Helpdesk aanmeldingssysteem
Een vraag of probleem?
Bekijk eerst het overzicht met veelgestelde vragen en antwoorden in de lijst hieronder. Deze FAQ-lijst krijgt regelmatig een update.
Nog hulp nodig?
- AGODI organiseert regelmatig een digitaal vragenuur. Je vindt de planning op de pagina met het opleidingsaanbod inschrijvingsrecht voor het
- Stel je vraag of meld een technisch probleem aan de helpdesk via het contactformulier.
- Maak een afspraak voor persoonlijke ondersteuning met je AGODI-contactpersoon. Je vindt de naam in de bevestigingsmail die je ontving:
Gebruik van het systeem
Ik wil gebruik maken van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid. Wat moet ik doen?
Meld via het e-formulier dat je gebruik maakt van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid. Je ontvangt daarna een mail met verdere instructies.
Zoek je meer informatie? Raadpleeg dan de webpagina van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid.
Stelt de overheid ook een systeem ter beschikking voor de aanmeldingen voor 2024-2025?
Ook voor de aanmeldingen voor 2024-2025 stelt de overheid een systeem ter beschikking. Op basis van de feedback van gebruikers vorig jaar zal het systeem aangepast worden (versie 2). Initiatiefnemers die gebruikmaken van het systeem voor de aanmeldingen voor 2024-2025 krijgen toegang tot versie 2 van het systeem in de loop van januari/februari 2024.
Kan ik het aanmeldingssyssteem van de Vlaamse overheid gebruiken om broers en zussen vooraf aan te melden?
Versie 2 van het aanmeldingssysteem zal beschikbaar zijn in de loop van januari/februari 2024. Wil je voordien al een voorafgaande aanmeldingsperiode organiseren voor de verplichte voorrangsgroepen (broers en zussen en kinderen van personeel), dan neem je best contact op met AGODI. Afhankelijk van de data waarop je de aanmeldingsperiode plant, zal je gebruik kunnen maken van versie 2 van het aanmeldingssysteem.
Ik gebruik het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid. Welke link neem ik op in de communicatie voor ouders?
Elk initiatief dat gebruik maakt van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse Overheid zal na de melding aan AGODI een eigen ouderportaal krijgen. De initiatiefnemer bepaalt waar de link naar het ouderportaal wordt gecommuniceerd. Dat kan bijvoorbeeld op de website van de gemeente, het lokaal overlegplatform of de schoolwebsite. In je communicatie naar ouders kan je linken naar een algemene pagina waar je ouders informeert over de lokale afspraken. Op deze pagina kan je dan ook de link naar het ouderportaal publiceren.
Bij wie kan ik terecht met vragen?
De initiatiefnemer organiseert de ondersteuning van ouders en scholen.
Initiatiefnemers kunnen met hun vragen terecht bij AGODI. Stel je vraag via het contactformulier.
AGODI:
- Organiseert op regelmatige basis digitale vragenuurtjes voor initiatiefnemers van een aanmeldingsprocedure
- Stelt sjablonen van handleidingen ter beschikking van initiatiefnemers die kunnen worden aangepast aan de lokale afspraken
- Maakt een stappenplan en instructievideo’s ter ondersteuning van initiatiefnemers
Kunnen de vrije plaatsen gepubliceerd worden in het ouderportaal?
Initiatiefnemers kunnen voor de start van de aanmeldingen voor schooljaar 2025-2026 de vrije plaatsen publiceren in het ouderportaal.
Kan ik het aanmeldingssysteem nog gebruiken voor het opvolgen van de inschrijvingen na de definitieve toewijzingen?
Scholen registreren hun inschrijvingen in hun schoolsoftwareprogramma.
Vanaf 19 april 2024 zal de schoolmedewerker in het scholenportaal handmatig de status van de door de rangordemotor toegewezen of geweigerde kinderen kunnen aanpassen.
De schoolmedewerker kan volgende statussen toekennen:
- Toegewezen ingeschreven
- Op wachtlijst
- Opgevist
- Opgevist ingeschreven
- Inschrijvingsticket vrijgegeven
- Plaats wachtlijst vrijgegeven
Ouders ontvangen een automatisch mailbericht als de schoolmedewerker de aangemelde leerling op een van deze statussen zet:
- Opgevist
- Inschrijvingsticket vrijgegeven
- Plaats wachtlijst vrijgegeven
Vanaf 10 mei 2024 zullen ouders in het ouderportaal:
- De actuele status van hun kind kunnen raadplegen.
- De plaats op de weigeringslijst kunnen zien.
De initiatiefnemer zal dan ook statussen kunnen zien die door de scholen zijn aangepast.
Initiatiefnemers en schoolmedewerkers zullen dan ook een export kunnen raadplegen met de actuele status van de aangemelde leerlingen.
De scholen binnen het aanmeldingsinitiatief beslissen zelf of zij gebruik maken van deze functionaliteiten. Het is aangewezen dat alle scholen binnen een initiatief dezelfde keuze maken.
Structuur aanmeldingssysteem
Via welke link heb ik toegang tot het aanmeldingssysteem?
Het aanmeldingssysteem bestaat uit een scholenportaal en een ouderportaal.
De contactpersoon van de initiatiefnemer ontvangt van AGODI de link naar het scholenportaal en het ouderportaal van het samenwerkingsinitiatief. Gebruik de link die je van de contactpersoon van de initiatiefnemer ontvangen hebt.
Heb je het aanmeldingssysteem gebruikt voor de aanmeldingen voor 2023-2024, dan kan je dezelfde link ook gebruiken voor de aanmeldingen voor 2024-2025.
Welke rol heb ik?
Volgende rollen bestaan in het scholenportaal van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid:
- Initiatiefnemer = Initiatiefnemer/beheerder van het aanmeldingssysteem
- Schoolbeheerder = Directeur van een school
- Schoolmedewerker = Administratief medewerker van een school
- Helpdeskmedewerker
Op elk scherm van het scholenportaal staat uitgelegd wat je moet doen.
In de handleiding staan de verschillende rollen beschreven. Je vindt de handleiding op de pagina over ondersteuning.
Welke rol je hebt, is afhankelijk van de afspraken binnen het initiatief waar je deel van uitmaakt. Bij inloggen herkent het aanmeldingssysteem de verschillende rollen die zijn toegekend.
De contactpersoon van de initiatiefnemer meldt de naam en het rijksregisternummer van de beheerders via het e-formulier.
De initiatiefnemer/beheerder kent de rol van helpdeskmedewerker toe via het aanmeldingssysteem. Gebruik hiervoor de link die je van AGODI hebt ontvangen.
De rol van beheerder school en medewerker school wordt toegekend via Gebruikersbeheer Onderwijs en Vorming.
Hoe log ik in?
- Ga naar de startpagina van het scholenportaal. De initiatiefnemer ontvangt hiervoor de juiste link van AGODI.
- Log in via het toegangs- en gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
- Log in als onderwijsinstelling of vormingsinstelling. Je ziet een blokje ‘natuurlijk persoon’. Dit gebruik je niet. Je gebruikt het blokje ‘onderwijsinstelling’.
- Klik bij ‘kies hoe je wil verdergaan’ op jouw rol.
- Je bent nu in het scholenportaal.
Kan een collega in mijn plaats de info in het systeem invoeren?
Iedere persoon aan wie een rol in het systeem is toegekend, kan informatie invoeren. Aanmelden doe je steeds met je e-ID. Een logboek houdt bij wie welke aanpassing heeft aangebracht in het systeem.
Systeem instellen
Worden de gegevens tussentijds bewaard?
Aanpassingen in het systeem die je hebt bewaard, blijven behouden. Je kan dus op een ander moment ontbrekende informatie aanvullen. Het is belangrijk dat alle noodzakelijke gegevens in het systeem zijn ingevoerd voor de start van de aanmeldingsperiode. Maak hierover afspraken met de deelnemende scholen.
Kan ik het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid aanpassen aan de werkwijze van het initiatief waar mijn school/samenwerkingsverband deel van uitmaakt?
Ja, je kan het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid aanpassen aan de voorkeur binnen één initiatief, zowel vormelijk als inhoudelijk.
Wat kan je vormelijk aanpassen?
- De kleur van het ouderportaal van je initiatief.
- Het logo dat ouders te zien krijgen in het ouderportaal van je initiatief.
Wat kan je inhoudelijk aanpassen?
- De privacy – en gebruiksvoorwaarden.
- Start – en einduren van de aanmeldingsperiode.
- Gebruik van ondervertegenwoordigde groepen, hoe deze omschreven worden en of ouders documenten moeten bezorgen.
- Welke ordeningscriteria je gebruikt.
- Hoe je afstand verder concretiseert in het basisonderwijs.
- Wie je helpdeskmedewerkers zijn.
- Of je de voorrangsgroepen vooraf controleert.
- Toewijzingsberichten die de aanmelder te zien krijgt voor zowel gunstig als ongunstig gerangschikte leerlingen.
- Het bericht dat ouders te zien krijgen als ze op de knop “Hulp nodig?” klikken.
Raadpleeg de handleiding voor initiatiefnemers voor de concrete werkwijze. Zodra de handleiding beschikbaar is, vind je ze op deze webpagina en op de pagina over ondersteuning.
Kan ik binnen één initiatief op verschillende wijzen personaliseren, bijvoorbeeld per school?
Elke school bepaalt zelf of ze haar officiële naam gebruikt of roepnaam. De informatie op het toewijzingsbericht voor leerlingen die gunstig geordend zijn, kan per school verschillen.
Verdere personalisatie is niet mogelijk binnen één initiatief.
Kan ik de rangordemotor laten proefdraaien?
Je kan als initiatiefnemer de rangordemotor laten proefdraaien. Na een proefdraai kan de initiatiefnemer de toewijzingslijst controleren.
Ik ben een helpdeskmedewerker. Wat betekent het scherm 'validatie adressen'? Wat moet ik doen?
Sommige adressen kan het systeem niet automatisch vertalen naar coördinaten. Dit moet de helpdeskmedewerker handmatig doen onder 'validatie adressen'. Doorloop de volgende stappen:
- Kijk eerst na of het opgegeven adres juist gespeld is.
- Ga dan naar www.geopunt.be en registreer het adres.
- Als je het adres hebt geregistreerd, kan je de coördinaten vinden via "graden".
- Noteer de coördinaten achter het adres bij "breedtegraad" en "lengtegraad".
Hoe bepaalt Geopunt de coördinaten?
De exacte werkwijze van Geopunt lees je op deze pagina.
Met welke criteria kan een initiatiefnemer de rangordemotor instellen?
De initiatiefnemer bepaalt eerst de ordeningscriteria:
- Schoolkeuze – afstand – toeval
- Schoolkeuze – toeval
- Afstand – toeval
- Toeval
Scholen gelegen in één van de gemeenten opgesomd in het BVR kunnen ervoor kiezen om afstand zo te operationaliseren dat kinderen die gedomicilieerd zijn in dezelfde gemeente als de vestigingsplaats bovenaan geordend worden.
De initiatiefnemer geeft aan of enkel met het domicilieadres gewerkt wordt of ook met 1 of 2 werkadressen van ouders.
De initiatiefnemer duidt aan hoe de afstand berekend wordt: wandelafstand of vogelvlucht.
De initiatiefnemer duidt aan of alle plaatsen op dezelfde manier worden toegewezen of niet:
- Alle plaatsen op basis van kortste afstand
- Deels korte afstand, deels toeval
- Deels kortste afstand, deels afstand tot domicilie-adres
Hoe registreren ouders het domicilieadres of werkadres?
Ouders kiezen eerst de gemeente. Vervolgens verschijnt er een lijst van straten gelegen in die gemeente. Als de straat niet in deze lijst voorkomt kunnen ouders zelf de straatnaam registreren. Dit laatste is vooral voor nieuwe straten die het systeem nog niet kent.
Kunnen kinderen van eenzelfde gezin gekoppeld worden aangemeld?
Ouders kunnen nadat ze één kind hebben aangemeld op het einde van de aanmelding aangeven dat ze nog een ander kind van hetzelfde gezin willen aanmelden. Een deel van de gegevens worden dan gekopieerd.
In de exports ga je als initiatiefnemer ook steeds een kolom zien, waarin je de andere kinderen van het gezin ziet staan.
Bij het ordenen en toewijzen worden kinderen niet gekoppeld.
Via de exports kan je als initiatiefnemer dus wel zien of er kinderen van eenzelfde gezin zijn toegewezen aan verschillende scholen.
Kan de initiatiefnemer beslissen om het aantal schoolkeuzes te beperken?
Neen. Het aanmeldingssysteem controleert dat ouders voor hun kind minstens één schoolkeuze maken.
Kan de initiatiefnemer bijkomende vragen stellen aan ouders?
In kader van gepast omgaan van persoonsgevoelige gegevens wordt enkel die informatie opgevraagd die nodig is om kinderen te ordenen en toewijzen. Initiatiefnemers kunnen geen extra informatie opvragen.
Welke exports zitten er in het aanmeldingssysteem?
- Afstandsberekening: Overzicht van de adressen en coördinaten van aangemelde leerlingen. Per gekozen school kan je ook de berekende afstand bekijken.
- Capaciteiten: Overzicht van de ingestelde capaciteiten van de vestigingsplaatsen.
- Voorrangsregels: Overzicht van de ingestelde voorrangsregels van de vestigingsplaatsen.
- Broers/zussen en KVP: Overzicht van aangemelde leerlingen, met voorrang voor broer/zus en/of kvp.
- Aangemelde leerlingen: Overzicht van aangemelde leerlingen.
- Aangemelde leerlingen (met schoolkeuzes): Overzicht van aangemelde leerlingen met schoolkeuzes.
- Aangemelde leerlingen met ontbrekende voorrangsvraag: Aangemelde leerlingen met ontbrekende voorrangsvraag.
- Toewijzingslijsten: Overzicht van de resultaten van de Rangordemotor.
- Overal geweigerd: Overzicht van de leerlingen die overal geweigerd zijn.
Wat als je als school ervoor kiest om niet alle plaatsen op dezelfde manier te verdelen?
Op het scherm van de ordeningscriteria duidt de initiatiefnemer aan of alle plaatsen op dezelfde manier worden toegewezen of niet:
- Alle plaatsen op basis van kortste afstand
- Deels kortste afstand, deels toeval
- Deels kortste afstand, deels afstand tot domicilie-adres
Daarna kan de initiatiefnemer de verhouding tussen en de volgorde van de verschillende criteria bepalen.
Eerst volgens afstand en dan volgens toeval. Of eerst volgens toeval en dan volgens afstand. Volgende verhoudingen afstand-toeval of toeval-afstand zijn mogelijk:
- 100% - 0%
- 80% - 20%
- 70% - 30%
- 66% - 33%
- 60% - 40%
- 50% - 50%
Het ordenen loopt volgens vastgelegde patronen die afhankelijk zijn van de ingestelde verhouding afstand-toeval of toeval-afstand.
De rangordemotor gebruikt volgende patronen voor het rangschikken van de aanmeldingen:
Voor de verhouding afstand (A) – toeval (T)
- 100% - 0% : A
- 80% - 20% : A – A – T – A – A
- 70% - 30% : A – T – A – A – T – A – A – T – A - A
- 66% - 33%: A – T – A
- 60% - 40%: A – T – A – T – A
- 50% - 50%: A – T
Voor de verhouding toeval (T) – afstand (A)
- 100% - 0% : T
- 80% - 20% : T – T – A – T – T
- 70% - 30% : T – A – T – T – A – T – T – A – T – T
- 66% - 33%: T – A – T
- 60% - 40%: T – A – T – A – T
- 50% - 50%: T – A
De patronen worden herhaald zolang er vrije plaatsen zijn.
Iemand helpen bij het aanmelden
Kan een privé-persoon iemand helpen met aanmelden?
Een privé-persoon (bijvoorbeeld: buurvrouw, neefje, nicht, nonkel, vriend, …) kan iemand uit de omgeving helpen met het aanmelden van zijn of haar kind.
Dit kan op twee manieren:
- De persoon logt in met de gegevens van de ouder.
- De persoon logt in met de eigen gegevens.
De persoon bespreekt welke contactgegevens hij of zij noteert voor de opvolging van het aanmeldingsdossier. Er kunnen drie verschillende e-mailadressen genoteerd worden. Let op: de persoon moet het proces kunnen opvolgen in de applicatie of minstens het e-mailadres kunnen raadplegen in de daaropvolgende periode.
De aanmelder kan een extra persoon ook toegang geven tot het aanmeldingsdossier. Deze persoon kan het dossier lezen en wijzigen. Zorg er in dit geval voor dat de privé-persoon de andere die hem helpt kan informeren over het verder proces in de daaropvolgende periode.
Kan een medewerker van een organisatie iemand helpen met aanmelden?
Een medewerker van een organisatie kan iemand helpen met het aanmelden van zijn of haar kind.
Dat kan op twee manieren:
- Hij of zij logt in met de gegevens van de ouder.
- Hij of zij logt in met je eigen gegevens.
De medewerker bespreekt welke contactgegevens hij of zij noteert voor de opvolging van het aanmeldingsdossier. Er kunnen drie verschillende e-mailadressen genoteerd worden. Let op: de medewerker moet het proces kunnen opvolgen in de applicatie of minstens het e-mailadres kunnen raadplegen in de daaropvolgende periode.
De aanmelder kan een extra persoon ook toegang geven tot het aanmeldingsdossier. Deze persoon kan het dossier lezen en wijzigen. Zorg er in dit geval voor dat je de persoon die je helpt kan informeren over het verder proces in de daaropvolgende periode.
Maak goede afspraken binnen je organisatie over opvolging, moest je afwezig zijn.
Algemene gegevensverordening (GDPR en privacywetgeving)
Wie is de verwerkingsverantwoordelijke voor de gegevens in het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid?
Voor het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid geldt dat de schoolbesturen en AGODI gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke zijn. Dat wil zeggen dat de schoolbesturen en AGODI samen het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens bepalen. Beide zijn verantwoordelijk voor het ordentelijk bijhouden en verwerken van persoonsgegevens in het kader van de algemene gegevensverordening.
AGODI bezorgt je de onderlinge regeling over het gebruik van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse Overheid.
Wat is de rol van het lokaal overlegplatform (LOP)?
Het LOP kan een initiatiefnemer zijn van een samenwerkingsverband. De LOP-partnerszullen in dat geval de stappen moeten ondernemen die een initiatiefnemer moet nemen in kader van de AVG.
Opgelet: het LOP kan geen verwerkingsverantwoordelijke zijn. Voor het Aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid geldt dat de schoolbesturen die er gebruik van maken en AGODI gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke zijn.
Welke stappen moet ik ondernemen in kader van de AVG?
Welke stappen je onderneemt, is afhankelijk van je rol in het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid.
Initiatiefnemer
- Zodra je meldt dat je gebruik maakt van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid, krijgen de scholen in je samenwerkingsinitiatief de onderlinge regeling (docx, 13 p.) (58 kB) in verband met het gebruik van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid doorgestuurd.
- Je krijgt als initiatiefnemer een risicoanalyse (DPIA) doorgestuurd.
- Je vult de risicoanalyse (DPIA) aan op basis van je lokale context en de partners waar je mee samenwerkt.
- Je organiseert het initiatief op de elementen uit de risicoanalyse (DPIA). Bijvoorbeeld: er zal minstens één aanspreekpunt nodig zijn waar betrokkenen bij terecht kunnen met hun vragen rond AVG.
- Je legt de risicoanalyse voor aan de schoolbesturen in je initiatief. Als verwerkingsverantwoordelijken moeten zij hiermee akkoord gaan.
School(bestuur)
- Zodra je meldt dat je gebruik maakt van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid, krijg je een onderlinge regeling (docx, 13 p.) (58 kB) in verband met het gebruik van het Vlaamse aanmeldingssysteem doorgestuurd. Dit document bevat de afspraken rond gegevensverwerking in het kader van het aanmeldingssysteem.
- Je leest de onderlinge regeling (docx, 13 p.) (58 kB) grondig door. Heb je opmerkingen of vragen? Je krijgt tien dagen, startend op de datum van ontvangst, om te reageren op de afspraken in dit document. Heb je geen opmerkingen? Dan hoef je niet te reageren.
- De initiatiefnemer bezorgt je een risicoanalyse (DPIA). Neem deze grondig door.
Maak je deel uit van een samenwerkingsinitiatief? Maak dan eerst en vooral goede afspraken met de partners in dat samenwerkingsverband. Wie zal bijvoorbeeld de opmerkingen of vragen bezorgen?
Wat zijn de privacy – en gebruiksvoorwaarden waarvan sprake op de startpagina van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid?
Aan de hand van de privacy – en gebruiksvoorwaarden communiceer je aan de gebruikers van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid wat er met hun gegevens gebeurt.
AGODI stelt de privacy- en gebruiksvoorwaarden van het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid ter beschikking aan initiatiefnemers en schoolbesturen. Pas ze aan de lokale context en het initiatief aan.
Publiceer de privacy- en gebruiksvoorwaarden op de startpagina van jouw portaal in het aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid.
Waar kan ik terecht met vragen over de AVG?
Je neemt contact op met het aanspreekpunt voor informatieveiligheid binnen het schoolbestuur. Hij of zij kan je verder helpen of kan contact opnemen met de data protection officer (DPO) of functionaris voor de gegevensbescherming van het net van de school of de Vlaamse overheid.
Waarom hebben schoolmedewerkers geen toegang tot de resultaten van de proef ROM en de gegevens van de aangemelde leerlingen?
Schoolmedewerkers hebben in het aanmeldingssysteem standaard geen toegang tot de gegevens van de aangemelde leerlingen:
- Als een kind is aangemeld voor een school van lagere keuze, dan kan het kind een plaats toegewezen krijgen in de school van hogere keuze. De school van lagere keuze heeft op geen enkele wijze de gegevens van de aangemelde leerling nodig.
- Scholen ontvangen na de definitieve toewijzingen de lijst van toegewezen leerlingen. Zij weten niet de hoeveelste schoolkeuze zij waren van het kind.
Als initiatiefnemers ervoor kiezen om de volledige resultaten van de proef ROM toch te delen met de scholen, kan dit risico’s met zich meebrengen i.k.v. AVG. Het is belangrijk dat de schoolbesturen zich bewust zijn van deze risico’s (cf. GEB) en dat ouders hier correct over worden geïnformeerd via gebruikers- en privacyvoorwaarden.
Na elke proefdraai van de ROM genereert het aanmeldingssysteem automatisch algemene cijfers via details. Deze kunnen gedeeld worden met de scholen.
Op basis van de export van de proefdraai van de ROM kan de initiatiefnemer ook algemene cijfers genereren per school, zoals het aantal toegewezen of geweigerde kinderen eerste schoolkeuze.
AGODI stelt het systeem ter beschikking, maar het gebruik van het systeem en de beschikbare data behoort tot de lokale verantwoordelijkheid.
Kinderen zonder rijksregisternummer
Wat met kinderen zonder rijksregisternummer?
Ook kinderen zonder rijksregisternummer kunnen zich aanmelden. Je maakt lokaal afspraken wie deze kinderen een aanmeldingsnummer bezorgt. De initiatiefnemer ontvangt van AGODI een instrument om deze aanmeldingsnummers aan te maken.
Aanmelden in 1A/1B
Wat met een leerling waarvoor nog niet duidelijk is of hij in 1A of 1B moet inschrijven? Wat met een leerling die voor zowel in 1A als in 1B wil aanmelden?
Een leerling kan aanmelden voor 1A en 1B. Voor leerlingen waarbij nog twijfel is of ze hun getuigschrift basisonderwijs zullen behalen, raden we aan om voor beiden aan te melden en in te schrijven.
Meld je aan met het Vlaams aanmeldingssysteem? Dan zal de ouder tijdens de aanmeldprocedure beide niveaus kunnen aanduiden voor één leerling (met één rijksregisternummer). Wanneer de rangordemotor draait, zal deze dit behandelen als twee afzonderlijke aanmeldingen. De leerling wordt dus één keer geordend en al dan niet toegewezen in 1A en één keer geordend en al dan niet toegewezen in 1B.
Meld je aan met een ander systeem dan het Vlaams aanmeldingssysteem? Ook deze moeten een mogelijkheid bieden om zowel voor 1A als 1B aan te melden. Vraag dit na bij de leverancier van je systeem.
Een leerling heeft voor 1A en 1B aangemeld. De leerling heeft plaats in 1A, maar staat op de wachtlijst voor 1B. De leerling haalt zijn getuigschrift basisonderwijs niet. Wat nu?
De leerling wordt in 1A geweigerd op basis van de toelatingsvoorwaarde "het behalen van een getuigschrift basisonderwijs", krijgt de leerling een weigeringsdocument. Voor 1B blijft de leerling tot de 5de lesdag van oktober op de wachtlijst staan. De leerling kan ook overgaan tot inschrijving in een school waar vrije inschrijvingen voor 1B mogelijk zijn.
Let op: het is niet omdat de leerling een plaats had in 1A dat je hem daardoor een plaats moet of zelfs mag geven in 1B. De leerling was immers ingeschreven in 1A onder de opschortende voorwaarde dat hij aan de toelatingsvoorwaarden zou voldoen bij de start van de lesbijwoning. Hij heeft hierdoor dus nog geen gegarandeerde schoolloopbaan en behoort ook niet tot een overcapaciteitsgroep op basis van deze inschrijving in 1A.
Een leerling meldde aan voor 1A en voor 1B. Wat bij het moment van inschrijven? Moet er dan gekozen worden voor 1A of 1B?
Een inschrijving gebeurt telkens onder de opschortende voorwaarde dat je bij de start van de lesbijwoning zal voldoen aan de toelatings-, overgangs-, of instapvoorwaarden op de dag van de instap.
Er hoeft dus op het moment van inschrijving nog geen keuze gemaakt te worden voor 1A of 1B, het moment van instap is doorslaggevend.
Als een leerling zowel een toewijzing in 1A als 1B krijgt, wordt hij best ingeschreven in beide structuuronderdelen. Na de uitreiking van de studiebewijzen eind juni, kan dan 1 inschrijving omgezet worden in een weigering op basis van de toelatingsvoorwaarden. Heeft een ouder nog de keuze, dan kan de keuze gevraagd worden, maar een dubbele inschrijving in 1A en 1B blijft mogelijk tot duidelijk is of de leerling aan de toelatingsvoorwaarden voldoet.
Als ik een leerling inschrijf voor 1A en die haalt zijn getuigschrift toch niet, mag ik hem/haar dan toch in overcapaciteit inschrijven in 1B?
Het is niet mogelijk om deze leerlingen in overcapaciteit in te schrijven. Deze leerlingen zijn geen decretaal bepaalde overcapaciteitsgroep. Je kan je capaciteit verhogen indien je de procedure van de regelgeving in acht neemt, maar dan moet je de volgorde van de wachtlijst respecteren.
Deze vraag wordt vaak gelinkt aan de gegarandeerde schoolloopbaan. Dat wil zeggen dat een leerling die is ingeschreven blijft ingeschreven in de school voor de hele duur van de schoolloopbaan. Om dat principe te kunnen toepassen, moet de leerling echter definitief ingeschreven zijn in een school en voldoen aan alle toelatingsvoorwaarden. Een leerling die zich aanmeldt en inschrijft in 1A, voldoet pas aan alle toelatingsvoorwaarden wanneer hij of zij op het moment van instap een getuigschrift basisonderwijs kan voorleggen. Dit biedt dus geen oplossing voor leerlingen die hun getuigschrift basisonderwijs niet behalen.
Autres questions
Meldingen technische problemen en software-updates
Technische problemen ervaren met een applicatie is altijd vervelend. Meld het incident zo snel mogelijk via het contactformulier.
Beschrijf het probleem zo uitgebreid mogelijk, maak schermafbeeldingen en vermeld het tijdstip waarop je het probleem vaststelde. Zo kunnen de ontwikkelaars van het aanmeldingssysteem het technisch probleem meteen opsporen en oplossen.
Overzicht met meldingen en software-updates aanmelden 2024-2025
Beschrijving | Datum | Status |
---|---|---|
Update kaartmateriaal | 12/01 | OK |
Optimalisatie toekennen coördinaten | 25/01 | OK |
Installatie versie 2 | 31/01 | OK |
Installatie versie 2.1 (kwaliteitscontrole) | 21/02 | OK |
Optimaliseren duur afstandsberekening | 01/03 | OK |
Installatie versie 2.2 (voorrangsvragen Nederlands Brussel SO) | 21/03 | OK |
Installatie versie 2.3 (deel 1 opvolgen inschrijvingsstatus na ROM) + optimalisatie weergave scherm wachtlijst | 17/04 | OK |
Kan iedereen zich aanmelden, ongeacht de leeftijd?
Neen. Dat kan niet. Er zijn 2 controles.
Controle op de ondergrens en de bovengrens van de leeftijden voor toegang tot het aanmeldingssysteem.
- Voor basisonderwijs gaat het voor het schooljaar 2023-2024 over kinderen van 2022 (ondergrens) tot kinderen van 2009 (bovengrens).
- Voor secundair onderwijs gaat het voor het schooljaar 2023-2024 over kinderen van 2014 (ondergrens) tot kinderen van 2008 (bovengrens).
Controle op het moment dat het leerjaar wordt gekozen.
Het systeem informeert ouders met een gele of rode melding dat de leeftijd van de aangemelde leerling niet overeen stemt met de verwachte leeftijd voor het leerjaar waarvoor wordt aangemeld.
- Gele melding = de leerling is één jaar jonger of ouder dan de normale leeftijd voor het leerjaar. Aanmelden is mogelijk zonder tussenkomst van een helpdeskmedewerker.
- Rode melding = de leerling is minstens 2 jaar jonger of ouder dan de normale leeftijd voor het leerjaar. Aanmelden voor dit leerjaar is niet zomaar mogelijk. De ouder moet contact opnemen met de helpdesk . De helpdesk maakt een aanmeldingsnummer aan voor deze leerling.