Meer dan 100 scholen bieden vanaf volgend schooljaar vakken aan in een ander taal


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 21 juni 2018


Vanaf 1 september 2018 springen 20 nieuwe scholen op de CLIL-kar, Content and Language Integrated Learning. In deze scholen zullen meer dan 3.100 leerlingen een aantal vakken zoals geschiedenis, informatica, economie of aardrijkskunde in het Frans, het Engels of het Duits kunnen volgen. Sinds 1 september 2014 is dat mogelijk en ondertussen zijn er al 101 scholen die hierin meestappen. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits vindt deze evolutie positief. Uit onderzoek blijkt dat het zelfvertrouwen en de spreekdurf van de leerlingen stijgt en ook de concentratie en leermotivatie toeneemt.

Sinds 1 september 2014 kunnen scholen een aantal vakken zoals geschiedenis, economie, chemie en wiskunde in het Frans, Engels of Duits aanbieden. CLIL biedt een duidelijke meerwaarde. Terwijl leerlingen een niet-taalvak leren, versterken ze hun taalvaardigheid in een andere taal. Onderzoek van de inspectie toont aan dat de methodiek werkt. Zo stijgt het zelfvertrouwen en de spreekdurf van de leerlingen. Ook de concentratie en leermotivatie neemt toe in een CLIL-vak.

Vanaf volgend schooljaar komen er 20 scholen bij. Dit brengt het totaal op 101 scholen die vanaf volgend schooljaar een niet-taalvak in een andere taal geven. West-Vlaanderen is met 34 scholen de CLIL-kampioen. Al wordt het wel met 30 scholen op de voet gevolgd door Oost-Vlaanderen. De top 3 van meest voorkomende CLIL-vakken zijn ‘Geschiedenis’, ‘Aardrijkskunde’ en ‘Sociaaleconomische initiatie/bedrijfseconomie’.

Aantal scholen die CLIL aanbieden per provincie

Schooljaar

West-Vlaanderen Oost-Vlaanderen

Antwerpen

Limburg Vlaams-Brabant

Brussel

Totaal

2014-2015

7

7

3

5

1

1

24

2015-2016

6

2

4

2

3

0

17

2016-2017

7

8

1

2

1

0

19

2017-2018

7

7

3

0

3

1

21

2018-2019

7

6

4

2

1

0

20

Totaal

34

30

15

11

9

2

101

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits : “Een sterke taalvaardigheid en talenkennis zijn pluspunten voor jongeren op de arbeidsmarkt of als ze verder studeren. Vakken in een andere taal geven, draagt hier zeker toe bij. Het is dan ook positief dat er jaar na jaar scholen bij komen met een CLIL-traject en er meer kwaliteitsvol meertalig onderwijs aangeboden wordt.”

pdf bestandNieuwe scholen die starten met CLIL vanaf 1 september 2018 (pdf, 1 p.) (112 kB)