Veelgestelde vragen over het nieuwe deeltijds kunstonderwijs
- Hoe kan de een academie de lestijden berekend op basis van de telling van 1 februari 2018 inzetten in het schooljaar 2018-2019?
- Kan een academie op 1 september organieke lestijden gebruiken om de domeinoverschrijdende initiatieopleiding te organiseren?
- Tellen de leerlingen van tijdelijke projecten mee in de omkaderingsberekening?
- Kunnen leerlingen die een beroepskwalificatie behaald hebben herinstromen?
- Is een leerling die voor de 2de keer de 2de graad muziek met hetzelfde muziekinstrument volgt volledig financierbaar als hij in plaats van het vak muzikale culturele en culturele vorming het vak muzikale vorming en culturele vorming: jazz-pop-rock volgt?
- Mag een academie vragen dat leerlingen die herinstromen andere vakken volgen?
- Kan een leerling een onbeperkt aantal kortlopende studierichtingen na elkaar volgen? Bijvoorbeeld eerst optie muziekcultuur met het vak muziekcultuur: klassiek en nadien optie muziekcultuur met het vak: muziekcultuur folk- en wereldmuziek? Is die leerling dan telkens financierbaar? Hetzelfde voor muziekgeschiedenis met de verschillende stijlen?
- Kan een leerling herinstromen voor de kortlopende studierichting schrijver als hij een nieuw keuzevak volgt? Is hij dan volledig financierbaar?
- Kan een leerling een onbeperkt aantal trajecten specialisatie na elkaar volgen?
- Kan een academie een leerling weigeren om een 2de optie of een 2de muziekinstrument te volgen?
- Hoe bepaalt een academie de capaciteit? Is dat per vak, per vestigingsplaats, per lessenrooster?
- Met welke elementen houdt de academie rekening bij het vastleggen van de capaciteit?
- Kan de directeur de capaciteit vastleggen?
- Mogen leerlingen van 7 jaar instromen in de 2de graad als zij in het 3de leerjaar van de lagere school zitten?
- Kan een leerling van 6 of 7 jaar met bijzondere muzikale talenten al naar de 2de graad, ook al zit hij op leeftijd in het lager onderwijs?
- Kan een leerling van 14 jaar zich inschrijven in de 2de graad volwassenen muziek?
- Kan een nieuwe leerling meteen starten in het 3de leerjaar van de 2de graad woordkunst-drama?
- Wat zijn de toelatingsvoorwaarden voor de specialisatie?
- Kan voor werklozen een attest van VDAB en RVA van juni ook al volstaan voor schooljaar 2018 – 2019?
- Kan een academie aan leerlingen die willen inschrijven voor een tweede optie of een tweede muziekinstrument ‘bijkomend inschrijvingsgeld’ vragen?
- De inschrijvingen starten al half juni, maar het academiereglement wordt pas eind juni door het schoolbestuur goedgekeurd. Is dat een probleem?
- Als een leerling musical/muziektheater volgt, moet hij dan voor de verschillende domeinen waarvan hij vakken volgt inschrijvingsgeld betalen?
- Heeft een kind van een werkloze moeder recht op verminderd inschrijvingsgeld, ook al is het fiscaal gezien ten laste van de vader?
- Kunnen volwassenen in een vestigingsplaats waar geen structuuronderdeel volwassenen 2de graad georganiseerd wordt toch instrumentles volgen?
- Moeten leerlingen hun volledige opleiding volgen op een vestigingsplaats om mee te tellen voor het bereiken van de programmatie- of rationalisatienorm?
- Kunnen leerlingen 4de graad worden gegroepeerd met leerlingen 3de graad voor hetzelfde vak, maar dit in een vestigingsplaats waar het structuuronderdeel 4de graad niet wordt georganiseerd?
- Worden jongeren en volwassenen samengeteld voor het bereiken van de programmatienorm in een structuuronderdeel in een vestigingsplaats?
- Een leerling zit in het schooljaar 2017-2018 in het vierde leerjaar van de lagere graad muziek. In het schooljaar 2018-2019 volgt hij hetzelfde leerjaar van de overeenkomstige opleiding in de 2de graad muziek. Is de leerling volledig financierbaar?
- Een leerling volgt in het schooljaar 2017-2018 het 3de leerjaar van de hogere graad muziek in de optie instrument. In het schooljaar 2018-2019 volgt hij het 3de leerjaar van de overeenkomstige opleiding in de 4de graad muziek. Is de leerling volledig financierbaar?
- In welk leerjaar wordt een leerling ingeschaald die in de optie samenspel het tweede leerjaar van de hogere graad gevolgd heeft?
- Een leerling volgt in het schooljaar 2017-2018 het derde leerjaar van de hogere graad muziek in de optie instrument, maar is niet geslaagd. In het schooljaar 2018-2019 start hij in de optie klassiek met hetzelfde instrument in het 1ste leerjaar van de 4de graad vertolkend muzikant. Is de leerling volledig financierbaar?
- Een leerling zit in het schooljaar 2017-2018 zijn jaar over en gaat op 1 september 2018 over naar het volgende leerjaar. Is de leerling volledig financierbaar?
- Hoe kunnen leerlingen die in het schooljaar 2017-2018 vakken van verschillende graden volgden (schuinzitten over de graad) hun leertraject vervolgen vanaf 1 september 2018?
- Hoe worden leerlingen dans lagere graad volwassenen ingeschaald?
- Kunnen leerlingen voor instrument dwarsfluit en piccolo samen les volgen?
- Is het mogelijk om een vierjarig traject 3e graad muziek als volgt de organiseren: 2 lt +2 lt +2,5 lt + 2,5 lt?
- Mag de 2de graad dans voor volwassenen uit 3 leerjaren bestaan in plaats van uit 4 leerjaren?
- Kunnen leerlingen Woordkunst-drama nog gegroepeerd worden over de graden heen?
- Moet in de 4de graad voor elke optie het dramalab apart voorzien worden?
- Kan een academie die geen kortlopende studierichting muziekgeschiedenis organiseert, muziekgeschiedenis als vak organiseren?
- Kan een academie die geen kortlopende studierichting beeldende en audiovisuele cultuur organiseert, kunstgeschiedenis als vak organiseren in de 4de graad beeldende en audiovisuele kunsten?