Op 12 oktober kwamen 140 onderwijsprofessionals samen in het Hendrik Consciencegebouw. Allen met hetzelfde doel: samen nadenken en zich laten inspireren over de toekomst van het volwassenenonderwijs en hoe Edusprong hierin een stimulerende rol speelt.
9u30, het auditorium is gevuld met een 140-tal deelnemers. “We vliegen er gewoon meteen in met onze spreker”, klinkt het vooraan.
Over UNESCO learning city, leerstimulerende grannies en actief partneren
Onderwijsdesigner en wetenschappelijk onderzoeker Pieter Sprangers (PhD) neemt het woord: “Sloop die blockers van het levenslang leren.” En vervolgens zet hij de zaal meteen aan het werk met de vraag: “Wanneer was de laatste keer dat jij een gigantische sprong hebt genomen tot je persoonlijke ontwikkeling?” Het auditorium verandert in een enthousiast geroezemoes van buurmannen en buurvrouwen die hun ervaring delen met elkaar. We komen tot de conclusie: het startpunt voor leren is verwondering.
“Het leren stimuleren komt niet alleen neer op sterke didactiek,
maar ook de relationele component neemt een belangrijke plaats in."
Er volgt een uiteenzetting waarin hij spreekt over leerstimulerende grannies, actief partneren en een lokaal leerklimaat creëren. Levenslang leren stimuleren komt niet alleen neer op sterke didactiek, maar ook de relationele component neemt een belangrijke plaats in. Een uitsmijter: “de niet-leerder bestaat niet.”
Edusprong = vooruitgang, innovatie, projecten, levenslang leren, kansen en middelen
We maken het interactief en stellen aan de deelnemers enkele vragen. Hoe denken de aanwezigen over Edusprong? Wat is volgens hen nodig voor een goed volwassenenonderwijs? En hoe tevreden zijn ze over hun aanpak bij de lokale projecten?
10u15, een evacuatieoefening
Een (voor ons jammerlijk gepland) evacuatiealarm gaat af en de zaal loopt leeg richting het noordstation. De oefening is zeer geslaagd, want amper een halfuur later staan we weer met z’n allen een koffietje te drinken. Maar niet te lang.
11u00, we hernemen nog een gedeelte van de plenaire sessie in het auditorium voor twee getuigenissen uit het werkveld. Barbara Sproelants (Federatie Ligo) en Rani Maudens (CVO Brussel) krijgen het woord. Wat betekent Edusprong voor hun organisatie en hoe hebben zij de projectoproepen aangepakt?
Federatie Ligo: krachten bundelen, visie versterken en voorbereidingen treffen
Voor Federatie Ligo was het niet moeilijk om aansluiting te vinden bij de speerpunten van Edusprong. Bij de lancering van projectoproep I, zagen ze kans in het aanpakken van projecten die al op de plank lagen. Een brainstorm met de inhoudelijke teams legden de prioriteiten bloot en er werd gekozen om nadruk te leggen op projecten die randvoorwaarden konden creëren voor de toekomst.
Zo zetten ze in projectoproep I in op bredere leervraagdetectie en een digitale materialenbank. Beide projecten leggen een basis voor het project ‘outreachend werken’ dat binnen projectoproep II opgestart zou worden.
De terugblik van Federatie Ligo:
"Als we terugblikken op Edusprong I, kunnen we echt wel zeggen dat het de projectwerking binnen het netwerk heeft verstevigd. Iets dat we zullen doortrekken in ons beleid."
CVO Brussel: de digitale leerervaring, een duidelijke impact en nieuwe mindset
Ook in CVO Brussel beïnvloedde de projectoproep hun werking, niet alleen voor de twee Edusprongjaren maar ook naar verdere toekomst. Vanuit een bestaand project (ICT in NT2) dat opstartte in 2020, was het zaadje al gelegd. Ze ontdekten binnen dit project de noodzaak aan een digipunt op school en zetten hierop in voor projectoproep I. En zo ontstond een vernieuwd OLC, mét digipunt in CVO Brussel.
‘Back to basics’ was het motto voor projectoproep II. Uit de regioscan bleek namelijk dat cursisten digitale vaardigheden misten om op de werkvloer terecht te kunnen. Dus, eerst werken aan de digitale vaardigheden van onze cursisten. Maar niet alleen dat: de hele school moet digitaal mee. Het project werkt verder op het geïntegreerd werken aan digitale vaardigheden in de lessen. Het resultaat: twee pilootopleidingen waarbij aandacht geschonken wordt aan de digitale leerervaring van de cursist.
De terugblik van CVO Brussel:
"De Edusprongprojecten hebben een duidelijke impact gehad op onze school.
Er is een nieuwe mindset ontstaan die er niet zou gekomen zijn zonder Edusprong."
11u30, tien workshopsessies verdeeld over drie momenten
De projectleiders van Edusprong zetten mee hun schouders onder deze studiedag. Maar liefst drie keer kon men deelnemen aan een “Edusprongsessie”. Uit 10 verschillende onderwerpen kozen de deelnemers op voorhand hun sessie: een sessie vanuit de centrale acties of uitwisseling van ervaringen en kennis over de lokale projecten uit projectoproep I die inmiddels werden afgerond.
“Het is tof om te ontdekken wat er allemaal leeft en wat er bezig is. Zowel centraal als bij onze concullega’s.”
“Edusprong injectie heeft écht wel een boost gegeven om ons te doen nadenken.”
“Goed om een overzicht te hebben van wat lopend is
en waar we onszelf situeren.”
“We ontdekken dat we eigenlijk allemaal apart aan ’t zelfde aan ’t werken zijn. Het lijkt me een idee om over de koepels heen meer samen te werken. Zoals met zustersteden.”
“Heel leuk om interactief in kleine groep in een nadenkproces te duiken.”
“De namiddagsessies hebben me doen nadenken en geven een vonk: daar wil ik iets mee doen.”
15u45, nog even napraten op de netwerkreceptie
Aan verschillende tafeltjes klinkt er aangenaam geroezemoes. De deelnemers praten na, ze vinden hun collega’s terug en bespreken wat ze al allemaal te weten zijn gekomen. Er wordt gelachen en geklonken op een geslaagde studiedag.
“Hier in Brussel vinden we elkaar. Dan valt de concurrentie weg.” klink het nog.
Verwante pagina's
Een vraag over Edusprong
Neem contact via edusprong@vlaanderen.be
Op de hoogte blijven
Schrijf je in voor de Edusprong Nieuwsbrief.