Praktijkervaring voor je leerlingen of cursisten
Wil je dat de infrastructuur van je school professioneel wordt beheerd en dat je leerlingen of cursisten levensechte praktijkervaring opdoen?
Doe dan een beroep op werkplekleren of sociale organisaties. Zo creëer je via het facilitair beheer van je school ook leer- en ontwikkelingskansen met een maatschappelijke impact.
Werkplekleren
Wil je je leerlingen laten kennismaken met de praktijk? Schakel ze dan in voor onderhouds- en kleine renovatiewerken in je eigen schoolgebouw of in een andere school.
Handleiding 'Werkplekleren en scholenbouw'
Lees de handleiding ‘Werkplekleren en scholenbouw’ en ontdek de 5 scenario’s om leerlingen uit het tso, bso, dbso of de leertijd in te schakelen in het onderhoud van schoolgebouwen. Leerlingen kunnen werken uitvoeren in je eigen gebouw of in andere schoolgebouwen.
Alle 5 scenario’s op een rij:
- Scenario 1.: praktijkles op verplaatsing bij instellingen van hetzelfde bestuur of een vestigingsplaats van de dienstverlenende school
- Scenario 2: praktijkles op verplaatsing bij instellingen van een ander bestuur
- Scenario 3: stage
- Scenario 4: tewerkstelling dbso
- Scenario 5: praktijkopleiding
Per scenario vind je de sterktes, zwaktes, randvoorwaarden, processen en procedures. De scenario’s werden ook afgetoetst aan de onderwijs-, vennootschaps-, arbeids-, en welzijnswetgeving.
- Meer over het onderzoek ‘Werkplekleren en scholenbouw
- Je vindt er de handleiding (beleidssamenvatting) en het eindrapport.
- Je vindt er de handleiding (beleidssamenvatting) en het eindrapport.
Pluspunten van werkplekleren
Als school heb je niet alleen een financieel voordeel als je werkplekleren organiseert, leerlingen zijn ook meer gemotiveerd om naar school te komen en vinden een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.
Praktijkvoorbeelden
In deze technische en beroepsscholen bouwden de leerlingen eigenhandig hun school:
- Scheppersinstituut Wetteren - Nieuwbouw voor de eerste graad
- Provinciaal Instituut Lommel in samenwerking met sectororganisatie Constructiv: de STEM-building
Sociale organisaties
Het Departement Werk en Sociale Economie werkt op verschillende manieren aan de tewerkstellings- en leerkansen van verschillende doelgroepen. Ook als school kan je van de maatregelen gebruikmaken voor je facilitair beheer.
De Vlaamse overheid kan, binnen bepaalde voorwaarden, bijkomend tussenkomen in de loonkosten via:
- Doelgroepverminderingen. Meer info: : Vlaanderen.be – Doelgroepverminderingen
- De Vlaamse ondersteuningspremie (VOP). Meer info: Vlaanderen.be – Vlaamse ondersteuningspremie
- De aanwervingsincentive voor langdurig werklozen. Meer info: Vlaanderen.be – Aanwervingsincentive voor langdurig werkzoekenden
Vind ondersteuning
Sociale-economieregisseur in je regio
In de meeste gemeenten en steden in Vlaanderen is er een sociale-economieregisseur aangesteld. Je kan bij hem of haar terecht met vragen over de inschakeling van sociale economie in je school.
- Vind de regisseur in je regio: Sociale economie - Het lokale bestuur als regisseu.
Databank sociale-economiebedrijven
In de databank van het Departement Werk en Sociale Economie vind je alle erkende sociale-economiebedrijven in Vlaanderen die inzetten op sociale tewerkstelling.
- Vind sociale-economiebedrijven: Sociale economie - Databank.
Maatwerkbedrijven
Maak kennis met verschillende maatwerkbedrijven bij de ledenorganisatie Groep Maatwerk.
Je kan Groep Maatwerk ook contacteren voor een concrete opdracht.
Sociale circulaire bedrijven vind je bij Herwin: collectief van sociale circulaire ondernemers.
Praktijkgids 'Aankopen met sociale impact'
De meeste scholen zijn onderworpen aan de wetgeving op overheidsopdrachten voor de aankoop van goederen en diensten.
De praktijkgids ‘Aankopen met sociale impact’ legt je uit hoe je gebruik kan maken van sociaal duurzame criteria bij de aanbestedingen.
Juridisch kader voor samenwerking sociale-economiebedrijven en scholen
In een rapport van advocatenkantoor Curia in opdracht van de Vlaamse overheid vind je juridische en regelgevende randvoorwaarden voor de samenwerking rond het beheer en de exploitatie van schoolgebouwen.
- Over contractuele samenwerking, participatieve samenwerking, arbeidsrechtelijke voorwaarden en verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht
- Voor het gesubsidieerd vrij onderwijs, officieel onderwijs, gemeenschapsonderwijs
- Haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden om vanuit de sociale economie een rol te spelen in het beheer en de exploitatie van schoolgebouwen (pdf, 54 p.)(1 MB)
Extra informatie
Verwante pagina's
- Duurzaam facilitair beheer in je school
- Maak van je school een effectieve, duurzame en gezonde leeromgeving
- Onderwijsonderzoek - Werkplekleren en scholenbouw
- MOS - Duurzame scholen, straffe scholen
- Inspiratiegids: haal meer uit je school, 21st century skills: nieuwe competenties, nieuwe fysieke leeromgevingen?