Wat is het?
Formaprim is een nascholing voor leraren lager onderwijs die hun eigen taalniveau en hun expertise en competenties in het onderwijzen van de Franse taal (verder) willen ontwikkelen.
Formaprim organiseert jaarlijks een wedstrijd over een taakgerichte aanpak in de les Frans. De klemtoon van de leeractiviteit ligt daarbij op een uit te voeren opdracht die zowel doelgericht als betekenisvol en realistisch is.
Deelnemers maken kans op een taalstage of pedagogisch materiaal.
Voor wie?
- De deelnemers van het Formaprim-programma
- Leraren die maximum 5 jaar lesgeven
- Studenten van de bachelor lager onderwijs
Wat kan je winnen?
Je maakt kans op een beurs voor een taalstage in Besançon in Frankrijk.
Deelnemers aan het Formaprim-programma en leraren die maximum 5 jaar in dienst zijn, kunnen kiezen voor een equivalent bedrag aan pedagogisch materiaal.
Hoe deelnemen?
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld toon je hoe je in de les Frans een doelgerichte, betekenisvolle en realistische leeractiviteit uitvoert.
- Maak een (audio)visueel document van je activiteit dat op de website kan geplaatst worden. Dat kan een fotoreportage en/of een audiovisueel stuk(je) zijn van je activiteit. Je fragment mag maximaal 3 minuten duren.
- Geef ook een omschrijving van de activiteit in de vorm van een didactische fiche. Beschrijf in die fiche:
- De doelgroep
- De doelstellingen
- Het materiaal
- Het verloop van de activiteit
- Bezorg je lesfiche en (audio)visueel materiaal samen met het
Inschrijvingsformulier Formaprim wedstrijd 2016-2017.docx (74.36 KB) "word" uiterlijk op 6 maart 2017 per post of via e-mail aan:
Marijke De Regge
Oscar De Reusestraat 22
9040 Gent
Mde_regge@hotmail.com
Beoordelingscriteria
De jury evalueert in welke mate:
- De leraar een taakgerichte aanpak hanteert.
- De leraar concrete en heldere instructies formuleert in het Frans.
- De leerlingen plezier beleven aan de activiteit en actief betrokken zijn.
- De leerlingen de communicatieve taalvaardigheden in het Frans inoefenen.
- De activiteit ook geschikt is voor een andere klas- of doelgroep.