44 secundaire scholen stappen in Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 1 maart 2018


Volgend schooljaar stappen opnieuw 44 secundaire scholen in het project Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen. Het gaat om scholen die bereid zijn om met hun hele team rond armoede te werken en op maat ondersteuning krijgen. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits maakt hiervoor 250.000 euro voor vrij. Minister Crevits vindt het cruciaal dat scholen bewust omgaan met armoede, kostenbeheersing en een gerichte aanpak rond onbetaalde schoolfacturen.  Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen (STOS) is een tijdelijk samenwerkingsverband tussen Welzijnszorg, het Vlaams Netwerk tegen Armoede, SOS Schulden op School, de onderwijskoepels en hun pedagogische begeleidingsdiensten, de koepels van de onderwijs-ouderverenigingen, MyTrustO en CERA.

12% van de kinderen in Vlaanderen worden geboren in een kwetsbaar gezin. Veel van die gezinnen hebben moeite om de schoolfacturen te betalen. Scholen zijn vragende partij voor ondersteuning om met onbetaalde schoolfacturen om te gaan. Ze zoeken preventieve maatregelen om het aantal onbetaalde schoolfacturen te doen dalen en om ze op een menswaardige manier te innen.

Dit schooljaar lanceerde Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits samen met verschillende organisaties het project Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen. 45 scholen stapten in het project. Door de grote interesse wordt het project volgend schooljaar verlengd. Nog eens 44 secundaire scholen met bijna 26.500 leerlingen worden vanaf september deskundig begeleid door een vormingsmedewerker en een ervaringsdeskundige in armoede.  Het traject bestaat uit 7 contactmomenten tussen de school en de begeleiders. Het gaat om 4 scholen-scholengroepen uit de provincie Antwerpen, 8 scholen in Brussel, 8 scholen uit Limburg, 9 in Oost-Vlaanderen, 8 in Vlaams-Brabant en 7 in West-Vlaanderen.

Bij de start wordt telkens een schoolfoto genomen. Op die manier wordt gekeken op welke van 6 domeinen de scholen stappen voorwaarts kunnen zetten. De domeinen zijn: visie op armoede, communicatie met de ouders, het kostenbeleid, participatie, de schoolrekeningen en een solidariteitsfonds. Scholen leggen concrete doelen vast waarrond ze willen werken.

Aan scholen wordt gevraagd bij voorkeur hun pedagogische studiedag aan armoedebestrijding te wijden. Samen met 10 deelnemende scholen uit de buurt worden ook ervaringen uitgewisseld tijdens een Openvenstermoment en er wordt een concrete actietekst gemaakt.

Voordeel is dat het begeleidingsteam dit schooljaar veel expertise en knowhow heeft opgebouwd. Er werden onder meer materiaal en handleidingen over bvb ‘Hoe de ideale factuur opstellen’ ontwikkeld met het oog op een maatgerichte aanpak. Deze kennis en goede praktijkvoorbeelden kunnen nu breder met de onderwijswereld gedeeld worden.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits maakt voor dit project opnieuw 250.000 euro vrij: “Scholen zitten vaak met vragen over hoe ze met armoede om kunnen gaan. 7 op de 10 scholen hebben niet meteen een doelgericht beleid. Het project Samen tegen Onbetaalde Schoolfacturen komt hieraan tegemoet. Een vormingsmedewerker en een ervaringsdeskundige in de armoede staan de scholen bij met raad en daad en met een aanpak op maat. Dankzij die begeleiding gaan scholen bewuster om met kostenbeheersing, onbetaalde facturen en handboeken en ontwikkelen ze samen met het hele schoolteam een visie rond armoede.”

Bijlage:pdf bestandLijst van geselecteerde scholen voor schooljaar 2018-2019 (pdf, 2 p.) (65 kB)

Naar boven