Studiedag Brussel, 20 oktober 2016
Omschrijving
Elke leerling is anders. Die verscheidenheid zou in de context van gewone onderwijsinstellingen zo veel mogelijk een passend antwoord moeten krijgen. Flexibele leerwegen kunnen daar een antwoord bieden. Leerwegen zijn flexibeler af te stemmen op de specifieke behoeften en mogelijkheden van leerlingen door een betere afstemming van instructie en curricula. Ze laten bovendien toe het parcours van de lerende te spreiden in de tijd.
Deze studiedag presenteerde de resultaten van een onderzoek dat verschillende praktijken over flexibele leerwegen in basisscholen en secundaire scholen in kaart heeft gebracht.
Het onderzoek geeft een antwoord op de vragen:
- Hoe kwamen de scholen ertoe om flexibele leerwegen in te richten?
- Met welke uitdagingen werden ze daarbij geconfronteerd?
- Hoe zien die flexibele leerwegen er precies uit?
- Wat bereiken de scholen ermee?
- Welke weerstanden werden overwonnen bij de ontwikkeling ervan?
- Welke mogelijkheden bestaan er vandaag in de regelgeving?
Programma en presentaties
14 uur |
Verwelkoming |
Katrien Bonneux, afdelingshoofd Secundair Onderwijs en Leerlingenbegeleiding - Departement Onderwijs en Vorming |
14.10 uur |
Presentatie van de onderzoeksresultaten Flexibele leerwegen |
KU Leuven:
|
14.50 uur |
Scholieren aan het woord |
Vlaamse Scholierenkoepel:
|
15.30 uur | Workshopronde | |
Workshop 1: Differentiëren en talentgericht werken Sint-Camillus is een katholieke basisschool in de stadsrand van Sint-Niklaas en heeft een multicultureel publiek. De huidige werking in leeftijdsheterogene talenteneilanden en niveaugroepen voor taal en wiskunde is het resultaat van 10 jaar uitproberen, evalueren en bijsturen. |
Basisschool Sint-Camillus:
|
|
Workshop 2: Trapklassen en niveaugroepwerking De Toverberg is een stedelijke basisschool in het centrum van Sint-Amandsberg. Om in te spelen op het steeds diverser wordende leerlingenpubliek, besliste de school een aantal jaren geleden om leerwegen flexibeler vorm te geven:
|
Basisschool De Toverberg:
|
|
Workshop 3: Werken met vlinderleraren in flexibele trajecten Kindsheid Jesu Hasselt is een autonome katholieke middenschool met een brede 1ste graad. Door vlinderleraren in te zetten ontstaat er ruimte om tijdens de lesuren:
|
Middenschool Kindsheid Jesu:
|
|
Workshop 4: Flexibele trajecten op maat Atheneum MXM (GO! – aso-tso) is een multiculturele school in Antwerpen met een groeiend aantal anderstalige en ex-OKAN-leerlingen. Ze bieden voor hun leerlingen flexibele leertrajecten op maat, waaronder taal- en uitbreidingstrajecten:
Professionalisering van de leerkrachten is hierbij belangrijk. |
Atheneum MXM:
|
|
Workshop 5: Het opzetten van een ondersteuningstraject voor scholen die flexibel willen inspelen op leerlingenkenmerken Het ondersteuningstraject van het GO! Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken kwam er na de invoering van de maatregelen over flexibele leerwegen in het secundair onderwijs. Onderwijsondersteuners lichtten toe hoe ze scholen kunnen inspireren en ondersteunen bij flexibele leerwegen. Presentaties:
|
Hilde De Meyer, pedagogische begeleider GO! |
Verwante pagina