Inclusief hoger onderwijs

Workshop Brussel, 20 mei 2016

Omschrijving

Organisatie workshop: het Departement Onderwijs en Vorming, in samenwerking met VLIR, SIHO, UNIA en onderzoekers van de KU Leuven/Thomas More

In opdracht van het ministerie voor Onderwijs & Vorming voerde een team van onderzoekers van KU Leuven/Thomas More onder leiding van prof. dr. Katja Petry en prof. dr. Dieter Baeyens een verkennend, OBPWO 12.02-onderzoek naar inclusief hoger onderwijs.

Via een mix van kwantitatieve en kwalitatieve methoden maakten ze een analyse van:

  • Het profiel van studenten met een functiebeperking
  • Procedures voor aanvragen van ondersteuning
  • Aanbod en gebruik van ondersteuning voor studenten met functiebeperkingen
  • Professionalisering van personeel en attitudes van betrokken actoren ten aanzien van studeren met een functiebeperking

De onderzoekers formuleerden beleidsaanbevelingen en concretiseerden die voor verschillende niveaus:

  • Overheid
  • Betrokken organisaties
  • Associaties
  • Onderwijsinstellingen
  • Opleidingen

Naar boven

Programma en presentaties

pdf bestandOpzet, resultaten en de aanbevelingen van het onderzoek (1.09 MB)

3 dialoogtafels:

  • Universal Design for Learning (UDL) en Redelijke Aanpassingen (RA)
  • Wie heeft recht op Redelijke Aanpassingen?
  • Vereenvoudiging, transparantie en uniformiteit in de aanvraagprocedures, en de implementatie van Redelijke Aanpassingen

pdf bestandVerslag (108 kB)

 

Naar boven


Extra informatie

Verwante pagina