54 scholen krijgen jaarlijks 3,9 miljoen euro voor het huren van schoolgebouwen


Persbericht kabinet Vlaams minister van Onderwijs, 28 maart 2019


54 scholen krijgen van de Vlaamse minister van Onderwijs jaarlijks 3,9 miljoen euro huursubsidies om hun schoolgebouwen te vernieuwen of om extra plaatsen in de klas te realiseren. De projecten komen 16.510 leerlingen ten goede en zorgen voor 3.067 extra plaatsen in de klas. Het totale bijkomende investeringsvolume in nieuwe schoolinfrastructuur bedraagt bijna 87 miljoen euro. 


In het najaar van 2018 lanceerde de Vlaamse minister van Onderwijs een derde projectoproep voor huursubsidies. Tot 15 januari 2019 konden scholen aanvraagdossiers  voor huursubsidies indienen. Net zoals de vorige twee oproepen, was ook de derde oproep een succes. AGION ontving 64 aanvraagdossiers, waarvan er finaal 54 scholen geselecteerd werden op basis van verschillende objectieve beoordelingscriteria zoals duurzaamheid, multifunctionaliteit en de nood aan extra plaatsen in de klas. Huursubsidies maken het mogelijk om vlot en snel bijkomende plaatsen te realiseren of bestaande schoolinfrastructuur te vervangen. Op die manier kan flexibel omgegaan worden met de invulling van gebouwen. Een bestaand kantoorgebouw kan snel omgebouwd worden tot een school en later opnieuw een andere bestemming krijgen. Dat kan nuttig zijn in bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk of in complexere stadsvernieuwingsprojecten. Zo kan snel ingespeeld worden op een hogere vraag of nood aan extra onderwijscapaciteit.
Voor de 54 schoolbouwprojecten samen voorziet de Vlaamse regering een jaarlijkse huursubsidie van 3,9 miljoen euro. Deze projecten zullen ruim 16.510 leerlingen ten goede komen en 3.067 bijkomende plaatsen in de klas creëren. Alle dossiers samen omvatten 63.171 m² nieuwe of te vernieuwen schoolgebouwen.
 

Provincie Dossiers Gem. aantal jaar huren Aantal m²* Extra plaatsen Aantal leerlingen
Antwerpen 9 18 10.908 613 2.134
BHG 3 4 1.137 151 307
Limburg 5 12 3.962 160 1.448
Oost-Vlaanderen 15 14 24.723 1.109 7.883
Vlaams-Brabant 7 12 5.958 347 1.310
West-Vlaanderen 15 15 16.483 687 3.428
Totaal 54 14 63.171 3.067 16.510

*bruto gebouwoppervlakte

Van de 54 goedgekeurde projecten zijn er 31 voor basisscholen en 16 voor het secundair onderwijs. Ook één Centrum voor Leerlingenbegeleiding en twee Centra voor Volwassenenonderwijs krijgen huursubsidies. In vier gevallen gaat het om gemengde projecten (twee projecten basis en secundair, één project secundair, DKO en BUSO en één project secundair, basis en internaat). In 28 gevallen gaat het om nieuw te realiseren klaslokalen, sporthallen en werkplaatsen. Deze projecten zijn goed voor een totale investeringswaarde (bouwkost) van bijna 87 miljoen euro. Daarnaast zullen 11 scholen modulaire units huren. In 15 huurdossiers gaat het om bestaande gebouwen die voor het eerst voor onderwijsdoeleinden worden gehuurd.


Concreet zal de Vrije Basisschool De Minnestraal in Lebbeke een parochiezaal huren en krijgt de Vrije Basisschool Rodenburg in Kortrijk huursubsidies voor het huren van een voormalig kinderdagverblijf. Het Sint-Romboutscollege in Mechelen zal een kantoorgebouw huren en zo bijna 2.000m² extra schoolcapaciteit creëren. De Graankorrel in Wervik huurt een bestaande polyvalente zaal huren wat ten goede komt aan 230 leerlingen. De Middenschool Kindsheid Jesu in Hasselt huurt een aantal modulaire units om 75 extra plaatsen te realiseren en ontvangt daarvoor 18 jaar lang huursubsidies.


De Vlaamse minister van Onderwijs: ”Met deze 3,9 miljoen euro aan jaarlijkse huursubsidie kunnen 16.510 leerlingen terecht in moderne onderwijsinfrastructuur, goed voor 63.171 m². We creëren hiermee 3.067 bijkomende plaatsen in de klas. Een bijkomend totaal investeringsvolume in nieuwe schoolgebouwen voor bijna 87 miljoen euro. Huursubsidies bieden de kans om de modernisering van het bestaande schoolpatrimonium te versnellen en extra schoolruimte te creëren, wat perfect past in de inhaalbeweging scholenbouw die deze legislatuur volop loopt. Daarnaast spelen we ook in op een veranderend onderwijslandschap en ruimtelijke ontwikkelingen in steden en gemeenten. Een gebouw dat vandaag nog geen onderwijsbestemming heeft, kan morgen als school dienst doen en overmorgen opnieuw een andere maatschappelijke invulling krijgen.”