13 regionale ombudsdiensten voor cursisten volwassenenonderwijs
Persmededeling Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en
Vorming
11 april 2008
Vanaf 1 september 2008 kunnen cursisten en kandidaat-cursisten in het volwassenenonderwijs met vragen of klachten terecht bij 13 regionale ombudsdiensten. Dat heeft de Vlaamse regering vandaag beslist op voorstel van onderwijsminister Frank Vandenbroucke. De oprichting van de diensten kadert in het nieuwe decreet op het volwassenenonderwijs dat begin dit schooljaar van kracht werd. Dat decreet moet zorgen voor een sterker, beter, soepeler volwassenenonderwijs met meer kwaliteit voor de cursisten.
De ombudsdiensten vormen een onderdeel van de 13 consortia volwassenenonderwijs, die door minister Vandenbroucke zijn opgericht. Elk consortium is een regionaal samenwerkingsverband van Centra voor volwassenenonderwijs en Centra voor Basiseducatie. Het moet instaan voor een evenwichtiger gespreid opleidingsaanbod van het volwassenenonderwijs in de regio en voor een betere dienstverlening aan de cursist. Op het vlak van klachtenbeleid is nog heel wat werk te verrichten. Bij conflicten tussen het centrumbestuur en de cursist is er momenteel geen andere mogelijkheid dan een tussenkomst vragen van de Vlaamse onderwijsadministratie. Dit terwijl een lokale aanpak vaak tot betere resultaten leidt. De ombudsdiensten volwassenenonderwijs zullen die leemte nu invullen.
De ombudsdiensten zullen klachten en vragen kunnen behandelen m.b.t. toelatingsvoorwaarden, hygiëne en bewoonbaarheid van de gebouwen, de kwaliteit van het didactisch materiaal, inschrijvingsgelden en andere cursuskosten, enz. Jaarlijks zullen de ombudsdiensten een rapport moeten publiceren over hun werking.