Twaalf consortia zetten cursist volwassenenonderwijs centraal
Persmededeling Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en
Vorming
25 januari 2008
Cursist krijgt meer mogelijkheden, begeleiding én een ombudsdienst
Maar liefst acht consortia volwassenenonderwijs gingen deze en vorige week van start. Deze oprichtingsgolf maakt dat bijna alle centra voor volwassenenonderwijs en basiseducatie nu regionaal samenwerken (enkel de regio Brugge heeft nog geen consortium). De cursist heeft met de nieuwe consortia alleen maar te winnen. Een beter afgestemd opleidingsaanbod, een eenvormig inschrijvingsgeld, een ombudsdienst, gezamenlijke promotie van het regionale opleidingsaanbod zijn maar enkele voorbeelden van de voordelen die consortia te bieden hebben. De centra werken samen over de onderwijsnetten heen, met respect voor elkaars eigenheid. Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke ondersteunt de werking van de consortia jaarlijks met 3.600.000 euro.
Het vormen van consortia is een rechtstreeks gevolg van het nieuwe decreet volwassenenonderwijs dat dit schooljaar in werking trad. Voor de cursisten is het een goede zaak dat zo enerzijds gekke concurrentie en overlapping weggewerkt worden, en anderzijds blinde vlekken ingevuld worden. Zij hebben weinig baat bij drie cursussen Russisch in dezelfde stad, als ze voor een opleiding algemene vorming 50 km ver moeten rijden. In Gent bijvoorbeeld leidde de samenwerking al meteen tot concrete afspraken tussen de twee grote centra met nijverheidstechnische opleidingen. Zij planden elk een nieuwe, zeer dure specialisatieopleiding ”installateur van alarmsystemen” naast de basisopleiding. Maar binnen het consortium hebben ze beslist om de specialisatieopleiding slechts op één plaats te organiseren gezien het beperkte cursistenaantal en de hoge kostprijs. Het centrum dat de opleiding niet organiseert zal zijn cursisten doorsturen naar het andere centrum. Door deze bundeling van krachten worden overlappingen weggewerkt, groeien nieuwe mogelijkheden en wordt de dienstverlening aan de cursist merkbaar beter.
Met het consortium krijgt het volwassenenonderwijs regionaal ook een duidelijker aanspreekpunt voor cursisten. Eenvormige communicatie maakt opleidingen zichtbaarder en kan nieuwe doelgroepen aanspreken. Het consortium zal ook de rol van ombudsdienst voor cursisten vervullen. De klachten zullen op die manier sneller en efficiënter kunnen behandeld worden. Structurele problemen en knelpunten worden aan de overheid gesignaleerd. Het is ook de taak van het consortium om goede afspraken te maken over het onderwijsaanbod met de andere aanbodverstrekkers zoals VDAB en Syntra. Ten slotte zal het consortium de coördinatie van zogenaamde “duale trajecten” op zich nemen. Een anderstalige die bv. een beroepsopleiding en tegelijk een ondersteunende taalopleiding wil volgen om snel werk te vinden, zal hier bij winnen. Nu kost het nog heel wat tijd en moeite om beide opleidingen te combineren, omdat inhoud en niveau van de opleidingen niet op elkaar afgestemd zijn. Door onderlinge afspraken kan de cursist zijn studietraject gevoelig inkorten en zijn slaagkansen verhogen.
Deze week worden in de provincie Vlaams-Brabant de twee laatste consortia
opgericht. Bij de totstandkoming ervan, speelde de provincie Vlaams-Brabant een
voortrekkersrol door de betrokken centra rond de tafel te brengen. Deze
samenwerkingsverbanden zijn voor een provinciebestuur belangrijke partners om
mee vorm te geven aan een regionaal onderwijs- en vormingsbeleid. Aansluiting
van onderwijs en vorming op de arbeidsmarkt, levenslang leren stimuleren,
inspelen op de noden van cursist en regio staan daarbij centraal.
Gedeputeerde voor Onderwijs, Karin Jiroflée wil in de toekomst nauw met deze
consortia blijven samenwerken en hen ondersteunen. Beide consortia worden bv.
gehuisvest in gebouwen van de provincie.
Deze week werd ook het Vlaams Ondersteuningscentrum voor het
Volwassenenonderwijs (VOCVO) officieel opgericht. De centra voor basiseducatie
en volwassenenonderwijs kunnen bij het VOCVO terecht voor het ontwikkelen van
lesmateriaal en nieuwe lesmethodes. Ook het helpen opmaken van beleidsplannen en
het uitwerken van een nascholingsbeleid behoren tot de kerntaken van het VOCVO.
Bovendien zal het VOCVO structureel gaan samenwerken met de pedagogische
begeleidingsdiensten. Deze bundeling van krachten moet leiden tot een beter
ondersteund en dus sterker volwassenenonderwijs.
Het VOCVO vervangt het vroegere Vlaams Ondersteuningscentrum voor de
Basiseducatie (VOCB). Deze omvorming was voorzien in het decreet
volwassenenonderwijs. Het VOCVO richt zich niet alleen tot de centra voor
basiseducatie (zoals het VOCB deed) maar ook de “koepelloze” centra voor
volwassenenonderwijs kunnen er terecht.
Overzicht consortia en centra met contactgegevens, lesplaatsen en opleidingsaanbod (pdf, 12 p.)
Praktische info en veelgestelde vragen voor cursiten over het volwassenenonderwijs
Toespraken van minister Vandenbroucke deze week over het doel en de taken van de consortia