App leert jongeren bewegen: maak kennis met SAM!


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 2 mei 2018


Er is een nieuwe app die jongeren helpt te bewegen: ‘SAM’ (Samen Actief met Media). Een app ontwikkeld door twee sportleerkrachten voor de lessen lichamelijke opvoeding in de basisschool. Met deze digitale hulp worden leerlingen tijdens de sportles actief betrokken en uitgedaagd. Aan de hand van aangepaste videobeelden kan elke leerling op eigen niveau aan de slag gaan. En dat is nodig want uit onderzoek van de onderwijsinspectie deze week blijkt dat de meeste scholen wél in grote mate voldoen aan de minimumverwachtingen voor lichaams-en bewegingsbeheersing, maar dat er meer aandacht mag zijn voor differentiatie in het bewegingsaanbod en het gebruik van multimedia zoals apps en beeldmateriaal.

SAM (Samen Actief met Media) is een digitaal hulpmiddel voor leerkrachten in het basisonderwijs om kwalitatieve bewegingslessen op te zetten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van meer dan 70 videobeelden om zo leerlingen op eigen niveau te laten bewegen en te leren. Leuk voor de leerlingen is dat in de voorbeeldfilmpjes leeftijdsgenoten de oefeningen uitvoeren.  Dit verhoogt de herkenbaarheid en daagt hen uit om het ook te kunnen. Al de bewegingsoefeningen zijn niet alleen op school maar ook makkelijk thuis uit te voeren.

SAM reikt oplossingen aan voor uitdagingen waar het bewegingsonderwijs vandaag de dag voor staat. Eén van die uitdagingen is op een verantwoorde wijze digitale innovaties introduceren in het onderwijs. Maar SAM is meer dan het invoeren van een leuk technisch snufje. Via SAM worden leerlingen gestimuleerd om samen te werken, te bewegen en te leren. De app integreert ICT binnen de lessen bewegingsopvoeding én draagt bij tot motiverend onderwijs. Achter het concept steekt een moderne visie op bewegingsopvoeding.  Zo helpt SAM leerkrachten om hedendaagse en  kwaliteitsvolle bewegingslessen uit te bouwen en geeft ruimte om leerlingen individueel te begeleiden en ondersteunen.

SAM werd ontwikkeld door twee sportleerkrachten met financiële steun van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits.

Initiatiefnemers Jan Mertens en Joris Brans: “De SAM-app laat kinderen toe om op eigen niveau te bewegen en sociale vaardigheden te trainen binnen de les LO en ook daarbuiten.”

Onderzoek onderwijsinspectie lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs

De onderwijsinspectie voerde onderzoek naar de kwaliteit van de lichamelijke opvoeding in het kleuter- en lager onderwijs. In 88 kleuter (5-6 jarigen) en 86 lagere scholen (11-12 jarigen) werd er onderzocht of de eindtermen lichamelijke opvoeding werden behaald. De eindbalans is alvast positief. De meeste scholen voldoen in grote mate aan de minimumverwachtingen. Zowel in de kleuter als lagere afdelingen van het basisonderwijs is er ruime aandacht voor lichaams- en bewegingsbeheersing. Opvallend is wel dat leraren in het kleuteronderwijs de activiteiten nog te veel zelf sturen en weinig ruimte laten aan kinderen om creatief verschillende bewegingsoplossingen te ontdekken. In lagere scholen mag er dan weer meer aandacht zijn voor differentiatie en het gebruik van multimedia.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Onze samenleving evolueert razendsnel. Ook de klas raakt doordrongen van digitale hulpmiddelen. Handig voor elke leerkracht om je lessen te verrijken en op maat van elke leerling te werken. Uit onderzoek van de onderwijsinspectie bleek deze week dat de lessen lichamelijke opvoeding op dat vlak nog iets achterop hinken.  Deze app speelt in op de nood om meer te differentiëren en multimedia zoals apps en videobeelden te gebruiken.”

Meer info op de website van de SAMapp. Je kan de SAMapp binnenkort gratis downloaden in de app- en de playstore.

Naar boven