- Schooltoelagen voor werkingsmiddelen en omkadering
- Selectieve participatietoelage
- Project MaxiPAC
- Sectorfoto stad Antwerpen
- NT2-monitor
- Doorstroom hoger onderwijs en onderzoek studiekeuze
- Aanvragen opleidingscheques
- Betaald educatief verlof
- Toelatingsexamen arts-tandarts
- Leerplicht examencommissie secundair onderwijs
- Tijdsbestedingsonderzoek
- Zorgcontinuïteit
- TALENT-onderzoek
- Selectieve participatietoeslag
- Voorleessoftware
- Lerarenkaart
Protocol van 6 november 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten in het kader van uitwisseling persoonsgegevens studietoelagen voor de toekenning van werkingsmiddelen en omkadering.
Bij de berekening van de werkingsmiddelen en omkadering voor scholen leerplichtonderwijs en internaten wordt een deel van de middelen verdeeld op basis van de leerlingenkenmerken. Eén van deze leerlingenkenmerken is “het ontvangen van een schooltoelage”. Als een leerling een schooltoelage toegewezen krijgt, genereert dit extra middelen voor de school/internaat.
Met dit protocol wordt deze gegevensuitwisseling geregeld.
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) en het Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid (VUTG) in het kader van studiegegevens leerlingen mbt de selectieve participatietoelage
Vanaf 01/01/2019 is in Vlaanderen het nieuwe Vlaamse kinderbijslagstelsel, genaamd Groeipakket, van start gegaan. Vanaf het nieuwe schooljaar 2019-2020 maken de studietoelagen voor de leerlingen in het gewoon en buitengewoon kleuteronderwijs, gewoon en buitengewoon lager onderwijs, gewoon en buitengewoon secundair onderwijs en de HBO5 verpleegkunde-opleiding deel uit van het Groeipakket, zijnde de selectieve participatietoeslagen. VUTG wenst de gegevens te gebruiken van de gezinnen die in het schooljaar 2018-2019 studietoelagen voor de bovenstaande onderwijsvormen ontvingen om hen te informeren over de wijziging van de schooltoelage naar de selectieve participatietoeslagen. Daarnaast wil VUTG deze gegevens ook gebruiken om specifieke afkeuringsbrieven te sturen naar iedereen die in 2018-2019 wél in aanmerking kwam voor een schooltoelage en in 2019-2020 niet voor de selectieve participatietoeslag.
- Protocol: nog niet beschikbaar
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) en de Vrije Universiteit Brussel (VUB) in het kader van het project MaxiPAC
AHOVOKS en VUB nemen beiden als partner deel aan het project MaxiPAC (Maximising Previously Acquired Competences) van het AMIF-programma 2014-2020, oproep ‘Projecten ter bestrijding van racisme en discriminatie en bevordering van wederzijds respect’ van het Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie, met als doel om bij te dragen aan de integratie van personen uit derde landen. VUB kan op grond van de partnerschapsovereenkomst, afgesloten op 30 augustus 2018 voor het project MaxiPAC, persoonsgegevens verkrijgen uit de databank van AHOVOKS voor de statistische analyse op Vlaams niveau van de erkenningen van buitenlandse studiebewijzen en diploma’s.
- Protocol: nog niet beschikbaar
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) en de stad Antwerpen in het kader van de sectorfoto
De komende jaren zullen de grotere geboortecohorten die voor een sterke capaciteitsdruk zorgden in het basisonderwijs, doorschuiven naar het secundair onderwijs. Hierdoor zal de capaciteitsdruk, die momenteel vooral in basisonderwijs aanwezig is, ook in het secundair onderwijs sterk voelbaar zijn. Onder druk van deze demografische ontwikkelingen zal ook de vraag naar leerkrachten in het secundair onderwijs blijven toenemen. Er is dus nood aan een nieuwe uitgebreide analyse die enerzijds het profiel van het huidige leerkrachtenkorps in kaart brengt, maar anderzijds ook inzicht biedt in de te verwachten instroom vanuit de lerarenopleiding.
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) naar het Agentschap Integratie en Inburgering, het Huis van het Nederlands Brussel vzw, Atlas Antwerpen en Integratie en Inburgering Gent vzw in het kader van NT2-monitor
Om vraag en aanbod van Nederlands tweede taal optimaal op elkaar af te stemmen hebben het Agentschap Inburgering en Integratie, het Huis van het Nederlands Brussel vzw, Atlas Antwerpen en Integratie en Inburgering Gent vzw nood aan gedetailleerde gegevens over het aanbod van cursussen, de inschrijvingen van cursisten, en de studievoortgang van cursisten. Daarom werd er een operationele monitor uitgewerkt die wekelijks zal worden aangevuld met nieuwe informatie. Deze monitor werd de NT2-monitor genoemd.
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) en de Universiteit Hasselt in het kader van onderzoek aangaande de doorstroom in het hoger onderwijs en onderzoek aangaande studiekeuze
In het kader van dit onderzoeksproject wordt de doorstroom in het hoger onderwijs (HO) verder onderzocht. De doorstroom van (groepen) studenten zal nauwkeurig in kaart gebracht worden, waarbij (per jaar) niet alleen de studievoortgang in de opleiding waarin men start wordt meegenomen, maar ook de studievoortgang in de opleiding waarnaar men desgevallend heroriënteert (alsook uitval uit het HO). Dit zal een vollediger beeld en nieuwe inzichten geven inzake studievoortgang. De resultaten zullen ook bijkomende informatie leveren naar oriëntering en heroriëntering toe.
- Protocol doorstroom hoger onderwijs en onderzoek studiekeuze nummer 1 (pdf, 16 p.) (1,5 MB)
- Protocol onderzoek studiekeuze en onderzoek studiekeuze nummer 2 (pdf, 10 p.) (330 kB)
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) en het Departement voor Werk en Sociale Economie (DWSE) in het kader van de beoordeling van aanvragen in het kader van het stelsel van opleidingscheques
De Zesde staatshervorming heeft binnen het beleidsdomein werk aanleiding gegeven tot een herverdeling van de opdrachten tussen het DWSE, VDAB en SYNTRA. Alle opdrachten die gepaard gaan met het betalen van vergoedingen aan werknemers en werkgevers worden voortaan toegewezen aan het DWSE. Voor de Vlaamse opleidingsincentives betekent dit dat de opleidingscheques overgeheveld worden van de VDAB naar het DWSE. Met het oog op het realiseren van deze opdracht, nl. de correcte verwerking en opvolging van de aanvragen opleidingscheques, krijgt DWSE toegang tot een aantal persoonsgegevens opgenomen in de leer- en ervaringsbewijzendatabank (LED) die wordt beheerd door AHOVOK.
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) en het Departement voor Werk en Sociale Economie (DWSE) in het kader van de verwerking van aanvragen binnen het stelsel van betaald educatief verlof
Vlaanderen formuleerde in Pact 2020 de ambitie dat meer mensen deelnemen aan levenslang en levensbreed leren. De hervorming van het betaald educatief verlof naar het Vlaams opleidingsverlof moet hierbij een belangrijke hefboom zijn. Het is binnen deze context en met dit doel voor ogen dat het departement Werk en Sociale Economie toegang krijgt tot een aantal persoonsgegevens die worden beheerd door AHOVOKS.
- Protocol betaald educatief verlof (pdf, 24 p.) (1,2 MB)
- Prococol Vlaams opleidingsverlof: leer- en ervaringsbewijzendatabank (pdf, 22 p.) (422 kB)
Protocollen van 23 december 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten en het Departement Onderwijs en Vorming naar het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen en het Departement Onderwijs en Vorming in het kader van de monitoring van de toelatingsexamens arts en de toelatingsexamens tandarts
Een monitoring van de toelatingsexamens arts en de toelatingsexamens tandarts moet ervoor zorgen dat deze examens de juiste mensen selecteren, dat de kwaliteit versterkt wordt, dat de transparantie verhoogt en dat er voor het beleid voldoende informatie beschikbaar is. Een eerste protocol regelt de nodige gegevensuitwisseling in een eerste experimentele fase, een tweede protocol regelt de nodige gegevensuitwisseling in een nieuwe analytische omgeving.
- Protocol toelatingsexamen arts-tandarts: experimentele fase (pdf, 13 p.) (899 kB)
- Protocol toelatingsexamen arts-tandarts: analytische omgeving (pdf, 14 p.) (848 kB)
Protocol van 26 november 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) in het kader van de leerplicht
Met de controle op de inschrijvingen gaat AGODI voor elke leerplichtige in het Vlaams Gewest na of hij/zij ingeschreven is in een erkende school of huisonderwijs volgt. Ouders van leerplichtigen die niet ingeschreven zijn in een erkende school zijn verplicht de leerplichtige in te schrijven bij de examencommissie met het oog op het verkrijgen van het diploma secundair onderwijs. Om de controle op de inschrijvingen op een adequate manier uit te voeren, heeft AGODI nood aan gegevens van AHOVOKS omtrent leerplichtigen die zich hebben ingeschreven bij de examencommissie secundair onderwijs.
Protocol van 24 oktober 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar het Departement Onderwijs en Vorming in het kader van de verlenging van het tijdsbestedingsonderzoek
In het kader van het onderzoek naar de tijdsbesteding van leerkrachten is er op 15 mei 2018 een machtiging verleend door het toenmalige VTC om de gegevens verzameld door het gevoerde onderzoek te verrijken met gegevens uit de databank van AGODI (beraadslaging VTC nr. 30/2018 van 15 mei 2018). Met dit protocol wordt het mogelijk om nog vijf jaar langer secundaire analyses uit te voeren op de gecodeerde gegevens.
Protocol van 16 januari 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten en het Vlaams Agentschap Jongerenwelzijn naar het Vlaams Agentschap Voor Personen met een Handicap in het kader van uitvoeren van beleidsmaatregelen met betrekking tot Zorgcontinuïteit
De beleidsmaatregel zorgcontinuïteit wil voor personen met een handicap een zorgeloze overgang van de regeling voor jongeren naar die voor volwassenen realiseren. In het bijzonder betreft het jongeren met een handicap die hun rechten op niet rechtstreek toegankelijke zorg en ondersteuning blijven behouden bij de overgang naar de reglementering geldig voor volwassenen. Hiervoor zijn in het verleden al enkele maatregelen uitgevoerd. In opdracht van minister J. Vandeurzen worden nu de budgettaire mogelijkheden van een volgende fase onderzocht. Hiervoor doet het VAPH beroep op enkele gegevens uit het Agentschap voor Onderwijsdiensten en het Agentschap JongerenWelzijn. Met dit protocol wordt deze gegevensuitwisseling geregeld.
Protocol van 16 juli 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar de Katholieke Universiteit Leuven met betrekking tot het talent onderzoek
Het TALENT project is een longitudinaal onderzoek waarbij een steekproef van ongeveer 3.400 leerlingen gedurende twee jaar wordt gevolgd (oktober 2017-juni 2019). We richten ons daarbij op leerlingen die in september 2017 startten in het leerjaar 1A van het secundair onderwijs. Het onderzoek wil nagaan hoe de prestaties, motivatie en andere psychosociale kenmerken (bv. interesses) van deze leerlingen doorheen de eerste graad van het secundair onderwijs evolueren, en wat de verklaringen zijn voor deze evoluties. In de eerste plaats richt het onderzoek zich daarbij op de evoluties bij de cognitief meest begaafde leerlingen. Een relevant deel van de cognitief begaafde leerlingen presteert immers minder goed dan men op basis van hun potentieel zou verwachten. Dit project wil onderzoeken welke factoren hierin een rol spelen. Concreet doet de KULeuven beroep op de leerlingenkenmerken die AGODI verzamelt over deze doelgroep. Met dit protocol wordt deze gegevensuitwisseling geregeld.
Protocol van 5 november 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van Opgroeien Regie naar het Agentschap voor Onderwijsdiensten in het kader het ontvangen van de selectieve participatietoeslag voor de toekenning van werkingsmiddelen en omkadering
Bij de berekening van de werkingsmiddelen en omkadering voor scholen leerplichtonderwijs en internaten wordt een deel van de middelen verdeeld op basis van de leerlingenkenmerken. Eén van deze leerlingenkenmerken is “het ontvangen van een schooltoelage”. Als een leerling een schooltoelage toegewezen krijgt, genereert dit extra middelen voor de school/internaat. Het agentschap Opgroeien Regie staat in voor de regie van de toelagen in het kader van het gezinsbeleid en kan daartoe gegevens over de selectieve participatietoeslag uitwisselen met AGODI. Met dit protocol wordt deze gegevensuitwisseling geregeld.
Protocol van 18 juli 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar het Departement Onderwijs en Vorming en de VZW Eureka in het kader van het gratis ter beschikking stellen van dyslexiesoftware
Eureka verleent in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming weblicenties voor voorleesoftware aan leerlingen die daarvoor in aanmerking komen in het kader van hun recht op redelijke aanpassingen. Eureka verifieert als verwerker in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming dat recht met gegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten.
Voorheen was er hiervoor een machtiging van de Vlaamse Toezichtcommissie (beraadslaging VTC nr. 43/2017 van 20 december 2017).
Protocol van 22 oktober 2019 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar het Departement Onderwijs en Vorming (Klasse) in het kader van de Lerarenkaart
Het tijdschrift Klasse maakt de Lerarenkaart voor onderwijsprofessionals. Klasse heeft voor de aanmaak en de verdeling ervan en voor informatie over de status aan de gerechtigden bepaalde persoonsgegevens nodig over het onderwijspersoneel dat door het Agentschap voor Onderwijsdiensten bezoldigd wordt. Met dit protocol wordt deze gegevensuitwisseling geregeld.