- Leersteun voor scholen voor gewoon onderwijs
- Financiering van leersteuncentra
- Personeel in de leersteuncentra
- Extra informatie
Leersteun voor scholen voor gewoon onderwijs
Meer over het leersteunmodel, de doelen en de leersteuncentra.
Financiering van leersteuncentra
Leersteuncentra ontvangen omkadering voor leersteun.
Er is een open-end financiering voor leerlingen met:
- Een GC-verslag type 2, 4, 6 of 7
- Een IAC-verslag type 2, 4, 6 of 7
- Een OV4-verslag type 4, 6 of 7
Dat betekent dat elke leerling middelen genereert. Voor leerlingen met een IAC-verslag of OV4-verslag wordt gelijke omkadering voorzien als in het buitengewoon onderwijs. Voor leerlingen met een GC-verslag is een bepaald aantal punten per leerling bepaald.
Er is een enveloppefinanciering voor leerlingen met:
- Een GC-verslag types basisaanbod 3 en 9
- Een IAC-verslag types basisaanbod 3 en 9
- Een OV4-verslag types basisaanbod 3 en 9
Dat betekent dat een vast pakket aan middelen jaarlijks over de leersteuncentra wordt verdeeld voor voor leersteun voor die leerlingen.
Leersteuncentra ontvangen ook omkadering voor het aanstellen van directie, coördinatie en administratie.
Leersteuncentra ontvangen daarnaast ook werkingsbudget.
Personeel in de leersteuncentra
In een leersteuncentrum zijn de volgende ambten mogelijk:
- Het wervingsambt van leerondersteuner
- Het selectieambt van coördinator
- Het wervingsambt van administratief medewerker
- Het bevorderingsambt van directeur (alleen mogelijk in een zelfstandig leersteuncentrum)
Het zijn breed toegankelijke ambten. In principe kan iedereen met een bachelor- of masterdiploma erin aangesteld worden.
In het wervingsambt van administratief medewerker kunnen daarnaast ook kandidaten aangesteld worden met ten minste een diploma hoger secundair onderwijs.
Een leerondersteuner, een coördinator en een administratief medewerker hebben een prestatieregeling van 36 klokuren.
Voor een leerondersteuner legt de regelgeving ook vast welke taken binnen die 36 klokuren vallen:
- De kerntaak. Dat is onder meer de leersteun zelf, de planning, de voorbereiding en nazorg van leersteun, het overleg, en de samenwerking, en de professionalisering.
- De administratieve taken die verbonden zijn aan de functie.
- Alle dienstverplaatsingen.
Regelgeving
Verwante pagina's
- Decreet leersteun voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- Gemeenschappelijk of individueel curriculum
- Overzicht van alle leersteuncentra