Binnen Digisprong wordt er geïnvesteerd in de nodige omkadering voor scholen, met onder meer:
- Een sterker statuut voor de ICT-coördinator van de school
- De uitbreiding van de puntenenveloppes voor ICT-coördinatie (met 22 miljoen euro per jaar)
- De uitbreiding van het systeem van ICT-coördinatie naar alle onderwijsniveaus, inclusief de basiseducatie
Bekijk de details in de omzendbrief Digisprong
Doelstellingen
- Voldoende ICT-coördinatie en versterken het ambt van ICT-coördinator zowel inhoudelijk als statutair.
- Alle scholen voeren een doeltreffend ICT-beleid gestoeld op een schooleigen visie.
Acties
Actie 2.1:
Het uitbreiden van de ICT-coördinatie voor het basisonderwijs, secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs, centra voor volwassenenonderwijs en centra voor basiseducatie.
Actie 2.2:
Samen met het werkveld de kernopdracht/functieomschrijving van de ICT-coördinator verduidelijken en dat statuut versterken.
Actie 2.3:
Stimuleren en ondersteunen van scholen tot de uitbouw van een doeltreffend ICT-beleid met inbegrip van een doeltreffende aanpak van cyberpesten en e-inclusie
Ontdek de ICT-beleidsplanner en ga aan de slag met SELFIE:
- Een ICT-plan is een onmisbaar instrument. Maak gebruik van de ICT-beleidsplanner
- SELFIE: hoe goed gaat je school om met ICT?
Via het Europees project ‘Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem: hervorming van ICT-teams op school’ biedt de Europese Commissie steun aan Vlaams Departement Onderwijs en Vorming op het vlak van onderwijs en opleiding.
Doel: ontwikkelen strategie en richtlijnen om scholen in het basis-, secundair en volwassenenonderwijs te ondersteunen bij de transitie naar effectief gebruik van ICT voor lesgeven en leren. De nadruk ligt op het uitbreiden van het profiel en de competenties van ICT-coördinatoren.