92 innovatieve STEM-projecten in Vlaanderen en Brussel om jongeren klimaatbewust te maken


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 5 september 2017


Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits kent voor dit schooljaar een subsidie van 375.000 euro toe aan 92 innovatieve STEM-projecten. De projecten passen in een oproep aan scholen uit het basis-, secundaire en volwassenenonderwijs om leerlingen, leerkrachten en externe partners samen te laten werken aan een project om jongeren bewust te maken van de klimaatproblematiek. Zo zullen de leerlingen in het Sint-Pietersinstituut in Turnhout zelf een windturbine bouwen. In het Koninklijk Atheneum Centrum Oostende installeert men kickstart fietsen zodat leerlingen op die manier hun smartphone kunnen opladen.

Allemaal klimaatambassadeur

Naast energiebesparende investeringen maakt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits met klimaatprojecten werk van sensibilisering van leerkrachten, leerlingen en cursisten. Zij moeten allemaal klimaatambassadeurs worden. De klimaatuitdaging is bovendien een uitgelezen opportuniteit om de maatschappelijke relevantie van wetenschap en techniek op school te verduidelijken. Daarom investeert minister Crevits 375.000 euro in 92 innovatieve projecten die STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) en klimaat aan elkaar koppelen. Het is één van de 11 klimaatmaatregelen  van de onderwijssector genomen om de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse Regering te realiseren.

Innovatieve projecten

Scholen en centra uit het basis-, secundair en volwassenenonderwijs hadden tot 15 mei 2017 de tijd om hun dossier in te dienen. 17 scholen uit het basisonderwijs, 74 scholen uit het secundair onderwijs en 1 centrum voor volwassenenonderwijs krijgen subsidies met een maximum van 5000€ per project. Concreet bijvoorbeeld zal het Don Bosco uit Helchteren een benzinekart ombouwen tot een elektrische kart, met groene laadpunten en zal inzetten op zonne- en windenergie. Het Sint-Paulus KSO uit Waregem zal elektriciteit opwekken via fietsen en het Koninklijk Atheneum campus de Reygaert uit Tielt zal zelf biokunststoffen maken. Het zijn maar enkele van de sprekende voorbeelden van de innovatieve projecten.

Van alle goedgekeurde projecten zijn er 20 in West-Vlaanderen (3 basis- en 17 secundair onderwijs), 25 in Oost-Vlaanderen (4 basis-, 20 secundair en 1 volwassenenonderwijs), 16 in Vlaams-Brabant (7 basis- en 9 secundair onderwijs), 17 in Antwerpen (2 basis- en 15 secundair onderwijs), 13 in Limburg (1 basis- en 12 secundair onderwijs) en 1 in Brussel (secundair onderwijs).

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Voor de klimaatuitdaging kunnen de verschillende disciplines van STEM zoals techniek, technologie en ingenieurswetenschappen een wezenlijk verschil maken. Het is fantastisch om te zien dat scholen massaal op deze oproep hebben gereageerd met projecten waarbij ze een benzinekart ombouwen tot elektrische kart, of zelf biokunststoffen maken. Op die manier maken jongeren kennis met de innovatieve aspecten van een toekomstig beroep of opleiding én worden ze bewust gemaakt van de klimaatproblematiek. Hiermee brengen we twee belangrijke en actuele thema’s samen.”

Naar boven