- Wat zijn onderwijsdoelen?
- Secundair onderwijs
- Gewoon basisonderwijs en volwassenenonderwijs
- Kleuteronderwijs en buitengewoon onderwijs
- Deeltijds kunstonderwijs
- Extra informatie
Wat zijn onderwijsdoelen?
Onderwijsdoelen is een overkoepelend begrip waarmee wordt verwezen naar
- Basiscompetenties
- Eindtermen
- Eindtermen basisgeletterdheid
- Ontwikkelingsdoelen
- Cesuurdoelen
- Specifieke eindtermen
- Uitbreidingsdoelen
Deze doelen gelden in het
- Basisonderwijs
- Secundair onderwijs (ook duaal leren, leren en werken)
- Deeltijds kunstonderwijs
- Volwassenenonderwijs
- Hoger onderwijs
Lees meer over de verschillende onderwijsdoelen in de verklarende begrippenlijst.
De onderwijsinspectie gaat in de scholen en centra na of en in welke mate de onderwijsdoelen worden nagestreefd of bereikt.
Alle goedgekeurde onderwijsdoelen vind je op de website onderwijsdoelen.be.
Eindtermen
Alle (specifieke) eindtermen zijn te bereiken op populatieniveau, uitgezonderd eindtermen die een attitude aangeven. Deze zijn door de school bij de leerlingen na te streven. De school moet kunnen aantonen dat ze inspanningen levert om de leerlingen die eindtermen te laten bereiken.
Recent wordt steeds vaker gesproken van (specifieke) minimumdoelen in plaats van (specifieke) eindtermen. De begrippen eindterm en minimumdoel gaan in essentie over hetzelfde. Eindtermen bepalen niet de ‘eindmeet’ van ons onderwijs (ook in het verleden niet), maar wel de minimale verwachtingen. Om verwarring tussen de verschillende begrippen te vermijden, blijven we op deze website spreken over (specifieke) eindtermen.
Eindtermen zijn er voor
- Het lager onderwijs
- Het secundair onderwijs
- Het buitengewoon secundair onderwijs onderwijsvorm 4
- De basiseducatie
- Het secundair volwassenenonderwijs
Ze bepalen wat minimaal bereikt moet worden op vlak van
- Kennis
- Inzicht
- Vaardigheden
- Attitudes
Ontwikkelingsdoelen
Ontwikkelingsdoelen zijn door de overheid bepaalde minimumdoelen die een school bij een bepaalde leerlingengroep moet nastreven.
Ontwikkelingsdoelen zijn er voor het
- Kleuteronderwijs
- Buitengewoon onderwijs
- Onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers
Een uitzondering is opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs waar met eindtermen gewerkt wordt. Deze eindtermen zijn identiek aan deze van het gewoon secundair onderwijs.
Secundair onderwijs
De nieuwe onderwijsdoelen voor de 1ste graad A- en B-stroom en voor het 7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs zijn beschikbaar onder voorbehoud van goedkeuring door het Vlaams Parlement.
Samen met de modernisering van het secundair onderwijs, voert de Vlaamse overheid nieuwe onderwijsdoelen in. In het schooljaar 2023-2024 werkt zowel de eerste graad als het eerste leerjaar van de tweede en derde graad met nieuwe onderwijsdoelen. Het schooljaar daarop volgt het tweede leerjaar van de tweede en derde graad.
Scholen en leraren krijgen de tijd om de implementatie van nieuwe onderwijsdoelen voor te bereiden, te evalueren en bij te sturen. Daarom gelden het schooljaar 2023-2024 en 2024-2025 als gedoogperiode. Als de nieuwe onderwijsdoelen niet of onvoldoende bereikt of nagestreefd worden, kan dat in die schooljaren niet leiden tot een ongunstig advies van de onderwijsinspectie bij de doorlichting.
Voor de nieuwe onderwijsdoelen geldt:
- De eindtermen zijn niet langer per vak, maar in functie van 16 sleutelcompetenties opgesteld.
- In de eerste graad:
- Zijn er eindtermen per stroom (A- en B-stroom)
- De eindtermen basisgeletterdheid moeten door elke individuele leerling bereikt worden op het einde van de 1ste graad, zowel in de A-stroom als in de B-stroom.
- Voor Nederlands zijn er in de 1ste graad uitbreidingsdoelen. Dat zijn doelen m.b.t. competenties in het Nederlands bovenop de eindtermen. Deze uitbreidingsdoelen kunnen worden bereikt door een groep leerlingen.
- In de tweede en derde graad
- Zijn er eindtermen per graad en per finaliteit.
- Worden cesuurdoelen en specifieke eindtermen vastgelegd voor alle studierichtingen doorstroomfinaliteit en dubbele finaliteit. Voor de studierichtingen arbeidsmarktfinaliteit zijn er geen cesuurdoelen en specifieke eindtermen. In de arbeidsmarktfinaliteit (en ook in de dubbele finaliteit) wordt gewerkt met beroepskwalificaties.
De onderwijsdoelen moeten letterlijk opgenomen zijn in de leerplannen die de school gebruikt.
Meer informatie
- Op de website onderwijsdoelen.be vind je alle onderwijsdoelen die door de Vlaamse overheid zijn vastgelegd voor het basisonderwijs, secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs, volwassenenonderwijs en hoger onderwijs.
- Bekijk het filmpje over de onderwijsdoelen in het secundair onderwijs.
- Met de modernisering van het secundair onderwijs worden zowel de onderwijsdoelen als het aanbod van de studierichtingen aangepast.
- Bekijk het studie-aanbod
- Raadpleeg ook het filmpje op YouTube
- Lees de veelgestelde vragen over de nieuwe onderwijsdoelen op Klasse.be
Gewoon basisonderwijs en volwassenenonderwijs
Vak- of leergebiedoverschrijdende eindtermen en eindtermen die een attitude aangeven, zijn door de school bij de leerlingen na te streven. De school moet kunnen aantonen dat ze inspanningen levert om de leerlingen die eindtermen te laten bereiken.
De andere eindtermen zijn te bereiken.
Ook de specifieke eindtermen waarmee in het volwassenenonderwijs wordt gewerkt zijn te bereiken.
De eindtermen moeten letterlijk opgenomen zijn in de leerplannen die de school gebruikt.
Kleuteronderwijs en buitengewoon onderwijs
Het kleuteronderwijs en het buitengewoon onderwijs werken met ontwikkelingsdoelen. Dat zijn minimumdoelen die de school bij haar leerlingen moet nastreven.
De ontwikkelingsdoelen moeten letterlijk opgenomen zijn in de leerplannen die de school gebruikt.
Deeltijds kunstonderwijs
Vanaf het schooljaar 2018-2019 is het vernieuwde deeltijds kunstonderwijs ingevoerd.
• In de 1ste, 2de en 3de graad zijn er voor elke graad van elk domein basiscompetenties. Die zijn te bereiken door elke leerling.
• Voor de 4de graad is er voor elke studierichting een beroepskwalificatie. Daarin vind je de competenties terug die elke leerling moet verwerven.
Hoger onderwijs
Voor het hoger onderwijs gelden basiscompetenties in de lerarenopleiding.
Extra informatie
Verwante pagina’s
Websites
- Onderwijsdoelen
- Onderwijsinspectie
- Kwalificaties & curriculum - Studie-aanbod secundair onderwijs
- Klasse - Veelgestelde vragen van leraren over de nieuwe eindtermen