Geef jij les in het gewoon of buitengewoon kleuter-, lager of secundair onderwijs? Neem dan deel aan Het Grote Tijdsonderzoek.
Waar gaat het over?
Hoeveel tijd besteed je aan je job? Hoeveel uren aan lesgeven, verbeteren, lessen voorbereiden, nascholing volgen ...? Voor elke leraar is de situatie anders en iedereen heeft zijn eigen kijk op de zaak.
Om een goed beeld te vormen van de lerarenjob, wil de minister van Onderwijs die grote verscheidenheid in kaart brengen. Want correcte en objectieve gegevens zijn essentieel voor een goed, toekomstgericht onderwijsbeleid.
Daarom start een onafhankelijk team van onderzoekers (van de Vrije Universiteit Brussel) van 22 januari tot april 2018 Het Grote Tijdsonderzoek. Het peilt naar de werkelijke tijdsbesteding van de meer dan 100.000 Vlaamse leerkrachten.
Hoe gaat het in zijn werk?
Geen ellenlange vragenlijsten, maar een objectieve registratie van je tijdsbesteding met behulp van een eenvoudige app/website. Je registreert één week lang je tijdsbesteding, in de periode van eind januari tot april 2018.
Waarom meedoen?
Laat weten wat jij allemaal voor je job doet. Of je nu pas als leraar aan de slag bent of al meer dan 20 jaar, jouw ervaring telt. Hoe meer deelnemers, hoe representatiever het onderzoek.
De onderzoekers garanderen de anonimiteit van de gegevens en de resultaten.
Zelf krijg je na het onderzoek een beter inzicht in je eigen werking en tijdsindeling. Na het onderzoek ontvang je bovendien persoonlijk de resultaten van het onderzoek en een vergelijking met andere leerkrachten in een gelijkaardige functie.