Wat?
Het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 zet de lijnen uit voor het geletterdheidsbeleid van de komende jaren. Het is het derde plan van de Vlaamse Regering voor de bevordering van de geletterdheid.
Net als het eerste (2005-2011) en het tweede (2012-2016) Plan Geletterdheid engageren verschillende beleidsdomeinen van de Vlaamse Regering zich, samen met heel wat partners uit het werkveld, om geletterdheid te verhogen in Vlaanderen.
In de periode oktober 2017 – september 2018 schreven alle betrokken beleidsdomeinen en partners hun acties en engagementen uit.
Wie?
Het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 richt zich op burgers met geletterdheidscompetenties op en onder niveau 2. De schaal wordt gebruikt in het onderzoek van PIAAC.
Op niveau 2 van de geletterdheidsschaal
Niveau 2 is de benchmark voor functionele geletterdheid. Geletterdheid op niveau 2 betekent dat je de nodige basiscompetenties hebt om mee te draaien in onze kennismaatschappij. Je kan de nodige informatie vinden, begrijpen en gebruiken.
Toch bevat het Strategisch Plan Geletterdheid ook maatregelen voor deze groep. Want wie nu nog meekan, kan dat over enkele jaren misschien niet meer.
Onder niveau 2: laaggeletterd
Wie onder het niveau 2 van de geletterdheidsschaal functioneert is – in termen van het wetenschappelijk onderzoek PIAAC – laaggeletterd. Deze groep mensen kan onvoldoende informatie vinden, begrijpen en gebruiken.
Doel van het Strategisch Plan Geletterdheid
- Bevorderen van de geletterdheid bij iedereen die geletterdheidsvaardigheden mist
- Duidelijke en heldere taal in alle communicatie en informatie
- Voorkomen van uitsluiting omwille van laaggeletterdheid
5 strategische doelstellingen
Het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 formuleert 5 strategische doelstellingen om de geletterdheid te verhogen bij jongeren, binnen de familieomgeving, bij werkzoekenden en werkenden en bij mensen in armoede. Daarnaast wil het plan ook de digitale geletterdheid in Vlaanderen verhogen.
Tussentijdse rapporten
Halfjaarlijks komt er een tussentijds rapport over de werkzaamheden van het Strategisch Plan Geletterdheid:
- Tussentijdse rapportage januari 2017 (pdf, 9 p.) (743 kB)
- Tussentijdse rapportage juni 2017 (pdf, 9 p.) (775 kB)
- Tussentijdse rapportage januari 2018 (pdf, 12 p.) (773 kB)
- Tussentijdse rapportage juli 2018 (pdf, 10 p.) (902 kB)
- Tussentijdse rapportage februari 2019 (pdf, 14 p.) (1041 kB)
- Tussentijdse rapportage juli 2019 (pdf, 14 p.) (974 kB)
- Tussentijdse rapportage februari 2020 (pdf, 14 p.) (1129 kB)
- Tussentijdse rapportage juli 2020 (pdf, 15 p.) (403 kB)
- Tussentijdse rapportage februari 2021 (pdf, 29 p.) (1266 kB)
- Tussentijdse rapportage mei 2021 (pdf, 65 p.) (893 kB)
- Tussentijdse rapportage februari 2022 (pdf, 29 p.) (541 kB)
Monitoring Plan Geletterdheid
Het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 wordt op 3 momenten geëvalueerd.
Nulmeting - Strategisch Plan Geletterdheid (pdf, 76 p.) (1747 kB)
Tussentijdse evaluatie najaar 2021
Raadpleeg de documenten van de tussentijdse evaluatie in het najaar van 2021:
- Het rapport (pdf, 76 p.) (819 kB)
- De conclusies (pdf, 4 p.) (73 kB)
- De tabellen (pdf, 151 p.) (996 kB)
Download het Plan Geletterdheid
Download het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024: Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 (pdf, 57 p.) (697 kB)
Extra informatie
Documenten
- Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 (pdf, 57 p.) (697 kB)
- Nulmeting - Strategisch Plan Geletterdheid (pdf, 76 p.) (1747 kB)
- Geletterdheid in Vlaanderen gewikt en gewogen (pdf, 49 p.) (1048 kB)
- Resultaten van de cursistenbevraging in de centra voor basiseducatie (pdf, 3 p.) (205 kB)
- Advies van de VLOR over het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 (pdf, 11 p.) (368 kB)
- Advies van de SERV over het Strategisch Plan Geletterdheid 2017-2024 (pdf, 10 p.) (291 kB)