Scholen krijgen soms te maken met leerlingen met probleemgedrag:
- Vaak gaat het om probleemgedrag van voorbijgaande aard bijvoorbeeld als gevolg van de puberteit of experimenteergedrag.
- Soms gaat het echter om signaalgedrag, waarachter een complexer onderliggend probleem schuilgaat.
Extreem probleemgedrag leidt in Vlaanderen nog te vaak tot een definitieve uitsluiting.
In het schooljaar 2017-2018 werd in het secundair onderwijs 0,73% van de leerlingen definitief uitgesloten: 3.333 leerlingen moesten op zoek naar een nieuwe school.
Evolutie aantal definitieve uitsluitingen
Schooljaar 2013-2014 | Schooljaar 2014-2015 | Schooljaar 2015-2016 | Schooljaar 2016-2017 | Schooljaar 2017-2018 | |
Absoluut aantal | 3.319 | 3.403 | 3.977 | 3.599 | 3.333 |
Procentueel t.o.v. de schoolbevolking | 0,73% | 0,75% | 0,87% | 0,79% | 0,73% |
Om het aantal definitieve uitsluitingen omlaag te krijgen, is een leidraad opgesteld bij de preventie van en omgang met regel- en normovertredend gedrag: Wegen naar nieuwe kansen. De leidraad toont hoe de efficiëntie van een reactiebeleid beter kan door te investeren in de kwaliteit van de pedagogische relatie.
- Leidraad: wegen naar nieuwe kansen (pdf, 27p.) (2.47 MB) (2.47 MB) "pdf"
- Bijlage bij leidraad: wegen naar nieuwe kansen (pdf, 8p.) (552 kB) (551.67 KB) "pdf"
- Printversie leidraad (pdf, 27 p.) (1.1 MB) (1.1 MB) "pdf"
Aan deze leidraad werkten mee:
- De LOP-deskundigen
- De werkgroep definitieve uitsluitingen van het LOP BaO van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
- De netwerkcoördinatoren Samen tegen Schooluitval en Leerrecht Limburg
- De pedagogische begeleidingsdiensten
- Het Agentschap voor Onderwijsdiensten
- Het Departement Onderwijs en Vorming (faciliteerde de praktische kant voor de ontwikkeling van deze leidraad)