De afdeling Leerplicht bereidt het onderwijsbeleid voor dat gaat over het gewoon en buitengewoon kleuter-, lager- en secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding.
De afdeling formuleert beleidsadviezen, schrijft regelgeving, voert beleidsprojecten uit en bereidt subsidiedossiers voor :
- Met focus op de structuur en de organisatie van:
- Leerplichtonderwijs
- Erkenning van onderwijsinstellingen
- Studieaanbod
- Flexibele trajecten
- Berekening van omkadering en werkingsmiddelen (incl. extra middelen voor specifieke doelgroepen)
- Capaciteit van scholen
- …
- Centra voor leerlingenbegeleiding
- Werkingsbudgetten
- Personeelsmiddelen
- Leerplichtonderwijs
- Over rechten en plichten van leerlingen (en hun ouders):
- Evaluatie en certificering,
- Inspraak
- Inschrijvingsrecht
- Leerlingenvervoer
- Kostenbeheersing
- Huisonderwijs,…
- Die inzetten op zorg, begeleiding en ontwikkeling van leerlingen met daarbij aandacht voor leerlingen die het moeilijker hebben om tot volle ontwikkeling en tot leren te komen:
- Onderwijs aan zieke kinderen
- Onderwijs aan kinderen met een beperking
- Leersteun voor kinderen met specifieke noden
- Leerlingenbegeleiding
- Maatregelen ter voorkoming van vroegtijdig schoolverlaten
- Samenwerking met welzijnsactoren
- Onderwijsinternaten
- Met focus op de kernopdracht van onderwijs - voorzien in kwaliteitsvol onderwijs - en op onderwijsinhouden en educaties die connecteren met de bredere maatschappelijke context zoals:
- Onderwijsdoelen, sleutelcompetenties
- Gezondheidsbeleid, bewegingsbeleid
- Talenbeleid / taalscreening / taalintegratietrajecten
- Cultuureducatie
- Burgerschapseducatie
- Armoedebestrijding
- Integratie- en inburgeringsbeleid
- Radicalisering/polarisering
- Inclusie
De afdeling staat ook in voor de kwaliteitsbewaking van het regelgevend proces in het departement en coördineert alle decreten die de onderwijsniveaus overschrijden.
John De Plecker is het afdelingshoofd.
Anthony vertelt over hoe het is om in de afdeling te werken.