- Aanbod uitbreiden
- Vestigingsplaats als ankerpunt
- Programmatienormen
- Kunstacademies
- Nieuwe academie oprichten
- Rationalisatienorm
Aanbod uitbreiden
Uit onderzoek blijkt dat jongeren minder snel kiezen voor deeltijds kunstonderwijs als de afstand tussen de academie en de woonplaats groter wordt.
Academies kunnen hun aanbod uitbreiden op plekken waar er voldoende leerlingen zijn door het bestaande aanbod uit te breiden naar nieuwe vestigingsplaatsen. Maar academies kunnen ook volledig nieuwe graden, kortlopende studierichtingen of domeinen oprichten als er daarvoor genoeg belangstelling is.
Voor oprichtingen die vanaf 1 september van start gaan moet een schoolbestuur voorafgaandelijk uiterlijk op 1 maart een aanvraag indienen.
Meer info: omzendbrief Programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs (DKO/2018/06).
Vestigingsplaats als ankerpunt
Ieder postadres waar de academie lessen organiseert is een vestigingsplaats. Een vestigingsplaats waar een academie een bepaald structuuronderdeel organiseert, vormt het ankerpunt van de regelgeving rond programmatie en rationalisatie.
Programmatienormen
Programmatienormen voor domeinen en structuuronderdelen bepalen waar er nieuwe oprichtingen kunnen komen.
Voor vestingplaatsen in een gemeente met minder dan 200 inwoners per kmĀ² of in een gemeente van het Brusselse Hoofstedelijke Gewest gelden lagere normen.
Kunstacademies
Als een academie met een aanbod muziek en woordkunst-drama het domein beeldende kunsten opricht, wordt ze kunstacademie.
Nieuwe academie oprichten
De oprichting van een volledig nieuwe academie bestaat uit de oprichting van 1 of meer domeinen. Volgens het decreet kwaliteit van onderwijs moet een schoolbestuur erkenning vragen van de nieuwe onderwijsinstelling.
De erkenningsprocedure bestaat uit een voorlopige erkenning, een erkenningsonderzoek door de onderwijsinspectie ter plaatse en een uitspraak over de definitieve erkenning.
Rationalisatienorm
Na de oprichting moeten er voldoende leerlingen les blijven volgen in elk domein en in elk structuuronderdeel.
Ieder schooljaar moet de academie op 1 februari een gemiddelde rationalisatienorm halen per structuuronderdeel, over de vestigingsplaatsen heen.
Als de academie de norm 2 schooljaren op rij niet haalt, moet het schoolbestuur het structuuronderdeel stopzetten in een of meer vestigingsplaatsen.