Ben je student, sollicitant, personeelslid … en meen je onterecht benadeeld te worden door een beslissing of handeling van een instelling in het hoger onderwijs?
Dan kan je onder bepaalde voorwaarden een klacht indienen bij het regeringscommissariaat hoger onderwijs.
Het regeringscommissariaat kijkt na of de instellingen in het hoger onderwijs zich aan de regelgeving voor het hoger onderwijs en aan de interne reglementen houden. De regelgeving voor het hoger onderwijs is terug te vinden in de codex hoger onderwijs.
Volgende ontvankelijkheidsvoorwaarden worden in overweging genomen:
- Je sprak eerst de instelling zelf aan en hebt alle interne procedures gevolgd vooraleer je verdere stappen onderneemt via de regeringscommissaris.
- Anonieme klachten worden niet behandeld. Je moet je naam, adres, telefoonnummer en emailadres meedelen.
- Een klacht die feiten betreft van meer dan 1 jaar geleden of die een zaak betreft die reeds bij een rechter aanhangig is, wordt niet behandeld.
- Als klager moet je een rechtstreeks en persoonlijk belang hebben bij de oplossing van je klacht. Een klacht ter bescherming van het algemeen belang of de belangen van een andere persoon wordt niet aanvaard, tenzij (in het laatste geval) je over een officiële volmacht van die persoon beschikt. In dit laatste geval deel je zowel jouw persoonsgegevens als de persoonsgegevens van degene waarvoor je optreedt mee.
Een klacht dien je, bij voorkeur per e-mail, in bij de regeringscommissaris die bevoegd is voor de instelling waarbij je nauwkeurig en duidelijk de instelling identificeert en de feiten uiteenzet, eventueel met aanduiding van de bepaling of bepalingen die volgens jou geschonden zijn.
Wanneer je een klacht indient, geef je toestemming aan de regeringscommissaris om je persoonsgegevens te verwerken en bekend te maken bij de betrokken instelling. Indien je niet wenst dat je persoonsgegevens worden doorgegeven aan de instelling, dien je dit aan te geven in de klacht.
De regeringscommissaris zal eerst, en dit binnen een termijn van 5 kalenderdagen, onderzoeken of jouw klacht ontvankelijk is. Indien dit het geval is, onderzoekt de regeringscommissaris jouw klacht ten gronde binnen een termijn van 45 kalenderdagen te rekenen vanaf de datum van de ontvangst van de klacht.
De regeringscommissaris gaat voor jou in overleg met de betrokken dienst(en) en instellingsbestuur, maar kan niet in zijn/hun plaats beslissen.
Bij studievoortgangsbeslissingen (zoals examenbeslissingen) kan je een intern beroep aantekenen in de onderwijsinstelling waarna je nog een externe beroepsprocedure kunt opstarten bij de raad voor betwistingen inzake studievoortgangsbeslissingen. Het regeringscommissariaat kan hier in geen geval tussenkomen. Wat tucht- en evaluatieprocedures betreft, kan de regeringscommissaris enkel formele aspecten toetsen, nooit inhoudelijke.