- Zonaal collectief leerlingenvervoer tussen de Schoolbesturen, AGODI en De Lijn
- Aanpassing bewaartermijn met VUTG
- Inschrijvingsgegevens internaten voor VUTG
- Doorstroom in het hoger onderwijs en onderzoek aangaande studiekeuze
- Decentrale organisatie van de toelatingsexamens arts en de toelatingsexamens tandarts
- Bijzondere tewerkstellingsondersteunende maatregel
- Europees Project ONarVla
- Brains on the move
- Controle subsidievoorwaarden ESF en AMIF, rapportage Europa, evaluatie gesubsidieerde acties
- Statbel
- Studietoelage: referentie-inkomen
- Effect loopbaanprofielen op onderwijsuitkomsten
- Lokaal onderwijsbeleid Gent
- Zomerscholen
- Peilingsonderzoek
- ESF-fondsen
- Archivering lesmateriaal (VIAA)
Protocol van 11 mei 2020 voor elektronische mededeling van persoonsgegevens in het kader van de gegevensuitwisseling van gegevens bij het organiseren van zonaal collectief leerlingenvervoer tussen de Schoolbesturen, AGODI en De Lijn
Het zonaal collectief leerlingenvervoer is het vervoer waarbij de leerlingen worden opgehaald en teruggebracht met een speciale bus die gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid. Een leerling kan enkel gebruik maken van het zonaal collectief leerlingenvervoer wanneer het recht op vervoer voor deze leerling werd toegekend door AGODI. Nadien kan de school de aanvraag indienen bij De Lijn die verantwoordelijk is voor de organisatie van het zonaal collectief leerlingenvervoer. Voor dit proces worden door de verschillende partijen persoonsgegevens verwerkt die geregeld worden in dit protocol.
Protocol van 14 oktober 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar het Agentschap Opgroeien Regie, het Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid (VUTG) en de private uitbetalingsactoren in het kader van de wijziging van de bewaartermijn van de beraadslaging VTC 15/2018/C van 28 maart 2018 en de beraadslaging VTC 15/2018/D van 28 maart 2018.
Opgroeien Regie, VUTG en de private uitbetalingsactoren ontvangen van AGODI een maandelijks gegevensbestand van alle leerlingen ingeschreven in het Vlaams erkende, gefinancierde of gesubsidieerde onderwijs. En jaarlijks een gegevensbestand van alle leerlingen die het voorgaande jaar problematisch afwezig waren in een Vlaams erkende onderwijsinstelling. Met dit protocol wordt de bewaartermijn van deze bestanden aangepast naar vijf jaar.
Protocol van 11 mei 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar het Agentschap Opgroeien Regie, het Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid (VUTG) en de private uitbetalingsactoren in het kader van de uitbreiding van de gegevensstroom GeefHistoriekInschrijving, zoals voorzien in beraadslaging VTC 15/2018/B van 28 maart 2018 en het maandelijks gegevensbestand, zoals voorzien in beraadslaging VTC 15/2018/C van 28 maart 2018, met betrekking tot de inschrijvingsgegevens in internaten.
Bij de berekening van het bedrag van de selectieve participatietoeslag in het secundair onderwijs wordt er een onderscheid gemaakt naargelang de rechthebbende leerling al dan niet een interne leerling is. Om een juiste berekening te kunnen maken, worden deze gegevens bij AGODI opgevraagd. Met dit protocol wordt deze gegevensstroom geregeld.
Protocol van 11 mei 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen en het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar UHasselt in het kader van onderzoek aangaande de doorstroom in het hoger onderwijs en onderzoek aangaande studiekeuze.
In dit project wordt de doorstroom in het hoger onderwijs (HO) verder onderzocht. De doorstroom van (groepen) studenten zal nauwkeurig in kaart gebracht worden, waarbij niet alleen de studievoortgang in de opleiding waarin men start wordt meegenomen, maar ook de studievoortgang in de opleiding waarnaar men desgevallend heroriënteert (alsook uitval uit het HO). Dit zal een vollediger beeld en nieuwe inzichten geven inzake studievoortgang. De resultaten zullen ook bijkomende informatie leveren naar oriëntering en heroriëntering toe.
Verder wordt ook gekeken naar de vooropleiding. De Universiteit Hasselt zal immers, volgens afspraken gemaakt in de Vlaamse Interuniversitaire Raad met de andere universiteiten, een wetenschappelijk onderzoek uitvoeren aangaande de rol van schoolprestaties en vooropleiding voor studieresultaten in het hoger onderwijs met het oog op de ontwikkeling van een instrument ter ondersteuning van de studiekeuze naar het hoger onderwijs.
Met dit protocol worden de nodige afspraken gemaakt voor de uitwisseling van persoonsgegevens nodig voor deze studie.
Protocol van 15 juni 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen in het kader van de decentrale organisatie van de toelatingsexamens arts en de toelatingsexamens tandarts.
AHOVOKS staat in voor de organisatie van het toelatingsexamen arts en het toelatingsexamen tandarts. In navolging van de COVID 19 pandemie, werd beslist om beide toelatingsexamens in 2020 niet meer op 1 centrale locatie te organiseren om de verspreiding van het coronavirus op grote schaal te voorkomen. Beide toelatingsexamens zullen verspreid over Vlaanderen en Brussel worden georganiseerd, voornamelijk in scholen secundair onderwijs. Aangezien deelnemers het toelatingsexamen arts of het toelatingsexamen tandarts niet op de eigen school mag afleggen, moet AHOVOKS weten waar de deelnemers hebben schoolgelopen in het secundair onderwijs. Daarnaast moet AHOVOKS ook te weten komen waar de toezichters les geven, zodat ze op het toelatingsexamen niet bij hun eigen leerlingen zullen staan. AGODI bezorgt deze informatie aan AHOVOKS. Met dit protocol worden de nodige afspraken voor deze gegevensuitwisseling gemaakt.
Protocol van 1 september 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding en omgekeerd.
Leerlingen met een beperking in duaal leren hebben de mogelijkheid om bij AGODI een aanvraag te doen voor Specifieke Onderwijs Leermiddelen (hierna: SOL). Aangezien een deel van de opleiding op de werkvloer plaatsvindt, kan er ook een recht bestaan op een Bijzondere Tewerkstellingsondersteunende Maatregel (hierna: BTOM). VDAB is bevoegd om deze laatste toe te kennen. Om de administratieve last van de betrokkene te verlagen wenst VDAB de gegevens en de aanvraag van AGODI te ontvangen, zodat de betrokkene geen aparte aanvraag bij VDAB moet doen. Het is noodzakelijk dat VDAB een signaal krijgt van AGODI, dat een onderzoek naar het toekennen van een BTOM moet geopend worden in het kader van duaal leren. De gegevens die worden doorgegeven aan VDAB zorgen ervoor dat er contact kan opgenomen worden met de aanvrager i.h.k.v. zijn vraag voor BTOM. VDAB contacteert de betrokkene en zal de aanvraag verder afhandelen in hun eigen systeem (Mijn Loopbaan).- Met dit protocol worden de nodige afspraken voor deze gegevensuitwisseling gemaakt.
Protocol van 7 september 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten naar de KULeuven in het kader van het Europees Project ONarVla.
De KU Leuven is deelnemer aan het Europese onderzoeksproject ‘ONarVla’. Als onderdeel van dit project zal er ook een evaluatie gebeuren door de KU Leuven met zowel een voor, tussen en nameting. Als onderdeel van het kwantitatieve luik van deze evaluatie worden leerkrachten van de 2de en de 3de graad secundair binnen de Vlaamse Gemeenschap bevraagd via een survey. Om een enkelvoudige, aselecte steekproef te trekken is het nodig om een overzicht te hebben van het leerkrachtenbestand. Enkel op basis van een dergelijke steekproef kunnen betrouwbare conclusies worden getrokken omtrent de effect van dit onderzoeksproject voor de gehele lerarenpopulatie. Toegang tot de contactgegevens is nodig om leerkrachten de vraag tot deelname en survey te bezorgen. Met dit protocol worden de nodige afspraken voor deze gegevensuitwisseling gemaakt.
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) naar het de Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad (VLUHR) in het kader van ‘Brains on the move’
Onder het beheer van de Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad –afgekort VLUHR -kunnen Vlaamse studenten met 5beurzenprogramma’s naar het buitenland gaan voor een studie, stage of onderzoek in het kader van hun thesis. De beurzenprogramma’s maken deel uit van het actieplan mobiliteit ‘Brains on the move’ van het departement Onderwijs & Vorming. Er wordt minstens 25% van de beurzen toegekend aan studenten uit ondervertegenwoordigde groepen. Om na te gaan of de student al dan niet bij een ondervertegenwoordigde groep behoort en dus mogelijks recht heeft op deze extra toelage, vraagt de VLUHR aan AHOVOKS om dit te controleren.
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) en het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) naar het Departement voor Werk en Sociale Economie (DWSE) in het kader van controle van subsidievoorwaarden ESF en AMIF, rapportage aan Europa en evaluatie van gesubsidieerde acties
Het departement Werk en Sociale Economie haalt gegevens over inschrijvingen in leerplicht-, hoger en volwassenenonderwijs op uit de databanken Discimus, Davinci en DHO om de toelatingsvoorwaarden te controleren van deelnemers aan projecten gesubsidieerd door het Europees Sociaal Fonds(ESF) of het Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie (AMIF). Daarnaast worden gegevens over inschrijvingen tijdens of na een dergelijk project gebruikt om te rapporteren over de effectiviteit van acties binnen het ESF-en het AMIF-programma.
- Protocol controle subsidievoorwaarden ESF en AMIF, rapportage Europa, evaluatie gesubsidieerde acties (1) (pdf, 12 p.) (540 kB)
- Protocol controle subsidievoorwaarden ESF en AMIF, rapportage Europa, evaluatie gesubsidieerde acties (2) (pdf, 10 p.) (270 kB)
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) en het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) NAAR Statbel in het kader van hoogst behaalde diploma Belgische burgers in kader van census en statistische gegevens van Statbel
Voor het opmaken van bepaalde statistieken heeft Statbelinformatie nodig over het onderwijsniveau, de onderwijsdomeinen en de onderwijscarrière van de Belgische bevolking. Conform de wettelijke bepalingen doet Statbel daarvoor zo veel als mogelijk een beroep op bestaande administratieve gegevens in plaats van zelf een gegevensverzameling te organiseren.
Protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen de FOD Financiën en het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) in het kader van financiële gegevens die worden opgevraagd in het kader van dossier bij studietoelage
Om te bepalen of een student in aanmerking komt voor een studietoelage worden er gegevens omtrent het referentie-inkomen opgevraagd bij de FOD Financiën.
Protocol van 20 november 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Departement Onderwijs en Vorming (DOV) naar de Katholieke Universiteit Leuven in het kader van het onderzoek naar het effect van loopbaanprofielen op onderwijsuitkomsten
Onderzoekers van de KU Leuven zullen op vraag van het departement een samengestelde indicator ontwikkelen die een zicht geeft op de uitkomsten van leerlingen en het effect van loopbaanprofielen analyseren. De indicator en analyses zullen het onderwijsbeleid ondersteunen. De analyses gebeuren op basis van administratieve data. Per leerling wordt een uniek betekenisloos nummer toegekend. Het protocol regelt de nodige eenmalige gegevensuitwisseling.
Protocol van 27 augustus 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) en het Departement Onderwijs en Vorming (DOV) naar de stad Gent in het kader van lokaal onderwijsbeleid grondgebied Gent
De stad Gent krijgt van AGODI en DOV periodiek gedetailleerde gegevens over leerlingen verbonden aan scholen gelegen in stad Gent om het lokaal onderwijsbeleid te onderbouwen zoals flankerend onderwijsbeleid en het plan vroegtijdig schoolverlaten. Per leerling wordt een uniek nummer toegekend. Het protocol regelt de nodige gegevensuitwisseling.
Protocol van 17 augustus 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) en het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties & Studietoelagen (AHOVOKS) naar het Departement Onderwijs en Vorming (DOV) in het kader van evaluatie zomerscholen
In opdracht van departement wordt de werking van zomerscholen geëvalueerd en daarbij worden beschikbare gegevens over de deelnemende leerlingen en lesgevers gebruikt. De onderzoekers treden op als verwerker namens het departement. Het protocol regelt de nodige gegevensuitwisseling met de agentschappen.
Protocol van 11 mei 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap voor Onderwijsdiensten en het Departement Onderwijs en Vorming in het kader van het peilingsonderzoek
Het Departement Onderwijs en Vorming heeft met de Katholieke Universiteit Leuven een beheersovereenkomst gesloten om een steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen op te richten. Voor statistische analyses van de peilingen is het percentage GOK leerlingen (Gelijke Onderwijskansen) per vestigingsplaats in het basis- en secundair onderwijs nodig, waarover het Agentschap voor Onderwijsdiensten beschikt. De persoonsgegevens van het Agentschap voor Onderwijsdiensten zijn nodig om de opdracht van het steunpunt correct en volledig uit te voeren, rekening houdend met het principe van eenmalige gegevensopvraging. Het protocol regelt de nodige gegevensuitwisseling.
Protocol van 17 april 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap voor Onderwijsdiensten, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling, het Departement Werk en Sociale Economie en het Departement Onderwijs en Vorming in het kader van de monitoring van ESF-fondsen (Europees Sociaal Fonds)
Het Departement Onderwijs en Vorming is belast met de uitvoering van de ESF-projecten binnen de hen toegewezen middelen, in de rol van Intermediaire Instantie. Door koppeling met gegevens van andere Vlaamse overheden, op vraag van de Vlaamse Auditautoriteit van de Europese Structuurfondsen, is het mogelijk na te gaan of de leerling binnen het stelsel Leren en Werken de voorziene tijd op school heeft doorgebracht, in combinatie met de voorziene tijd binnen het project en om de leerkrachteninzet te monitoren. Het protocol regelt de nodige gegevensuitwisseling.
Protocol van 3 februari 2020 voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Departement Onderwijs en Vorming en het Vlaams Instituut voor Archivering in het kader van de archivering van lesmateriaal.
Het Vlaams Instituut voor Archivering zal audiovisueel lesmateriaal van Klascement archiveren en daarbij persoonsgegevens in het lesmateriaal zelf of in de metadata met het departement Onderwijs en Vorming uitwisselen. Het archief is toegankelijk voor scholen. Het protocol regelt de nodige gegevensuitwisseling, op basis van een uniformere regeling met alle partners van het Instituut.
Extra informatie
Verwante pagina