Finalisten ‘School van de toekomst’ willen meer ervaringsgericht leren
De schoolcarrière is een game, de leerjaren zijn levels die je behaalt door capaciteiten te verwerven. De school moet een ‘school of life’ worden waar je vaardigheden leert die je in het leven nodig hebt. Zo ziet Aron Decuyper de ‘School van de toekomst’. Hij is een van de 10 finalisten van de uitdaging die Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits aan jongeren gaf: kom met ideeën over de school van 2030.
Opvallende conclusie op basis van de inzendingen: jongeren willen leren hoe ze steviger in hun schoenen kunnen staan. Ze willen gewapend zijn voor het leven. Ze willen meer al doende en ervaringsgericht leren in scholen die lichter, ruimer, groener en comfortabeler zijn. En zolang dat niet kan, willen ze op zijn minst dat er nu al beter sanitair, een betere uitrusting en warme maaltijden zijn.
Ontwerp jouw school van (over)morgen
Wat als de klas van de toekomst geen banken of schoolbord heeft? Wat als je een deel van je vakken van thuis uit zou kunnen leren of zelf een deel van je lessenrooster zou kunnen samenstellen? Ontwerp jouw school van (over)morgen en laat ons weten hoe jij in de toekomst zou willen leren. Zo klonk begin februari de oproep, een samenwerking tussen het beleidsdomein Onderwijs en Vorming, de Koning Boudewijnstichting, de Vlaamse Onderwijsraad, de Vlaamse Scholierenkoepel en de radiozender MNM.
Het radioprogramma Generation M ondersteunde de oproep en ging 3 weken lang mee op zoek naar antwoorden op de vragen over de ideale leeromgeving in 2030. Er kwamen in totaal 76 inzendingen binnen. De selectie van de 10 finalisten gebeurde door een jury van experten. Zij werkten verder aan hun voorstellen tijdens een coaching-weekend onder begeleiding van experten. De uitgewerkte voorstellen w overgemaakt aan minister Crevits.
Eindtermendebat
De oproep sluit naadloos aan bij het maatschappelijk debat ‘van leRensbelang’ dat op 3 februari 2016 door de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement werd gelanceerd. 50 dagen lang liep een publiek debat over de eindtermen, over wat iemand moet kennen en kunnen als je het secundair onderwijs verlaat. Heel Vlaanderen kon voorstellen insturen op Onsonderwijs.be. Ook in dat debat kregen jongeren een prominente plaats.
Bron: persbericht Koning Boudewijnstichting en MNM
Extra informatie
Verwante pagina
- Jongeren ontwerpen de school van hun dromen
- Kernboodschappen 'School van de Toekomst'
- De jongerenteams van 'School van de Toekomst' over infrastructuur