- Wat is het?
- LeerID voor scholen en leerlingen
- LeerID voor dienstenleveranciers
- Timing
- Accounts
- Hoe kunnen scholen gebruikmaken van LeerID?
- Hoe kunnen dienstenleveranciers aansluiten op LeerID?
- Kosten
- Authenticatie voor leerkrachten
- Extra informatie
Wat is het?
LeerID is de single sign-on oplossing van de Vlaamse overheid, die leerlingen van het leerplichtonderwijs toelaat om via 1 gebruikersnaam en 1 wachtwoord aan te melden op allerhande digitale leermiddelen en toepassingen.
Naargelang de vereisten van de digitale toepassing kan er op termijn een Multi-Factor Authenticatie (MFA) toegevoegd worden via bijvoorbeeld een token die naar het e-mailadres van de leerling wordt gestuurd.
De voordelen van LeerID:
- Efficiëntere toegang tot digitale leermiddelen
- Vermindering van administratief, handmatig en repetitief werk alsook van de planlast. Op die manier wordt de taak van de ICT-coördinator vereenvoudigd of kan dit zelfs door iemand anders overgenomen worden
- Basis voor het aanbod van een veilig platform voor digitale toetsen, bijvoorbeeld de Vlaamse toetsen
- Betere afdekking van wettelijke vereisten zoals privacy en auteursrechten
Ook voor de dienstenleveranciers zijn er belangrijke voordelen. Dienstenleveranciers zijn de aanbieders en uitgevers van onder andere digitale leermiddelen, toetsen, educatieve software, leeromgevingen of andere digitale diensten en toepassingen. Via LeerID hebben zij toegang tot de door de overheid verzamelde stamgegevens. Op basis daarvan kunnen zij een veilige authenticatie realiseren.
LeerID voor scholen en leerlingen
LeerID bestaat uit een aantal bouwblokken en databankkoppelingen die samengevoegd zijn tot één geheel.
De basis van LeerID wordt gevormd door de inhoud van de DISCIMUS-databank, die alle leerlingengegevens bevat.
DISCIMUS-data worden omgezet naar LeerID-data die in een apart LeerID-platform terechtkomen. Daarin is een 'LeerID Schoolloket' en een 'LeerID Leerlingloket' voorzien:
- Het LeerID Schoolloket is de ruimte voor LeerID-beheerders. Deze beheerders kunnen ICT-coördinatoren, secretariaatsmedewerkers, leraren of andere personen zijn die de opdracht krijgen om het LeerID Schoolloket op te volgen. In dit loket kunnen beheerders:
- Accounts voor leerlingen aanmaken en beheren.
- Het dashboard van de applicaties configureren dat de leerlingen te zien krijgen in het LeerID
- Het LeerID Leerlingloket is het leerlingengedeelte van LeerID. Hier kunnen leerlingen:
- Zich aanmelden om hun account te bekijken. Leerlingen met een gevorderd account kunnen hun e-mailadres toevoegen aan hun account zodat zij hun wachtwoord bij verlies zelf opnieuw kunnen instellen. In eerste instantie krijgen enkel leerlingen uit het gewone secundaire onderwijs een gevorderd account.
- Hun dashboard met de applicaties waarmee zij werken terugvinden. Van hieruit kunnen leerlingen makkelijk naar deze applicaties navigeren.
LeerID voor dienstenleveranciers
Dienstenleveranciers doorlopen een standaard ACM-integratie zodat hun digitale toepassingen vlot bereikbaar zijn voor leerlingen via LeerID. Dit gebeurt via een veilige procedure die afhankelijk is van het vereiste authenticatieniveau van de dienstenleverancier.
Timing
LeerID werd gelanceerd in het schooljaar 2022-2023. Niet alle dienstenleveranciers zijn vanaf de start aangesloten op LeerID. Stap voor stap zullen partijen zich aansluiten.
Op 8 februari 2023 vond een nieuwe release plaats waarbij onder andere het accountbeheer werd aangepast. Vanaf dan krijgen leerlingen uit het secundair onderwijs een 'gevorderd account' en leerlingen uit het basis- en buitengewoon onderwijs een 'basisaccount'.
Naar de toekomst toe wordt LeerID verder ontwikkeld en geoptimaliseerd met nieuwe toepassingen. Denk hierbij onder andere aan:
- Multifactorauthenticatie
- De optie om individuele accounts om te zetten naar een basis account of een gevorderd account. Zo kan je inspelen op de individuele noden van leerlingen.
Accounts
Basisaccount
De leerlingen krijgen bij activatie de nodige accountgegevens van de school waarmee ze kunnen aanmelden op digitale applicaties. Ze ontvangen:
- Een gebruikersnaam: deze gebruikersnaam kan de leerling ingeven om aan te melden op een applicatie of rechtstreeks bij het LeerID Leerlingloket.
- Een wachtwoord: bij een basisaccount zal dit een afbeeldingswachtwoord zijn of een wachtwoord dat bestaat uit 6 karakters (een woord en enkele cijfers). Een afbeeldingswachtwoord is een wachtwoord dat bestaat uit 8 afbeeldingen die de leerling op het moment van aanmelden in de juiste volgorde moet ingeven.
- De leerlingen kunnen dit wachtwoord niet aanpassen.
- De LeerID-beheerders kunnen een nieuw wachtwoord toekennen aan leerlingen die hun wachtwoord zijn vergeten.
- Een QR-code: in plaats van rechtstreeks naar een applicatie of naar het LeerID Leerlingloket te surfen, kan een leerling deze code scannen via de camera van een laptop, tablet of smartphone. De leerling wordt automatisch naar het LeerID Leerlingloket geleid en moet enkel nog het (afbeeldings)wachtwoord ingeven om toegang te krijgen.
- Een URL: in plaats van rechtstreeks naar een applicatie of het LeerID Leerlingloket te surfen, kan een leerling deze url ingeven in de internetbrowser. De leerling moet enkel nog het (afbeeldings)wachtwoord ingeven om toegang te krijgen.
Gevorderd account
De leerlingen krijgen bij activatie de nodige account-gegevens van de school waarmee ze kunnen aanmelden op digitale applicaties. Ze ontvangen:
- Een gebruikersnaam: deze gebruikersnaam kan de leerling ingeven om aan te melden op een applicatie of rechtstreeks bij het LeerID Leerlingloket.
- Een wachtwoord: bij een gevorderd account krijgt een leerling een tijdelijk wachtwoord van de school. Dit wachtwoord bestaat uit 8 willekeurige karakters. Als een leerling de eerste keer aanmeldt met dit tijdelijke wachtwoord, komt de vraag om het wachtwoord aan te passen. Het nieuwe wachtwoord moet uit minstens 12 karakters bestaan. Vanaf dan moet de leerling dit eigen gekozen wachtwoord gebruiken om zich aan te melden.
- Zolang de leerlingen het wachtwoord kennen, kunnen zij het wachtwoord wijzigen in het LeerID Leerlingloket.
- De leerlingen kunnen een e-mailadres toevoegen aan het account om bij verlies van het wachtwoord een nieuw wachtwoord aan te maken.
- Een QR-code: in plaats van rechtstreeks naar een applicatie of naar het LeerID Leerlingloket te surfen, kan een leerling deze code scannen via de camera van een laptop, tablet of smartphone. De leerling wordt automatisch naar het LeerID Leerlingloket geleid en moet enkel nog het wachtwoord ingeven om toegang te krijgen.
- Een URL: in plaats van rechtstreeks naar een applicatie of het LeerID Leerlingloket te surfen, kan een leerling deze url ingeven in de internetbrowser. De leerling moet enkel nog het wachtwoord ingeven om toegang te krijgen.
Status en type
Een account krijgt altijd een status en een type-omschrijving mee. Hieronder vind je de verschillende mogelijkheden:
- Status:
- 'Geen account': het LeerID-account werd nog niet geactiveerd door een LeerID-beheerder.
- 'Actief': het LeerID-account werd geactiveerd door een LeerID-beheerder.
- Type:
- 'Blanco': als de status van een LeerID-account op 'Geen account' staat, is er geen type van toepassing. Een type wordt pas getoond na activatie van een LeerID-account.
- 'Basis': het LeerID-account is van het type basis account.
- 'Gevorderd': het LeerID-account is van het type gevorderd account.
- 'In transitie': voor actieve basis accounts van leerlingen die van het lager onderwijs overstappen naar het gewoon secundair onderwijs, verandert het type naar 'in transitie'. Dat wil zeggen dat deze LeerID-accounts automatisch overgaan naar een gevorderd account, maar ze komen eerst in transitie te staan. De leerlingen krijgen dan 1 maand de tijd om een nieuw wachtwoord te kiezen dat uit minstens 12 karakters bestaat. Eens dit gebeurd is, wijzigt het type naar 'Gevorderd' en wordt het LeerID-account behandeld zoals een gewoon gevorderd account.
Hoe kunnen scholen gebruik maken van LeerID?
De lokale beheerder van elke school (meestal de directeur) duidt 1 of meerdere LeerID-beheerders aan die LeerID opvolgen binnen de school. Dit kan via het gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid. Technsche ondersteuning voor het gebruik van het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid en het LeerID Schoolloket is beschikbaar op de website van Vlaanderen.be.
De LeerID-beheerder hoeft niet steeds de ICT-coördinator te zijn. De intuïtieve en vlotte werking van LeerID laat toe dat ook andere personen zoals secretariaatsmedewerkers, leraren of anderen deze taak uitvoeren.
De LeerID-beheerder en leerlingen kunnen eenvoudig gebruikmaken van het LeerID Schoolloket en het LeerID Leerlingloket via de website www.LeerID.be.
Hoe kunnen dienstenleveranciers aansluiten op LeerID?
Dienstenleveranciers kunnen in contact komen met LeerID op 2 manieren:
- De kandidaat dienstenleverancier wordt spontaan gecontacteerd door de productmanager van LeerID.
- De kandidaat dienstenleverancier kan zichzelf aanmelden via een digitaal aanmeldformulier.
Dienstenleveranciers volgen een aantal stappen om aan te sluiten:
- De dienstenleverancier vult een aantal basisgegevens in via een online aanmeldformulier.
- De vraag tot aansluiting wordt beoordeeld.
- Na een positief advies wordt er een samenwerkingsprotocol afgesloten.
- Opstart van het aansluitingsproces: afhankelijk van de situatie bij de dienstenleverancier zelf kan dit meerdere weken in beslag nemen.
Kosten
Voor de scholen
Het gebruik van LeerID voor scholen en leerlingen is volledig gratis.
Voor de dienstenleveranciers
Het gebruik van LeerID voor dienstenleveranciers is volledig gratis. De kosten voor de ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de ondersteuning bij de aansluiting worden integraal door de Vlaamse overheid gedragen.
Als er ontwikkelingen nodig zijn aan de kant van de dienstenleverancier, moet deze daar zelf voor instaan.
Voorbeelden:
- Aanpassingen voor de ACM-integratie binnen de eigen toepassing
- Bijkomende functionele en technische analyses
- Kosten m.b.t. interne rapporteringen
- Bijkomende ontwikkelkosten
- Kosten met betrekking tot de begeleiding bij het aansluitingsproces en het testen van de aansluiting
- Specifieke communicatie naar eindgebruikers
Authenticatie voor leerkrachten
De aanmelding van leerkrachten op de toepassingen van dienstenleveranciers maakt geen deel uit van LeerID. Zij blijven immers gewoon inloggen op de digitale applicaties zelf. Er wordt bijgevolg geen aparte ruimte of bouwblok voorzien voor leerkrachten.
Er is wel een bijkomende databankkoppeling (een zgn. API) met de personeelsdatabank van AGODI. Hiermee kunnen de dienstenleveranciers nagaan of een leraar effectief een actieve leraar is, voordat deze persoon toegang krijgt tot de digitale applicatie.