18 scholen krijgen gunstig advies voor programmatie buitengewoon basisonderwijs en secundair onderwijs


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 20 april 2018


Vlaams minister van Onderwijs geeft 18 scholen een gunstig advies om hun programmatie buitengewoon basisonderwijs of buitengewoon secundair onderwijs uit te breiden. Het gaat vooral om scholen die een aanbod willen doen voor leerlingen met gedragsstoornissen of met een autismespectrumstoornis. Met de programmaties komt er ook een betere geografische spreiding van het aanbod in het buitengewoon onderwijs.

Scholen voor buitengewoon onderwijs die voor het schooljaar 2018-2019 een nieuw type of een nieuwe opleidingsvorm willen aanbieden moesten daarvoor voor 30 november 2017 een aanvraag indienen bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten. 18 scholen krijgen een gunstig advies.

Voor het buitengewoon basisonderwijs gaat het om 6 scholen, voor het buitengewoon secundair onderwijs om 12 scholen. Het gaat vooral om scholen die een aanbod willen doen voor leerlingen met gedragsstoornissen (type3) of met een autismespectrumstoornis (type 9).

De scholen werden beoordeeld op basis van de leefbaarheid en de noodzaak van het voorstel, de expertise die aanwezig is, de begeleidingsmogelijkheden, de spreiding van een bepaald type onderwijs in de regio, de professionalisering van het personeel en de vereiste infrastructurele en materiële voorzieningen.

Elk dossier werd geadviseerd door het Agentschap voor Onderwijsdiensten, de Onderwijsinspectie en de Vlaamse Onderwijsraad. Na een grondige screening krijgen volgende scholen de toestemming om vanaf volgend schooljaar [hun programmatie uit te breiden]:

Buitengewoon basisonderwijs

  1. MPI GO! Sterrebos, Bornstraat 528, 8800 Roeselare, voor type 3
  2. GBSBO De Kim, Sint-Amandusstraat 28, 8540 Deerlijk, voor type 7
  3. VLSBO, De Rietzang, Heirweg 1, 8430 Middelkerke voor type 3
  4. VLSBO Sint-Rafaël, Kallobaan 3, 9120 Beveren-Waas, voor type 9
  5. GBSBO Kasterlinden, Groot-Bijgaardenstraat 434, 1082 Sint-Agatha-Berchem, voor type 3
  6. GLSBO Saigo Sterrenbos, Don Boscostraat 37, 2400 Mol voor type 2

Buitengewoon secundair onderwijs

  1. GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs Groenlaar, Predikherenhoevestraat 31, 2840 Reet, type 9 in opleidingsvorm 4
  2. GO! Busleyden Atheneum Campus De Beemden, Stuyvenbergbaan 135, Mechelen, type 9 in opleidingsvorm 4
  3. GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs De Dageraad, Tapstraat 12, 3720 Kortessem, voor type 4 en type 9 in opleidingsvorm 4
  4. Intercommunale School voor Buitengewoon Secundair Onderwijs De Wissel, Arbeidsstraat 66, 3600 Genk, voor type 9 in opleidingsvorm 1
  5. Buitengewoon Secundair Onderwijs Sint-Gerardus, Sint-Gerardusdreef 1, 3590 Diepenbeek, voor type 4 in opleidingsvorm 4
  6. Secundaire scholen Sint-Ferdinand OV4, St.-Ferdinandstraat 1, 3560 Lummen, voor type 3 in opleidingsvorm 1
  7. Secundaire scholen Sint-Ferdinand OV4, St.-Ferdinandstraat 1, 3560 Lummen, voor type 9 in opleidingsvorm 1
  8. Instituut voor Buitengewoon Secundair Onderwijs Binnenhof, Peperstraat 27, 9000 Gent, voor type 9 in opleidingsvorm 4
  9. Buitengewoon Secundair Onderwijs De Triangel, Molendreef 16C, 9920 Lovendegem, voor type 3 in opleidingsvorm 3      
  10. GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs De Passer, Vijverhoflaan 13, 8200 Sint-Michiels, voor type 3 in opleidingsvorm 4
  11. Buso De Ast, Boeschepestraat 46, 8970 Poperinge, voor type 3 in opleidingsvorm 4
  12. Buso De Ast, Boeschepestraat 46, 8970 Poperinge, voor type 9 in opleidingsvorm 4      

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “18 scholen uit het buitengewoon basisonderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs kunnen vanaf volgend schooljaar hun aanbod uitbreiden. Veelal gaat het om scholen die een aanbod willen doen voor leerlingen met gedragsstoornissen of met een autismespectrumstoornis. We komen zo tegemoet aan vragen vanuit het onderwijsveld. Bovendien zorgen we voor een betere geografische spreiding van het aanbod in diverse types in Vlaanderen. Het is belangrijk dat leerlingen met specifieke leerbehoeften op het best mogelijke onderwijs en de best mogelijke ondersteuning kunnen rekenen.”