Ontdek de projectvoorstellen van de 8 geselecteerde scholen uit de 3de InnoVET-cyclus (schooljaar 2021-2022):
- VR in the pipeline (Deinze)
- AI in nijverheidstechnische opleidingen (Hamme)
- Digitale leerpaden voor beroepsgerichte vorming (Geraardsbergen)
- Circulariteit en innovatie bij bereiding appel-druivenwijn (Brugge)
- SCARA robots in het secundair onderwijs (Willebroek)
- Cool learning: the beginning (Deurne)
- Learning Bridge Zorg (Leopoldsburg)
- VR trainers on track - A 360° view on the world! (Mol)
- Extra Informatie
VR in the pipeline (Deinze)
Wat is het?
In het kader van energie en energiezuinigheid zet dit project in op virtual reality rond het Vlaamse huisrioleringsnet. Duurzaamheid en klimaat komen aan de orde. Zo leren leerlingen 2de en 3de graad bouw niet alleen over de werking van huisriolering, maar ook over de impact van waterhuishouding op het klimaat. Er is ook aandacht voor de didactisch-pedagogische professionalisering van leerkrachten om met AR en VR te werken.
Het eindproduct is een digitaal softwarepakket met modules rond huisriolering voor in de leerplannen. Er komt ook een lerarenopleiding, met handleiding, waarin de pilootscholen kennismaken met hardware en software.
Partners
- Een samenwerking tussen verschillende scholen: VTI Deinze, GO! Atheneum Merelbeke, Richtpunt Eeklo en Scheppersinstituut Wetteren
- De bouwsector (Constructiv) en diverse andere partners (Provincie Oost-Vlaanderen, RTC Oost-Vlaanderen, Thomas More ...) ondersteunen
- Er is ook overleg met de pedagogische begeleidingsdiensten, DYKA (kunststof leidingsystemen) en VLARIO (overlegplatform riolering) en software-ontwikkelaars.
AI in nijverheidstechnische opleidingen (Hamme)
Wat is het?
Dit project wil leerkrachten en leerlingen in de 2de en 3de graad professionaliseren rond Artificiële Intelligentie. Doel is om een mechatronisch systeem te ontwikkelen om fruit en groenten te detecteren en classificeren. Om zo de nieuwe eindtermen van de 2de en 3de graad (nijverheidstechnische richtingen) concreet te implementeren op school.
Het uiteindelijke resultaat is een digitaal beschikbaar leertraject 'automatisering en processen'.
Partners
- 5 provinciale scholen: Richtpunt Hamme, Richtpunt Zottegem, Richtpunt Ninove, Richtpunt Eeklo en PTI Kortrijk
- UGent en een aantal bedrijven: Siemens, NV Bekaert, P&V Panels, Savaco, RIVA CNC, Wienerberger en een lokale tomatenkweker
- Provincies Oost- en West-Vlaanderen
Digitale leerpaden voor beroepsgerichte vorming (Geraardsbergen)
Wat is het?
Dit ruime project focust op digitale leerpaden die zelfsturend leren mogelijk maken in praktijkvakken. Het leermateriaal heeft verschillende functionaliteiten voor het voltijds en deeltijds secundair onderwijs en het volwassenenonderwijs. De digitale leerpaden zijn logische opvolgingen van leeractiviteiten (film, tekst, opdracht, oefening, evaluatie, feedback ...) op een digitaal leerplatform. Je kan ze inzetten voor afstandsonderwijs, preteaching, remediëring, maar ook voor flexibele opleidingen op maat die schooluitval tegengaan.
Het project zet in op 4 leerpaden: 1 per studierichting (Mechanica, Hout, Elektriciteit, Schilderen en decoratie) in de 3de graad secundair onderwijs.
Partners
GO! Atheneum Geraardsbergen, CVO PRO, CLB Oudenaarde, Volta, Woodwize, Constructive, mTech+, RTC Oost-Vlaanderen, Stad Geraardsbergen en Doubi-Producties Video.
Circulariteit en innovatie bij bereiding appel-druivenwijn (Brugge)
Wat is het?
De bereiding van appel-druivenwijn staat centraal in een casus om leerlingen circulair te leren denken. Ze zouden zo relevante inhoud maken voor bestaande studierichtingen (Chemie en Techniek-Wetenschappen) maar ook voor een nieuwe studierichting (Biotechnieken en Biotechnische Wetenschappen). Daarnaast is het modulaire lesmateriaal ook bruikbaar voor studierichtingen in andere domeinen zoals de Tuin- en Landbouw, Kunst en Creatie, Voeding en Horeca.
Het eindresultaat zijn lessen met interactieve presentaties, practica en ander beeldmateriaal.
Partners
Er is een breed partnerschap: MAST Sint-Michiels, Hogeschool VIVES, UCLL, IVOC (modesector), IFF Genencor International Brugge, vzw Wijnbouwers Oost-Vlaanderen, de pedagogische begeleidingsdienst van het betrokken net en i-STEM.
SCARA robots in het secundair onderwijs (Willebroek)
Wat is het?
Het project leunt aan bij IoT-projecten en digital skills. Het kadert binnen de wereld van micromanufacturing, voornamelijk robots, cobots en digitale fabricagetechnieken. Het project wil de leerlingen een nieuwe SCARA robot leren bouwen en gebruiken. Robot en toepassingen zijn nuttig voor de vakken wiskunde, fysica, Engels, mechanica-werktuigmachines, elektriciteit-elektrische installaties, elektronica en informatica.
Doel is om alles te delen via een bouwbeschrijving en lesmateriaal, die de partners verder zullen promoten.
Partners
Het GO! Atheneum Willebroek werkt samen met Makerspace De Nayer en Fablab Klein-Brabant vzw.
Cool learning: the beginning (Deurne)
Wat is het?
Dit project valt binnen de transitieprioriteit Energie. Het focust op de nieuwe duale opleiding koelmonteur duaal, die leidt naar een knelpuntberoep. Het materiaal is ook nuttig voor andere opleidingen: reguliere opleidingen koelmonteur, elektriciteit, verwarming en metaalbewerking, VDAB-opleiding, bedrijfseigen opleidingen ...
Opzet is te komen tot multimediatoepassingen, zoals filmpjes gekoppeld aan weblinks en een quiz rond 10 kerncompetenties die leerlingen in de opleiding moeten bereiken. Het project wil ook het leerproces in kaart brengen en delen, en de uiteindelijke leermiddelen publiceren op Start2Cool.
Partners
2 partners slaan de handen in elkaar: de Spectrumschool Deurne en Frixis, de Belgische beroepsvereniging voor koude en luchtbehandeling.
Learning Bridge Zorg (Leopoldsburg)
Wat is het?
Dit project focust op virtual reality binnen de opleidingen verzorging en ouderenzorg. Het thema zorg kan zeker innovatieve handelingen en technieken gebruiken. De resultaten van het project zullen niet alleen bruikbaar zijn voor de leerlingen en leerkrachten, maar ook voor de zorgverleners in het woonzorgcentra zelf. Dat laatste kadert in een ruimer skillslab waar digitale technieken ingeoefend kunnen worden.
Het resultaat van dit project is een VR-applicatie (360°-video’s verrijkt met open source Vivista-software) om zorgtechnische en verpleegkundige handelingen in te oefenen. Leerkrachten die ermee aan de slag gaan, krijgen een opleiding bij de Hogeschool PXL.
Partners
Er is een zeer ruim partnerschap. Trekkers zijn campus FLX samen met het departement Zorg en Gezondheid, het departement Welzijn en Gezondheid, Vitas en Hogeschool PXL. Zij werken samen met personeel van het woonzorgcentrum Reigersvliet in Leopoldsburg en het woonzorgcentrum Sevegram in Nederland.
VR trainers on track - A 360° view on the world! (Mol)
Wat is het?
Dit projectvoorstel valt volledig binnen de opleiding automechanica. Het project reikt leermodules aan waarmee leerkrachten (in eerste instantie leerkrachten automechanica) finaal zelf VR-lesmateriaal kunnen ontwikkelen.
De eindresultaten zijn:
- Een TTT-opleiding voor leerkrachten om VR-lesmateriaal te leren creëren
- Materiaal ontwikkeld door het proefpubliek (de automechanica-leerkrachten), met focus op veiligheid bij het werken aan elektrische wagens
Partners
GO! Atheneum het Spoor werkt voor de uitwerking van dit project samen met DiagnoseCar (Connectief vzw), gekend van eerdere InnoVET-projecten, Electude, een e-learningplatform met leermodules voor technische richtingen, CVO Edukampen, PXLen RTC Antwerpen.