- Leerplicht en kleuterparticipatie
- Nieuwkomers die niet in een asielcentrum verblijven
- Nieuwkomers uit een asielcentrum
- Extra informatie
Leerplicht en kleuterparticipatie
Het is belangrijk dat jonge nieuwkomers zo snel mogelijk hun weg vinden naar een school. De leerplichtwet bepaalt dat leerplichtige nieuwkomers onderwijs moeten volgen ten laatste 60 dagen nadat ze ingeschreven zijn in het rijksregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister voor asielzoekers, of nadat ze aangemeld zijn bij een onthaalbureau.
Ook niet-leerplichtige kleuters hebben er baat bij dat ze snel onderwijs krijgen. Kleuteronderwijs is belangrijk voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Voor anderstalige kinderen is de kleuterschool een prima plek om Nederlands te leren.
Nieuwkomers die niet in een asielcentrum verblijven
Opgelet! Nieuwkomers uit Oekraïne krijgen een tijdelijk verblijfsstatuut en moeten geen asiel aanvragen. Uitzonderlijk zal een nieuwkomer uit Oekraïne terecht komen in een asielprocedure. Voor Oekraïense leerlingen met een tijdelijk verblijfsstatuut gelden andere afspraken dan hieronder.
Hoe kan een lokaal bestuur of school nieuwkomers helpen om een school te vinden? Op wie kan je beroep doen?
Lokale besturen wijzen nieuwkomers best meteen bij de inschrijving door naar instanties die anderstalige, minderjarige nieuwkomers begeleiden bij de zoektocht naar een school:
- Het Agentschap Integratie & Inburgering
- Binnen de stad Antwerpen: Atlas
- Binnen de stad Gent: Amal
Ook scholen die niet meteen een nieuwkomer kunnen inschrijven, kunnen naar deze instanties verwijzen.
Zit je binnen het gebied van een lokaal overlegplatform (LOP), dan kan je ook de hulp van het LOP inroepen. In heel wat steden en gemeenten bieden de LOP's ondersteuning om:
- Afspraken te maken rond de opvang, het aanbod en de toeleiding van leerlingen naar het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers
- Gewezen anderstalige nieuwkomers op te volgen
Als nieuwkomers binnen een LOP-gebied niet tijdig hun weg naar een school vinden, dan zal het LOP dit opvolgen.
Contacteer:
Nieuwkomers uit een asielcentrum
Ook voor kinderen en jongeren die tijdelijk in een asielcentrum verblijven, is het erg belangrijk dat ze zo snel mogelijk naar school kunnen gaan. Zeker bij een plotse toename van leerlingen uit een (nieuw) opvangcentrum kan het een hele uitdaging zijn om die jongeren te helpen een school te vinden.
Lokale besturen, scholen en asielcentra kunnen daarbij rekenen op ondersteuning:
- Binnen het gebied van een lokaal overlegplatform (LOP): van het LOP
- Buiten een LOP-gebied: van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI)
Binnen het gebied van een lokaal overlegplatform (LOP)
In steden en gemeenten met een LOP is dit een belangrijke partner. Het LOP ziet toe op goede afspraken rond onderwijs voor de kinderen uit een asielcentrum. LOP’s hebben de decretale opdracht om:
- Afspraken te maken over de opvang, het aanbod en de toeleiding van anderstalige nieuwkomers naar het onthaalonderwijs en
- Gewezen anderstalige nieuwkomers op te volgen
Bij een (verhoogde) instroom van leerlingen uit een asielcentrum, zal het LOP zelf in actie schieten. Het kan onder meer helpen om afspraken te maken om:
- Leiden van leerlingen naar verschillende scholen
- Samen te werken tussen scholen: zoals met meerdere scholen samen een taalbad organiseren in het basisonderwijs, ervaringsuitwisseling, ...
Buiten een LOP-gebied
Als lokaal bestuur, school of asielcentrum buiten een LOP-gebied kan je, bij een grote toevloed van nieuwkomers zoals bij de opening van een asielcentrum, de hulp inroepen van AGODI.
AGODI kan onder meer het volgende voor je doen:
- Je samenbrengen met partners die je kunnen helpen om de jonge nieuwkomers vlot toe te leiden naar een school
- Informatie geven over het regelgevend onderwijskader en over de mogelijke (financiële) ondersteuning van scholen die leerlingen uit het asielcentrum opvangen
- Cijfers geven om de situatie in een regio objectief in kaart te brengen, en zo lokale afspraken beter te onderbouwen.
AGODI werkt vraaggestuurd, complementair aan andere partners en op maat van de ondersteuningsnoden van wie de vraag stelt.
Verwante pagina's
- Cijfers en rapporten over het onthaalonderwijs
- Uitwisselingsmomenten over opvang en onderwijs voor vluchtelingen
- Lokale overlegplatforms (LOP)