- Laptops voor kwetsbare leerlingen (1ste fase Digisprong)
- Veelgestelde vragen
- Extra informatie
- Contact
Laptops voor kwetsbare leerlingen (1ste fase Digisprong)
Met Digisprong wil Vlaanderen zorgen voor een digitale versnelling in het onderwijs en meer onderwijskwaliteit in het digitale tijdperk. In een eerste fase maakte Digisprong 15.000 laptops beschikbaar voor scholen, om de meest kwetsbare leerlingen te helpen bij afstandsonderwijs.
Schoolteams kunnen de toestellen in bruikleen geven aan de leerlingen die het nodig hebben. Kwetsbare leerlingen zijn hierbij prioritair. De school blijft eigenaar.
De school vraagt de nodige laptops aan via de onderwijskoepel. De onderwijskoepel verzamelt en valideert de vragen en stuurt deze door naar Digisprong.
Software- of hardwareproblemen? De gebruiker van de laptop (dus ook de leerling) kan rechtstreeks contact opnemen met de helpdesk van Signpost voor ondersteuning.
Veelgestelde vragen over de laptops voor kwetsbare leerlingen
- Wie is eigenaar van de laptop?
- Krijgt de school een factuur?
- Worden de kosten voor de laptops afgetrokken van de reguliere werkingsmiddelen voor volgend jaar?
- Wie bepaalt welk type laptop de school krijgt?
- Mag de leerling zelf software op de laptop zetten?
- Hoe kan je Office gebruiken op het toestel?
- Wat als de leerling thuis geen internet heeft?
- Wie helpt bij vragen?
- AWEL achtergrond op de laptop?
Wie krijgt een laptop?
De school brengt in kaart hoeveel laptops het nodig heeft en geeft dit door aan de onderwijskoepel.
Wie bepaalt welk type laptop de school krijgt?
Wegens de schaarste in de markt kan de school niet zelf kiezen welk type toestel ze ontvangt. Op basis van noden en beschikbaarheid beslist Digisprong welk type toestel het snelst kan worden geleverd. Dit kunnen zowel Chromebooks als Windows-laptops zijn, met allerhande specificaties en types. In de mate van het mogelijke krijgt elke school 1 type laptop.
Elk toestel voldoet aan de vereisten van het onderwijs, is nieuw, en heeft 2 jaar garantie.
Wie is eigenaar van de laptop?
De school is eigenaar van de laptops en bepaalt aan welke leerlingen ze een laptop uitlenen. De school sluit daarvoor een bruikleenovereenkomst met de leerling. Op elk moment kan de school beslissen om de laptop terug te vragen. De leerling kan nooit eigenaar worden van de laptop.
Krijgt de school een factuur?
De school ontvangt geen factuur en moet niet betalen. De Vlaamse overheid subsidieert de onderwijskoepels voor de aankopen. Zij kopen de toestellen aan onder bestaande raamovereenkomsten.
Worden de kosten voor de laptops afgetrokken van de reguliere werkingsmiddelen voor volgend jaar?
Er is voor de digitaliseringsgolf extra 375 miljoen euro uitgetrokken.
1. De subsidies voor de versnelde aankopen van de laptops worden volgens de reële prijs van de laptops verrekend (op school/scholengroepniveau) op de middelen die in 2021 worden toegekend in kader van het ruimer ICT-plan.
2. Deze middelen worden in mindering gebracht van de extra middelen die worden toegekend via de Digisprong, evenwel voor maar 75% van de reële waarde van de toestellen.
Mag de leerling zelf software op de laptop zetten?
De leerling kan zelf software op het toestel installeren, tenzij de school daar andere afspraken over maakt. Als er door de geïnstalleerde software problemen optreden met het toestel, kan het nodig zijn om het toestel terug in fabrieksinstellingen te zetten. Hierdoor worden alle zelf geïnstalleerde pakketten verwijderd.
Het is altijd belangrijk om back-ups te nemen van documenten. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld OneDrive (Office 365) of Google Drive.
Hoe kan je Office gebruiken op het toestel?
De Microsoft Office Pro plus licentie is niet inbegrepen bij het toestel. Het is wel zo dat veel scholen dit gratis aanbieden aan hun leerlingen. In dat geval beschik je vaak over een Office 365 login. Ga met deze login naar https://www.office.com en meld je aan (knop rechtsboven) met de Office 365 gegevens die je hebt gekregen van de school. Eenmaal aangemeld vind je rechtsboven de knop "Office Installeren". Klik hierop en volg de stappen.
- Bekijk ook de info over Educatieve korting voor software van Microsoft.
Wat als de leerling thuis geen internet heeft?
Zowel Proximus als Telenet stellen hun 2,8 miljoen hotspots kosteloos ter beschikking van kwetsbare leerlingen. De school kan hiervoor een voucher aanvragen.
- Lees hoe je dat doet op de pagina over Ondersteuning bij afstandsleren
Wie helpt bij vragen?
De (ouder van de) leerling kan rechtstreeks contact opnemen met de helpdesk van Signpost, voor zowel software- als hardwareproblemen. Natuurlijk mag je als leerling ook de school contacteren. Kijk ook na wat de school met de leerling afgesproken heeft.
AWEL-achtergrond op de laptop?
Installeer een Awel achtergrond als bureaublad op elke laptop. Het vermeldt de contactgegevens van Awel, een ‘anonieme vriend’ bij wie kinderen en jongeren gratis terecht kunnen via chat, e-mail, telefoon of het jongerenforum op awel.be.
Contacteer de helpdesk van Signpost bij defect van een laptop
- Omschrijf het probleem
- Geef aan wat nog werkt en wat niet
015 70 19 75 (ma-vrij 9-17 uur)
Extra informatie
Beslissingen Vlaamse Regering
- BVR subsidie noodoplossing IT kwetsbare leerlingen (20/11/2020 en 27/11/2020)
Verwante pagina's
Contacteer de helpdesk van Signpost
- Omschrijf het probleem
- Geef aan wat nog werkt en wat niet
015 70 19 75 (ma-vrij 9-17 uur)