Coronamaatregelen: veelgestelde vragen - deeltijds kunstonderwijs

Op deze pagina vind je een overzicht van de veelgestelde vragen en antwoorden over de coronamaatregelen. De pagina krijgt regelmatig een update.

Pandemiescenario's en draaiboeken - Gezondheid Organisatie van je academie - Afstandsleren

Zoek in alle vragen en antwoorden
Pandemiescenario's, draaiboeken en pandemiefases
Moet je de protocollen die de cultuursector opstelt volgen met je academie? UPDATE 21 september

De academie volgt de pandemiescenario’s en draaiboeken die in het sociaal overleg tussen overheid, onderwijskoepels en vakbonden worden opgesteld. Alle maatregelen die de academie moet nemen staan in de scenario’s en draaiboeken voor het deeltijds kunstonderwijs, en die zijn altijd up-to-date. Bij belangrijke wijzigingen houdt het Departement Onderwijs je op de hoogte via Schooldirect en aparte mailing naar alle academies.

In welke pandemiefase zit je academie? - UPDATE 4 november
  • Het deeltijds kunstonderwijs schakelt naar fase rood na de verlengde herfstvakantie.
  • Bekijk welke veiligheidsmaatregelen je moet naleven per pandemiefase: Deeltijds kunstonderwijs - 19 oktober
Hoe gebruik je het pandemiescenario en draaiboek? - UPDATE 20 oktober

In de pandemiescenario's vind je de veiligheidsmaatregelen per pandemieniveau. Voor elk pandemieniveau is er een veiligheidsdraaiboek uitgewerkt. De veiligheidsdraaiboeken zijn een leeswijzer bij de pandemiescenario's en verduidelijken verplichtingen – maar leggen er geen extra op – en geven bijkomende adviezen die een lokale risicoanalyse kunnen ondersteunen. Lees meer over de pandemiescenario's en draaiboeken.

Vind alle veiligheidsmaatregelen per pandemieniveau samen  (update 19 oktober) uit het pandemiescenario en het draaiboek. 

Download je liever de volledige draaiboeken en pandemiescenario's? Je vindt ze in een overzichtstabel. De draaiboeken zijn een leeswijzer bij de pandemiescenario's.

Let op: de pandemiescenario's en draaiboeken zijn dynamische documenten. Het is aangeraden om ze digitaal te bekijken in plaats van ze af te drukken.

Gezondheid
Hoe verloopt het contactonderzoek als een leerling of personeelslid positief test? NIEUW 20 november

Het Agentschap Zorg en Gezondheid werkte, op basis van flow in het reguliere contactonderzoek, de volgende procedure voor contactonderzoek uit:

Leerling

  1. Een call agent belt de indexpatiënt (leerling) op.
  2. De call agent stelt de indexpatiënt een aantal vragen om een lijstje te maken met wie hij contact gehad heeft tijdens de besmettelijke periode (bijvoorbeeld leden van zijn gezin). De indexpatiënt kan zelf ook vragen stellen. Het is in deze fase cruciaal dat de leerling zelf vermeldt dat hij les heeft gevolgd in het deeltijds kunstonderwijs tijdens de besmettelijke periode (2 dagen voor start klachten of voor test indien geen klachten). Benadruk het belang hiervan in de communicatie naar je leerlingen. 
  3. Indien de indexpatiënt aan de call agent meldt dat hij les heeft gevolgd in een academei tijdens de besmettelijke periode, wordt de casus doorgegeven aan een veldwerker die vertrouwd is met de procedure contactonderzoek in het deeltijds kunstonderwijs. 
    De call agent voert verder het contactonderzoek voor de reguliere contacten van de indexpatiënt buiten de academie en vraagt voor elk contact hoe lang en van hoe dichtbij dat contact was om het risico voor die contactpersoon in te schatten.
  4. De veldwerker contacteert de leerling die les heeft gevolgd in een academie tijdens de besmettelijke periode (2 dagen voor start klachten of voor test indien geen klachten). 
    De veldwerker vraagt bijkomende informatie over de aard van de lessen om zo de context te kennen en een risico-analyse te doen voor de contacten met andere leerlingen en personeelsleden.
  5. De veldwerker onderzoekt of er laag- en/of hoog risico-contacten hebben plaatsgevonden in de acadelmie.
  6. Als er laag- of hoog risico-contacten hebben plaatsgevonden in de academie, neemt de veldwerker contact op met de directeur van de academie. Als de indexpatiënt bijvoorbeeld geen les heeft gevolgd in de twee dagen voorafgaand aan de eerste symptomen, zal geen contact worden opgenomen. 
  7. De veldwerker zal de deelnemerslijsten opvragen van die klasgroepen waar laag- en/of hoog risicocontacten met de indexpatiënt zijn geweest. 
    Het doorgeven van de deelnemerslijsten aan de veldwerker gebeurt digitaal. Dit kan als versleutelde email gebeuren of via een beveiligd Excel-document (het wachtwoord wordt dan telefonisch/per sms of eventueel in een aparte mail doorgestuurd).
  8. De veldwerker contacteert alle betrokken leerlingen en leerkrachten die een laag- of hoog risicocontact hebben gehad met de indexpatiënt. Dit gebeurt per telefoon of, in uitzonderlijke omstandigheden, per sms. Ze krijgen advies wat ze moeten doen om geen andere mensen ziek te maken.
  9. De directeur kan zelf vragen stellen aan de veldwerker en stemt met de veldwerker af welke bijkomende maatregelen en communicatie er eventueel nodig zijn naar leerlingen en personeel.

Personeelslid

Bij de besmetting van een personeelslid gebeurt het contactonderzoek door de arbeidsgeneeskundige dienst. 

Als de medewerker in contact is gekomen met leerlingen verloopt dit deel van het contactonderzoek door de call agent en veldwerker volgens dezelfde criteria als voor de besmetting van een leerling. 

Wie moet in quarantaine en hoe lang? UPDATE 30 oktober

Personeelslid

Als een personeelslid in contact is geweest met iemand die besmet is met corona, moet hij 10 dagen in quarantaine.  Nadien mag hij terug aan de slag, maar hij moet 4 dagen waakzaam blijven en sociaal contact buiten het werk mijden.

Leerling

Als een leerling in contact is geweest met iemand die besmet is met corona, moet hij 10 dagen in  quarantaine.  Nadien moet hij 4 dagen waakzaam blijven. Tijdens deze periode mag hij ook niet naar de academie.

Wie moet afstand houden? UPDATE 12 november

Personeelsleden houden afstand bij alle contacten.

Wat doe je als een leerling of personeelslid positief test? - UPDATE 2 oktober

Wat doe je als academie?

  • Als een leerling of een medewerker positief test, gaat er automatisch een melding naar het callcenter.  Het callcenter neemt contact op met de leerling of de medewerker in functie van de opstart van het contactonderzoek.  

  • Het is belangrijk dat een leerling die positief test en fysiek in de academie aanwezig was, de gegevens over zijn opleiding (academie, lesplaats, opleiding, leraar, lesmomenten) meldt aan het callcenter. Benadruk het belang daarvan in de communicatie naar je leerlingen. 

  • De contactopspoorders van het callcenter nemen contact op met de academie. Zij gaan na met wie de besmette leerling contact heeft gehad in de academie én welke maatregelen zij moeten nemen.  

  • De academie stemt met de contactopspoorders af welke maatregelen en communicatie er nodig zijn naar leerlingen en personeel (bv. verwittigen de academies of de contactopspoorders alle leerlingen van de klas?). 

Een leerling of personeelslid moet in quarantaine

  • Als een leerling of personeelslid in contact was met iemand die besmet is, moet hij in quarantaine. Dit is voor een periode van 10 dagen.  Nadien mag het personeelslid terug aan de slag, maar hij moet 4 dagen waakzaam blijven en sociaal contact buiten het werk mijden. Een leerling blijft nog bijkomend 4 dagen waakzaam. Tijdens die periode komt hij niet naar de academie.
  • De leerling of personeelslid krijgt een attest om de afwezigheid te wettigen.
Organisatie van je academie
Waarom moet ik instrumentlessen voor +12-jarigen altijd in 1-op1-onderwijs organiseren? NIEUW 2 december

Bij solo instrumentlessen zien de leerkrachten in deze vakken vaak veel verschillende leerlingen tijdens hun wekelijkse lesmomenten, waardoor het risico op verspreiding groter is.

Welke activiteiten zijn statisch, en welke zijn dynamisch? NIEUW 2 december

Bij statische activiteiten zitten of staan leerlingen op een vaste plek in een lokaal  In heel wat academies zijn de ruimtes vrij groot  en kunnen leerlingen op een grote afstand van elkaar werken zonder dicht bij elkaar te komen. Denk maar aan de ruimtes waarin gebeeldhouwd wordt of keramiek wordt gemaakt,  ruime repetitielokalen of grote podia.

Bij dynamische activiteiten bewegen de leerlingen  intensief  door het lokaal (dans, acteren, musical) of verplaatsen ze via de mond veel lucht (zingen, luid spreken, een blaasinstrument bespelen) waardoor de verspreiding van de aerosolen sterk toeneemt.
 

Hoeveel leerlingen mogen er in een lokaal aanwezig zijn? UPDATE 2 december

Leerlingen jonger dan 12 jaar (lees leerlingen basisonderwijs) mogen naar de les komen.

Onder strikte veiligheids- en hygiënevoorwaarden is het mogelijk om statische activiteiten met maximaal 4 leerlingen boven de 12 jaar te organiseren, in ruimtes waar minimaal 10m² per leerling voorzien is.

  • Leerlingen houden afstand van elkaar en hun leraar.
  • Iedereen draagt een mondmasker.
  • Iedereen houdt zich aan de regels van  de handhygiëne.
  • De lokalen worden grondig geventileerd.
  • Kies je voor deze manier van werken, dan geeft de leraar les aan ten hoogste 4 leerlingen per lesblok. 

Het plaatsen van veiligheidsschermen tussen de leerlingen is optioneel maar wel aanbevolen.

Dynamische activiteiten en solo-intstrumentlessen mogen in 1-op-1-onderwijs georganiseerd worden.

Wie beslist welke leerlingen les in de academie krijgen en hoe die georganiseerd worden? UPDATE 2 december

De academie beslist, rekening houdend met de activiteiten en veiligheidsvoorschriften, wie 1-op-1-onderwijs krijgt, wie er onderwijs in groepen van maximaal 4 leerlingen krijgt en wie afstandsonderwijs volgt. Een combinatie is ook mogelijk.

Bijvoorbeeld een  academie kan beslissen dat  een leerling die zich voorbereidt op hoger kunstonderwijs, of een leerling die minder toegang heeft tot digitale middelen, les volgt in de academie.

Hoe veilig evaluaties organiseren? UPDATE 2 december

Voor de evaluatie blijven de veiligheidsmaatregelen onverkort gelden, zoals bepaald in code rood. 

  • - 12-jarigen (lees leerlingen basisonderwijs): mondmasker is verplicht bij zang.
  • +12-jarigen: 
    • Dynamische activiteiten en activiteiten met een hoog risico op het verspreiden van aerosolen, solo-instrumentles: één-op-éénevaluatie toegestaan.
    • Statische activiteiten: maximaal 4 leerlingen per lokaal,  minimaal 10 m² per leerling.
    • Leerlingen uit risicogroep enkel in samenspraak met de behandelende arts.
    • Zang is niet mogelijk zonder mondmasker.

Binnen de regelgeving wordt een voorstel uitgewerkt zodat afwijkingen van het academiereglement rond evaluatie mogelijk zijn. 

Blijf de volgende basisprincipes hanteren:

  • Veilig examens organiseren: 

    • Ventileer en verlucht de lokalen.
    • Was of ontsmet de handen bij het binnenkomen van een lokaal.
    • Hou zoveel mogelijk afstand tussen leerlingen en personeel.
    • Draag steeds een mondmasker, ook tijdens het examen.
  • Iedereen heeft recht op een faire evaluatie.
  • Aandacht voor examens in functie van onderwijsloopbaanbegeleiding van leerlingen.
  • Stem lokaal goed af met personeelsleden, leerlingen,  en ouders. Maak duidelijke afspraken en communiceer deze helder naar iedereen. 
  • Bij vragen rond evaluatie en klassenraden kan je steeds beroep op de ondersteuning van de pedagogische begeleidingsdienst.

Veiligheidsadviezen

Extra aandacht voor volgende veiligheidsadviezen:

  • Leerlingen verplaatsen zich bij voorkeur op eigen kracht en/of met eigen vervoer naar de plaats van het examen.
  • De toegang tot de examenplaats gebeurt via éénrichtingsverkeer en gemarkeerde loopwegen. Leerlingen wachten bij voorkeur in openlucht. Na het examen verlaten leerlingen indien mogelijk onmiddellijk en individueel de locatie.
  • Zoek indien nodig en indien mogelijk alternatieve examenlocaties (sportzalen, grote vergaderzalen, feestzalen,...). Ga hierover in overleg met het lokaal bestuur, privéondernemingen, vzw’s ...
  • Reinig de werkbladen en andere oppervlakten voor elk examen grondig. Ook materiaal en computers moeten voor gebruik grondig gereinigd worden. Laat zo weinig mogelijk materiaal (geodriehoek, tekenmateriaal, gereedschappen, rekenmachine ...) uitwisselen.
  • Zieke leerlingen en personeelsleden blijven thuis. Als een leerling ziek wordt tijdens een examen, wordt hij volgens de geldende richtlijnen apart gezet tot hij naar huis kan.
Als ik een toonmoment wil livestreamen, mag er dan een cameraman of een pianobegeleider bij aanwezig zijn? NIEUW 6 november

Je kan een toonmoment of een jury organiseren waarbij het publiek en de juryleden niet aanwezig zijn en alles via livestream volgen. Als je, in samenspraak met de preventieadviseur, de veiligheid kan waarborgen mag je een cameraman of een pianobegeleider inschakelen. Je kan hen als essentiële derden beschouwen.

Mag een organisatie waar ik infrastructuur mee deel beslissen dat de lessen van mijn academie niet kunnen doorgaan? NIEUW 6 nov

Het is mogelijk dat je lokalen deelt met een basisschool, een school voor secundair onderwijs, een hogeschool, cultuurcentrum, sporthal, een kerk of een andere organisatie, en dat die organisatie niet kan zorgen voor veilige, propere en toegankelijke infrastructuur. Ga daarover met elkaar in overleg.
Een tijdelijke andere vestigingsplaats kan een oplossing zijn. Zie Kan ik een tijdelijke andere vestigingsplaats openen?
Vind je geen oplossing of alternatief? Dan kan je overgaan op afstandsonderwijs. Je gaat dan over tot een (gedeeltelijke) sluiting wegens overmacht. Meld dat per mail aan het schoolbeheerteam: deeltijdskunstonderwijs.agodi@vlaanderen.be
 

Kan ik tijdelijk een andere vestigingsplaats openen? Nieuw 4 november

Je mag leerlingen tijdelijk onderbrengen in gebouwen buiten de bestaande vestigingsplaats om uitzonderlijke redenen. Doorvde coronapandemie zijn er dit schooljaar veel meer dergelijke situaties dan in andere schooljaren. Het gaat bijvoorbeeld om groepen leerlingen die samen het vak groepsmusiceren volgen en die in grotere lokalen moeten les volgen omwille van de richtlijnen voor social distancing. Voor het schooljaar 2020-2021 vervalt de verplichting om toelating van de Vlaamse Regering te vragen. Je moet wel een mededeling bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten doen, met het formulier Melding van een verhuizing of van het tijdelijk onderbrengen van leerlingen in een andere vestigingsplaats van het deeltijds kunstonderwijs.

Kan ik het krediet voor voordrachtgevers overzetten naar volgend schooljaar? Nieuw 4 november

Net als vorig schooljaar kan je het kediet voor voordrachtgevers (maximaal 5% van je lestijdenpakket) overzetten naar volgend schooljaar 2021-2022, als de voordracht niet kan doorgaan omdat het deeltijds kunstonderwijs in code geel of hoger is.

Wat moet ik doen nu er in Brussel een avondklok geldt? UPDATE 27 oktober

Voor academies die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gevestigd zijn, is de avondklok van 22u tot 6u van toepassing. Deze academies beëindigen de lessen ten laatste om 21u zodat leerkrachten en leerlingen op tijd thuis zijn.
Ook de academies rond het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die leerlingen of leerkrachten hebben die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen, houden rekening met de avondklok.

Mogen academies leerlingen de toegang tot hun gebouwen ontzeggen buiten de lesmomenten van die leerlingen? UPDATE 23 oktober

Ja, dat mag als het nodig is om de veiligheid van de aanwezige leerlingen, personeelsleden en anderen te garanderen.

Mogen leerlingen of personeelsleden die in het buitenland wonen naar België komen? UPDATE 23 oktober

Leerlingen en personeelsleden kunnen uit buurlanden naar België komen. Onderwijs is een essentiële verplaatsing.
Ook leerlingen en personeelsleden die in een rode zone wonen in het buitenland mogen naar België komen voor  onderwijs. Zij zijn niet onderworpen aan de quarantainemaatregelen.
Nederlandse leerlingen die naar België komen om de lessen bij te wonen, vallen in Nederland onder de uitzonderingscategorieën voor wie thuisquarantaine niet van toepassing is.

Mogen ouders lessen of andere activiteiten met hun kinderen op de academie bijwonen op de academie? UPDATE 22 oktober

Neen. Net zoals in het basis- en secundair onderwijs moet je de aanwezigheid van ouders op de academie vermijden.

Kan ik nog een open toonmoment, een klasconcert of een andere activiteit met publiek organiseren in mijn academie? UPDATE 22 okt

Neen, in fase rood kan dat niet. Organiseer dat soort activiteiten digitaal, of stel ze uit tot de maatregelen versoepeld kunnen worden.

Hoe registreer ik leerlingen die geen contactonderwijs volgen wegens corona? UPDATE 12 november

Gebruik de afwezigheidscode C voor alle afwezigheden gerelateerd aan de corona-pandemie. Bijvoorbeeld:

  • Leerlingen die in quarantaine zitten.
  • Leerlingen waarvan de leerkracht in quarantaine zit.
  • Leerlingen die tot een risicogroep behoren.
  • Leerlingen waarvan een huisgenoot tot een risicogroep behoort.
  • Leerlingen die volgens de veiligheidsmaatregelen in de pandemiescenario’s afstandsonderwijs krijgen.

De registratie van de aan- en afwezigheden van leerlingen die contactonderwijs volgen, blijft ongewijzigd.  De academie bepaalt zelf in welke omstandigheden een afwezigheid gewettigd is of niet en neemt dit op in haar academiereglement. 

Kan je de academie sluiten naar aanleiding van een vermoedelijke besmetting? UPDATE 18 september

De beslissing om de academie (gedeeltelijk) te sluiten omwille van een infectieziekte wordt genomen in samenspraak met het team Infectieziektebestrijding van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Dat is zo bepaald in het draaiboek infectieziekten.

Meld de beslissing aan het Agentschap voor Onderwijsdiensten:

Het team Infectieziektebestrijding beslist in overleg met de academie en de preventieadviseur wanneer de acedemie opnieuw kan opstarten. 
Informeer het personeel en de leerlingen tijdig over de gevolgen van de sluiting.
 

Moeten leerlingen tijdens de dans- en musicalles een mondmasker dragen? UPDATE 20 november

Al wie zingt draagt een mondmasker, ongeacht de leeftijd.

Leerlingen ouder dan 12 jaar dragen een mondmasker bij het dansen.

Personeel en leerlingen vanaf 12 jaar kunnen het mondmasker ook tijdelijk niet dragen op grond van medische aandoeningen of tijdens pauzemomenten in openlucht als er voldoende afstand kan gehouden worden en sportactiviteiten.

Wat moet je doen als de lessen niet doorgaan op de academie?
  • De academie zet waar mogelijk in op het realiseren van de onderwijsdoelen door het organiseren van een alternatief aanbod via bijvoorbeeld online leren.
  • De academie beslist zelf, in samenspraak met het personeel en indien mogelijk de leerlingen, om voor de afgelaste les(sen) alternatieve leeractiviteiten te organiseren, hetzij via afstandsleren, hetzij via inhaallessen op een later moment voor het einde van het schooljaar.

Lees meer over afstandsleren.

Hoe verlopen de evaluaties?
  • De leerlingenevaluatie behoort tot de autonomie van het schoolbestuur. Elk schoolbestuur bepaalt zelf hoe de leerlingenevaluatie in zijn academie(s) wordt georganiseerd en dus hoe en wanneer de prestaties van leerlingen worden beoordeeld (bijvoorbeeld door permanente evaluatie, eindproef, jury) en op basis van welke criteria een leerling kan slagen.  
  • Het academiereglement bevat bepalingen over de visie en het verloop van de leerlingenevaluatie. Als de regeling omwille van  veiligheidsvoorschriften in een bepaalde fase moet worden aangepast, dan kan dit als de aanpassingen vooraf worden besproken in het schoolbestuur. De academie vermeldt in het academiereglement  waar ze naargelang de fase zal afwijken van het gewone evaluatiebeleid zoals het in het academiereglement beschreven staat. De academie neemt initiatief om de leerlingen hiervan op de hoogte brengen.
Kan inschrijvingsgeld teruggevorderd worden als er een les wegvalt?

Het inschrijvingsgeld is niet afhankelijk van het aantal lessen die gevolgd worden. Het wegvallen van een les heeft dus geen impact op het inschrijvingsgeld. Er is dus geen verplichting tot terugbetaling van het inschrijvingsgeld.

Mag een leraar in meer dan 1 academie lesgeven?

Beperk gespreide opdrachten in de mate van het mogelijke tot 2 onderwijsinstellingen. 
De schoolleiders van de betrokken academies komen onderling tot een pragmatische, veilige en haalbare overeenkomst. Ze laten zich hierbij begeleiden door de preventie-adviseurs. Bespreek de toewijzing in het bevoegde onderhandelingscomité. Pas de veiligheidsmaatregelen strikt toe

Mogen leerkrachten van de academie nog naar scholen in het secundair of hoger onderwijs in het kader van een Kunstkuur-project?

Ja, die leerkrachten worden als essentiële derde beschouwd.

Wat moet de academie doen als een leerling niet kan deelnemen aan de activiteiten in een alternatieve leercontext? UPDATE 12 nov

Dan moet de academie ervoor zorgen dat de leerling de betrokken competenties kan verwerven binnen het aanbod van de academie. Dat kan via afstandsonderwijs verlopen.

Afstandsleren
Wanneer kan je kiezen voor afstandsonderwijs? UPDATE 18 september

Je kan afstandsonderwijs organiseren in de volgende gevallen:

  • Voor leerlingen die in quarantaine zitten.
  • Voor leerlingen waarvan de leerkracht in quarantaine zit.
  • In code oranje en rood: volgens de veiligheidsmaatregelen in de pandemiescenario’s.
     
Hoe organiseer je afstandsonderwijs?
  • Leerlingen zullen in fase rood de essentiële leerstof in eerste instantie op afstand verwerven.
  • De meeste dko-opleidingen zijn praktijkgericht. Online lessen sporen leerlingen aan om actief kunst te blijven beoefenen. Uiteraard kan afstandsonderwijs de lessen in een atelier of klas niet helemaal vervangen.
  • Voor leerlingen secundair onderwijs hou je er rekening mee dat de leeractiviteiten niet overlappen met de live-lessen van de secundaire school en er voldoende tijd overblijft voor de opdrachten die de leerlingen in het kader van hun opleiding secundair onderwijs zelfstandig moeten afwerken. 
Welke leerstof bied je op afstand aan?

Als academie kies je weloverwogen en in overleg met je team welke (nieuwe) leerstof je aanbiedt. Jij bent immers het best geplaatst om je leerlingen in te schatten. De onderwijsdoelen vormen de basis bij het kiezen. 

Hoe je het afstandsonderwijs invult, bepaal je zelf. Je vindt ook ondersteuning bij je onderwijsverstrekker:

Lees meer over afstandsleren.

Welke rol spelen ouders bij afstandsleren?

Deeltijds kunstonderwijs is geen leerplichtonderwijs, maar het is aan te bevelen dat leerlingen hun artistieke leeractiviteiten in de mate van het mogelijke kunnen voortzetten.

Moedig ouders aan om hun kinderen deze mogelijkheid te geven, zonder hen te veel onder druk te zetten. Het moet doenbaar en haalbaar blijven voor iedereen.

Heeft afstandsonderwijs gevolgen voor de evaluatie of financierbaarheid van de leerlingen?
  • Als leerlingen tijdens de oranje of rode fase (een gedeelte van) de lessen niet in de academie kunnen volgen, zijn ze gewettigd afwezig wegens overmacht. Deze gewettigde afwezigheden tellen mee voor de minstens 2/3 aanwezigheid waar leerlingen aan moeten voldoen als voorwaarde om te kunnen slagen. De academie organiseert alternatieve leeractiviteiten via afstandsonderwijs en spoort de leerlingen actief aan om daaraan deel te nemen. 
  • Een regelmatige leerling is financierbaar wanneer hij op 1 februari minstens 2/3 van de lessen aanwezig is. Het vervangen van de leeractiviteiten in de academie door afstandsonderwijs heeft in de oranje of rode fase geen gevolgen voor de financierbaarheid van de leerlingen.  
Blijf op de hoogte

Welke maatregelen zijn voor jouw instelling van toepassing in het corona-4 decreet?