Wat is het?
De Vlaamse Regering maakt middelen vrij voor pilootprojecten om de lerarenopleidingen te versterken.
De pilootprojecten gebeuren in nauwe samenwerking met scholen en professionaliseringsorganisaties en focussen op 1 van de volgende 3 pijlers:
- Vakkennis en vakdidactiek
- Flexibele opleidingstrajecten
- Diversiteit
Ze bieden lerarenopleidingen en hun projectpartners de kans om
- Nieuwe manieren van werken te ontwikkelen
- Samenwerkingen aan te gaan
- De praktijk te verbeteren
De projecten geven ook de mogelijkheid om de competenties van (aanstaande) leraren en lerarenopleiders aan te scherpen.
Nieuwe (digitale) onderwijsvormen krijgen een belangrijke plaats in de projecten.
De projecten kaderen in het deelluik ‘van kwetsbaar naar weerbaar’ van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Ze lopen van 1 september 2021 en tot 31 augustus 2023.
Meer over het waarom en de doelstellingen van de pilootprojecten vind je in het document:
Twaalf projecten
De Vlaamse Regering selecteerde 12 projecten:
Naam van de indienende organisatie | Titel van het pilootproject |
---|---|
Arteveldehogeschool | FLEXIO: flexibel professionaliseren rond flexibel onderwijs en diversiteit |
Universiteit Gent | Video-annotatie als tool om duurzame feedbackpraktijken voor LIO's te ontwerpen en implementeren |
Katholieke Hogeschool VIVES ZUID | DIGISTEM |
Thomas More Kempen vzw | Effectief onderwijs voor gelijke kansen in een diverse samenleving: onderzoeksscholen als hefboom voor onderwijsverbetering |
UC Limburg vzw | STEM-didactiek blended onderzocht |
Universiteit Gent – IDLab | Computationeel denken concreet in de klas |
Katholieke Universiteit Leuven | iSTEMomentum |
UC Limburg VZW | Diversiteit Net-Werkt. Lerarenopleider en (toekomstige) leraar in tandem naar een sterke brede basiszorg en verhoogde zorg |
Hogeschool VIVES Noord | EFFECTief in FRANS: een blended leerpad voor (toekomstige) leerkrachten lager onderwijs |
Katholieke Universiteit Leuven | Ontwerp van functionele, krachtige en geïntegreerde leeromgevingen in PAV: Onderzoeksgebaseerde ontwikkeling, verankering en disseminatie van modules ter ondersteuning van de Pedagogical Content Knowledge van studenten, leraren en lerarenopleiders |
Katholieke Universiteit Leuven | Professionele leergemeenschappen van pre-en inservice leraren en lerarenopleiders in en voor interculturaliteit |
Universiteit Antwerpen | LIO-Platform voor flexibel, gedifferentieerd en zelfregulerend leren van de leraar in opleiding: een online platform ter versterking van de lerarenopleiding en het onderwijsveld tot op de klasvloer |