18-jarigen kunnen ook aan universiteit kiezen om leraar te worden


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 25 september 2017


Vanaf het academiejaar 2019-2020 zullen 18-jarigen ook aan de universiteit kunnen kiezen om leraar te worden via een educatieve master. De bacheloropleidingen aan de hogescholen worden versterkt en de studenten zullen er kunnen kiezen om leraar Nederlands voor anderstaligen te worden. Experten met beroepservaring zullen leraar kunnen worden via een educatieve graduaatsopleiding in het hoger beroepsonderwijs. Zij kunnen ook onmiddellijk starten als leraar terwijl ze nog de opleiding volgen in het statuut van leraar-in-opleiding. Deze maatregelen maken deel uit van de hervorming van de lerarenopleiding in Vlaanderen. Op voorstel van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits heeft de Vlaamse Regering de hervorming goedgekeurd.

Al jarenlang geniet ons Vlaams onderwijs een bijzonder groot vertrouwen. Dat is de verdienste van de dagelijkse inzet van bijna 140.000 leraren. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits wil een aantrekkelijke lerarenopleiding en het beroep van leraar nog meer het prestige geven dat het verdient.

De lerarenopleidingen worden vanaf het academiejaar 2019-2020 hervormd en versterkt.

De weg naar het leraarschap

Wie leraar wil worden, volgt vanaf 2019-2020 altijd een opleiding aan de hogeschool of de universiteit. De specifieke lerarenopleiding, die studenten slechts na een diploma of werkervaring kunnen aanvatten, verdwijnt. In alle lerarenopleidingen gaan vakinhoud en leraarschap voortaan hand in hand. De hogescholen en universiteiten worden verantwoordelijk voor de opleidingen en zullen ze maximaal blijven openstellen voor zij-instromers, ook op de locaties waar vandaag centra voor volwassenenonderwijs leraren opleiden.

Educatieve masters

Universiteitsstudenten kunnen vandaag pas na het behalen van hun masterdiploma kiezen om leraar te worden door het volgen van een bijkomende opleiding (de specifieke lerarenopleiding). Vanaf 2019-2020 kunnen ze vanaf hun bachelor kiezen voor een pakket educatieve keuzevakken en meteen doorstromen in een educatieve master. Het gaat om nieuwe opleidingen in verschillende domeinen (wetenschappen, talen, economie…). Ook binnen de kunstopleidingen aan de hogescholen komen er educatieve masters.

Educatieve bachelors

Hogeschoolstudenten kunnen in de toekomst nog steeds leraar worden via de bacheloropleidingen kleuter-, lager en secundair onderwijs. Die bestaan vandaag al, maar worden inhoudelijk verder versterkt. Sinds 2017 moeten studenten reeds een niet-bindende toelatingsproef afleggen om te kunnen starten.

Trajecten op maat voor zij-instromers

Experten uit het werkveld (bv. schrijnwerker of bakker) kunnen leraar worden wanneer ze minstens 3 jaar nuttige beroepservaring hebben. Vandaag volgen zij een specifieke lerarenopleiding aan een centrum voor volwassenenonderwijs. Voor hen komt er vanaf 2019-2020 een educatieve graduaatsopleiding aan de hogescholen. Dat traject start op basis van hun beroepservaring en zal leiden tot een diploma binnen het vernieuwde hoger beroepsonderwijs.

De educatieve bachelor- en masteropleidingen worden eveneens toegankelijk voor volwassenen die reeds over een diploma beschikken en eventueel al een professionele loopbaan achter de rug hebben. Zij krijgen toegang tot verkorte bachelor- en mastertrajecten zodat ze in één jaar ook het diploma van leraar kunnen behalen.

Na het secundair onderwijs, maken we nu ook in het basisonderwijs mogelijk dat toekomstige leraren in het statuut van leraar-in-opleiding al les geven terwijl ze de opleiding volgen.

Inhoudelijke versterking

De huidige lerarenopleidingen in Vlaanderen zijn kwalitatief sterk. De vernieuwingen starten dus niet van een wit blad. Wat goed is, wordt behouden. Inhoudelijk stimuleert het decreet om elke opleiding nog sterker te laten inzetten op thema’s als vakdidactiek, klasmanagement, grootstedelijkheid, taalvaardigheid, meertaligheid en diversiteit.

Minister Crevits maakt nu al 1 miljoen euro vrij om de huidige en toekomstige opleidingen inhoudelijk te versterken. De komende weken sluit zij daarover met de hogescholen en de universiteiten beheersovereenkomsten af. De lerarenopleidingen krijgen bovendien een opdracht in de professionalisering van leraren die al aan de slag zijn door bijvoorbeeld ook te voorzien in navorming. Ook van leraren verwachten we dat ze levenslang leren, hun vorming stopt niet bij het behalen van het diploma.

Leraar Nederlands voor anderstaligen

In de bacheloropleiding secundair onderwijs zullen studenten ook kunnen kiezen voor 'Nederlands als niet-thuistaal' als één van de twee vakken waarin ze worden opgeleid (naast wiskunde, geschiedenis, informatica…). Zo worden zij optimaal voorbereid om les te geven in bijvoorbeeld OKAN-klassen (onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen) of om opleidingen NT2 in het volwassenenonderwijs te geven (Nederlands tweede taal).

Master basisonderwijs

De Vlaamse onderwijsraad adviseerde al eerder om de piste van een master basisonderwijs grondig te onderzoeken. De Vlaamse regering geeft de VLOR nu groen licht om het kader van deze nieuwe master verder te verkennen en uit te werken. Om die opleiding vorm te geven vragen we de VLOR tegen eind november 2017 advies over hoe masters in het basisonderwijs het best kunnen worden ingezet en hoe hun opleiding het best wordt georganiseerd. Het is de bedoeling dat deze masters effectief voor de klas komen te staan, net zoals de bachelors.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Onderwijs is mensenwerk, dus hervorm je het onderwijs het best via die mensen die het iedere dag waarmaken op de klasvloer. Vlaanderen heeft nood aan veel en sterke leraren. Daarom zorgen we tegen het academiejaar 2019-2020 voor versterkte opleidingen die voor alle leraren een volwaardig diploma hoger onderwijs zal opleveren. Op 18 jaar zal je meteen kunnen kiezen om leraar te worden: aan de hogeschool én aan de universiteit. Wie later de keuze maakt om leraar te worden, krijgt een traject op maat.”

Concrete voorbeelden

  • Lies is 18 jaar en gaat wiskunde studeren aan de universiteit:
    • Nu: 3 jaar bachelor + 2 jaar master + nog een bijkomende specifieke lerarenopleiding = 6 jaar
    • Vanaf 2019: 3 jaar bachelor (met educatieve keuzevakken) + 2 jaar educatieve master = 5 jaar
       
  • Patrick is 51 en schrijnwerker, hij heeft geen diploma hoger onderwijs:
    • Nu: specifieke lerarenopleiding aan een centrum voor volwassenenonderwijs = diploma van leraar
    • Vanaf 2019: graduaatsopleiding aan een hogeschool = diploma van leraar én van gegradueerde
       
  • Jef is 35, bachelor elektromechanica, werkt ruim 10 jaar voor een technisch bedrijf en wil les geven in het secundair onderwijs:
    • Nu: specifieke lerarenopleiding = 1 jaar
    • Vanaf 2019: verkorte bachelor secundair onderwijs aan de hogeschool = 1 jaar

Naar boven