Hier vind je onderzoek over spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen. De onderzoeken bieden inspiratie om op verscheidene niveaus beleid uit te tekenen.
1. Onderwijsonderzoek in opdracht van Steunpunt Onderwijsonderzoek dat bijdraagt tot het optimaliseren van een preventief en geïntegreerd beleid rond spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten op schoolniveau; G. Keppens en B. Spruyt.
- Scholen die verbinden. Naar een beter begrip van de impact van binding en een autoritatief schoolklimaat op spijbelen.
- Spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten in internationaal perspectief.
- Effecten van interventies ten aanzien van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten onderzocht. Een systematische literatuurstudie.
- Ongeoorloofd afwezig zijn in Vlaanderen. Een actuele beschrijving op basis van registratiegegevens.
- Hoe vaak spijbelen leerlingen? Een vergelijkend onderzoek tussen geregistreerde en zelfgerapporteerde afwezigheden.
- Uitdagingen voor de implementatie van een effectief spijbelbeleid. Een onderzoekende houding ten aanzien van registratiegegevens als casestudy.
- Eindrapport preventie van spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten.
2. Europees onderzoek ‘Reducing Early School Leaving in Europe (RESL.eu)’, CeMIS (Centre of Migration and Intercultural Studies, University of Antwerp); C. Timmerman, L. Van Praag, N. Clycq, W. Nouwen, R. Van Caudenberg, M. Orozco en M. Samson.
Dit onderzoek draagt bij tot kennis van de mechanismen en processen van jongeren die beslissen om het secundair onderwijs vroegtijdig te verlaten. Verder leren we wat ervoor zorgt dat sommige vroegtijdige schoolverlaters starten in alternatieve leerwegen om hun kwalificatie te behalen.
Bekijk de publicaties van dit onderzoek.
3. Onderzoek van de KU Leuven dat bijdraagt tot het begrip van vroegtijdig schoolverlaten; C. Lamote, J. Van Damme, M. Blommaert, J. Meyer, W. Van Den Noortgate, K. Hannes, G. Burman, K. De Witte, I. Nicaise, J. Lavrijsen, G. Van Landegehem, B. De Fraine, M. Callens, J. Noppe, L. Vanderleyen, S. Speybroeck, T. Boonen, J. de Bilde.
- Wanneer de school geen optie meer is. Een studie naar de langetermijneffecten van vroegtijdig schoolverlaten op de latere beroepsloopbaan en andere levensdomeinen.
- Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen: een stand van zaken en de rol van betrokkenheid.
- Waarom verlaten jongeren vroegtijdig het secundair onderwijs?
- The impact of institutional context, education and labour market policies on early school leaving: a comparative analysis of EU countries.
- Voortijdig schoolverlaten in Vlaanderen: een stand van zaken en een voorstel tot aanpak.
- Dropout in secondary education: An application of a multilevel discrete-time hazard model accounting for school changes.