Ondersteuning voor leraren en leerlingen bij specifieke onderwijsbehoeften
Tegen 1 september 2021 wordt een nieuwe regeling voorbereid. Tot dan blijft deze ondersteuning behouden. Meer info: Naar een begeleidingsdecreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Ondersteuningsmodel
Sinds het schooljaar 2017-2018 is er een nieuw ondersteuningsmodel voor scholen en centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs om met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften om te gaan.
Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, die beschikken over een gemotiveerd verslag of (inschrijvings)verslag en die de lessen volgen in een school voor gewoon onderwijs, kan die school een beroep doen op ondersteuning vanuit een school voor buitengewoon onderwijs.
De ondersteuning moet altijd voelbaar zijn tot in de klas, maar kan verschillende vormen aannemen:
- Voor de leerling zelf
- Voor de leerkrachten
- Voor het schoolteam
Meer informatie:
- Pagina voor ouders: Ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- Pagina oor schooldirecties en -administraties: Ondersteuningsmodel voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Speciale onderwijsleermiddelen
Je school kan financiering aanvragen voor speciale onderwijsleermiddelen. Dat zijn hulpmiddelen voor leerlingen met een functiebeperking.
Meer over speciale onderwijsleermiddelen
Competentieontwikkeling
Competentiebegeleiders helpen je competenties te verbreden, zodat jij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften optimaal kan ondersteunen.
Meer over de competentieontwikkeling
Extra informatie
Verwante pagina’s
Voor onderwijspersoneel
Voor ouders
- Ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- Werkwijze voor ondersteuning type 2, 4, 6, 7
Voor directies en administraties
- Ondersteuningsmodel voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
- Omkaderingsmechanisme voor ondersteuning type 2, 4, 6, 7
Evaluatie
Een onafhankelijke commissie van experts (de commissie-Struyf) evalueerde de introductie van het ondersteuningsmodel.
Evaluatie van het ondersteuningsmodel specifieke onderwijsbehoeften