- Zorg en inclusief onderwijs
- Bruggen bouwen met je team: samenwerking gezin-school in secundair onderwijs
- Hoe actieonderzoek in scholen zou kunnen bijdragen aan gelijke onderwijskansen
Zorg en inclusief onderwijs
Gelijke onderwijskansen
In Vlaanderen hebben leerlingen met een lage socio-economische status en/of migratieachtergrond doorgaans een verhoogde kans op moeilijkheden tijdens hun schoolloopbaan. Hoewel je daarom zou verwachten dat deze leerlingen meer ondersteuning krijgen doorheen hun schoolloopbaan, wijzen onze resultaten op het tegendeel. In deze interactieve sessie gaan we in gesprek over de resultaten.
Spreker
Kathleen Bodvin, PhD, werkte als onderzoeksmedewerker bij het OBPWO-project over buitenschoolse hulp en toeleiding naar zorg. Recent finaliseerde ze haar proefschrift over de rol van familiale socio-economische status en etniciteit in zorg op school. Momenteel werkt zij op de Universiteit Antwerpen binnen EduBROn aan het Lesson Study project als onderdeel van het TALENT-project en schrijft zij een handboek rond leerlingenbegeleiding voor de lerarenopleiding.
Doelgroep
Leraren, zorgleraren, zorgcoördinatoren, interne leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers, schoolleider, buitenschoolse hulpverleners, pedagogische begeleidingsdienst, ondersteuningsteam.
Twee decennia een weg banen naar inclusief onderwijs: een praktijktoets
Het onderzoeksproject Potential monitort de competenties van leraren ten aanzien van diversiteit en zet een professionaliseringstraject uit waarbij kernteams van leraren via actieonderzoek werken aan de volgende doelen:
- Diversiteit waarderen en benutten
- Verbindend samenwerken
Het onderzoek komt tot een aantal bevindingen die ons laten stil staan bij hoe ‘ver’ we staan in het creëren van inclusieve leeromgevingen. We nemen het Advies van de Vlor over inclusief onderwijs van twintig jaar geleden erbij. We gebruiken de resultaten van het onderzoek als een toetssteen om te bekijken wat er reeds aanwezig is en welke richting we uitgaan.
Sprekers
Wendelien Vantieghem (onderzoekscoördinator - VUB) en Inge Van de Putte (valorisator coördinator - UGent) werken samen met een interuniversitair team aan een grootschalig onderzoeksproject rond het creëren van inclusieve leeromgevingen.
- Wendelien haar proefschrift focuste op de invloed van gendernormen op het schools functioneren en welbevinden van adolescenten.
- Inge haar proefschrift ging over de positie van de zorgcoördinator in het ondersteunen van leraren.
Doelgroep
Leraren, (leraren)- ondersteuners, docenten van lerarenopleidingen, leidinggevende – allen die van onderwijs een krachtige omgeving willen maken voor alle kinderen en jongeren
Bruggen bouwen met je team: samenwerking gezin en school in het secundair onderwijs
Willen we spreken over een echte samenwerking tussen gezin en school, dan dienen we de stem van de ouders en de leerlingen hierin te horen. Deze sessie brengt resultaten van onderzoek naar hoe gezinnen het partnerschap school-leerling-ouder beleven en good practices in hoe de school deze samenwerking verder vorm kan geven.
Sprekers
- Penelope Delcour is docent en onderzoeker aan de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind (PJK): opvoeding & coaching van de Artevelde Hogeschool. Haar vakkennis en praktijkervaring situeert zich in het samenwerken met gezinnen vanuit verschillende pedagogische settings.
- Sofie Vanassche is docent en opdrachthouder onderzoek aan de opleiding PJK: opvoeding & coaching van de Artevelde Hogeschool en promotor binnen het onderzoeks-en dienstverleningscentrum Gezinskracht. Haar onderzoek focust op oorzaken en gevolgen van hedendaagse gezinsontwikkelingen, het partnerschap met kinderen en gezinnen binnen pedagogische settings, en diverse vormen van sociale (on)gelijkheden (gender, opleiding, herkomst).
Doelgroep
Leraren, onderwijsontwikkelaars, schoolondersteunende diensten, …
Hoe actieonderzoek in school zou kunnen bijdragen aan gelijke onderwijskansen
In deze professionaliseringssessie zullen de basisprincipes van actie-onderzoek vertaald worden naar de concrete onderwijspraktijk van de deelnemers. We geven informatie over het waarom en hoe van actie-onderzoek in de onderwijspraktijk, en welke bijdrage het kan leveren aan de realisatie van gelijke onderwijskansen. Deelnemers krijgen concrete informatie waarmee ze zelf aan de slag kunnen gaan.
Sprekers
- Goedroen Juchtmans is senior onderzoeker aan de KU Leuven-HIVA, en dit binnen de onderzoeksgroep onderwijs en arbeidsmarkt. In opdracht van het departement onderwijs werkte ze al meermaals mee aan onderzoek over gelijke onderwijskansen en onderwijsvernieuwing.
- Anneleen Van Kelecom is educatief en advocacy medewerker bij UNICEF België. Ze werkt rond kinderrechteneducatie en gelijke onderwijskansen via de ontwikkeling van materiaal, het opzetten van piloottrajecten en pleidooiwerk bij betrokken actoren op het niveau van scholen en lerarenopleidingen.
Doelgroep
Leraren, schoolleiders en onderwijsondersteuners en – actoren