Sinds 1 september 2022 is er een nieuw decretaal kader voor de inschrijvingen voor schooljaar 2023-2024 in het gewoon onderwijs. Scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs volgen een andere procedure wanneer ze gebruik maken van een aanmeldingsprocedure voor de inschrijvingen voor schooljaar 2023-2024.
Je vindt informatie over de organisatie van een aanmeldingsprocedure in het gewoon onderwijs op de pagina Inschrijven en aanmelden in het gewoon onderwijs.
Normale procedure
Wil je, als schoolbestuur, met verscheidene schoolbesturen samen, of als LOP met een aanmeldingsprocedure werken voor het buitengewoon secundair onderwijs? Dan leg je eerst een voorstel van aanmeldingsprocedure ter toetsing voor aan de commissie. De commissie toetst het voorstel van aanmeldingsprocedure aan de bepalingen inzake het recht op inschrijving en de aanmeldingsprocedures, en aan de uitgangspunten van het inschrijvingsrecht.
Hoe?
Dien je voorstel van aanmeldingsprocedure voor de inschrijvingen in het schooljaar 2024-2025 ten laatste op 15 november 2023 in via het meldingsformulier voor het buitengewoon secundair onderwijs.
Een contactpersoon van iedere initiatiefnemer vult het meldingsformulier in. Volg daarbij de verschillende stappen:
- Registreer je met een e-mailadres naar keuze.
- Bevestig je e-mailadres en maak een wachtwoord aan.
- Met deze gegevens kan je nadien de ingevoerde informatie opnieuw raadplegen.
Voor de inschrijvingen voor schooljaar 2024-2025 zijn er 3 mogelijkheden:
- Je zet een dossier voort dat eerder door de CLR werd goedgekeurd voor verschillende schooljaren.
- Je gebruikt een standaarddossier dat ter beschikking wordt gesteld door de Commissie inzake Leerlingenrechten.
- Je wijkt af van een standaarddossier.
Een dossier verderzetten dat eerder door de Commissie inzake Leerlingenrechten voor verschillende schooljaren werd goedgekeurd.
- Wil je een dossier voortzetten dat eerder door de Commissie voor verschillende schooljaren werd goedgekeurd, dan duid je dit aan in het meldingsformulier en vul je de tijdslijn in.
- Wil je een dossier wijzigen dat eerder door de Commissie voor verschillende schooljaren werd goedgekeurd, dan maak je gebruik van een standaarddossier of kan je afwijken van een standaarddossier.
Gebruikmaken van een standaarddossier
De Commissie inzake Leerlingenrechten gebruikt 3 standaarddossiers voor het buitengewoon secundair onderwijs:
- Standaarddossier A voor een individuele vestigingsplaats in het buitengewoon secundair onderwijs volgens de ordeningscriteria: CLR standaarddossier A BuSO 2024-2025 (pdf, 11 p.) (268 kB)
- Chronologie: 5% van de vrije plaatsen na de aanmeldingen of inschrijvingen van de voorrangsgroepen ‘kinderen van dezelfde leefentiteit’, ‘kinderen van een personeelslid’ en indien van toepassing ‘leerlingen met campusvoorrang’
- Toeval
- Standaarddossier B voor verschillende vestigingsplaatsen in het buitengewoon secundair onderwijs volgens de ordeningscriteria: CLR standaarddossier B BuSO 2024-2025 (pdf, 10 p.) (275 kB)
- Toeval
- Rangorde van keuze
- Standaarddossier C voor verschillende vestigingsplaatsen in het buitengewoon secundair onderwijs volgens de ordeningscriteria: CLR standaarddossier C BuSO 2024-2025 (pdf, 11 p.) (277 kB)
- Rangorde van keuze
- Toeval
Het gebruik van een standaarddossier duid je aan in het meldingsformulier.
Afwijken van een standaarddossier
Wil je afwijken van een standaarddossier, voer dan je afwijkingen in in het meldingsformulier (binnenkort beschikbaar). Je selecteert iedere titel van het standaarddossier waarvan je afwijkt, en omschrijft en motiveert de aangevraagde afwijking
Een overzicht van de gemeenten waar men voor de inschrijvingen gebruik maakt van een aanmeldingsprocedure:
- in het basisonderwijs
- in het eerste jaar van de eerste graad secundair onderwijs
- in het buitengewoon secundair onderwijs