- Wanneer krijg ik een functiebeschrijving (FB)?
- Wie stelt mijn FB op?
- Wat staat er in mijn FB?
- Extra informatie
Wanneer krijg ik een functiebeschrijving (FB)?
Bij jouw aanstelling moet je zo snel als mogelijk een functiebeschrijving krijgen. Zonder functiebeschrijving kan je niet geëvalueerd worden. Ben je in meer dan 1 instelling of in meer dan 1 ambt aangesteld, dan geldt die verplichting per instelling en per ambt.
Wie stelt mijn FB op?
Lokaal worden na onderhandelingen in het lokaal comité de kerntaken vastgelegd per ambt, en waar nodig binnen een ambt per functie. De kerntaken van het ambt of de functie die jij uitoefent worden dan overgenomen in jouw functiebeschrijving. Oefen je binnen eenzelfde ambt meerdere functies uit, dan moeten de kerntaken van die verschillende functies samen opgenomen worden in jouw functiebeschrijving.
Jouw eerste evaluator ondertekent de functiebeschrijving. Jij ondertekent de functiebeschrijving voor kennisname.
Wat staat er in mijn FB?
Enkel je kerntaken worden opgenomen in je functiebeschrijving. De kerntaken omvatten:
- Taken eigen aan de functie
- Professionalisering
- Overleg en de samenwerking met directie, collega’s, en eventueel CLB en ouders
Andere zaken zoals instellingsgebonden opdrachten, instellingsspecifieke doelstellingen en persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen horen vanaf 1 september 2021 niet langer thuis in je functiebeschrijving. Dit neemt niet weg dat jouw directeur nog steeds ook een beperkt aantal instellingsgebonden opdrachten aan jou kan opleggen. Lokaal maakt men een lijst met instellingsgebonden opdrachten op, die worden onderhandeld in het lokaal comité. Nadien wordt een overzicht van de verdeling van deze opdrachten binnen je school bezorgd aan alle personeelsleden.
Bij de toewijzing van je instellingsgebonden opdrachten dient men rekening te houden met:
- De aard van je hoofdopdracht
- Je capaciteiten en mogelijkheden
- De billijkheid van de takenverdeling op schoolniveau
- De ‘negatieve lijst’ met taken die niet kunnen opgedragen worden aan de personeelsleden (basisonderwijs).
Zetel je als vertegenwoordiger in een inspraakorgaan (vakbond, VLOR, officieel lokaal inspraakorgaan …), dan wordt de tijd die je daaraan besteedt, mee opgenomen in de instellingsgebonden opdrachten.
De vakinhoudelijke en vaktechnische aspecten van de FB van een godsdienstleerkracht en een leerkracht niet-confessionele zedenleer behoren tot de bevoegdheid van de bevoegde instantie van de betrokken eredienst of de niet-confessionele zedenleer.
Extra informatie
Verwante pagina's
Regelgeving
-
Decreet rechtspositie personeelsleden gemeenschapsonderwijs (27 maart 1991)
-
Decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs (27 maart 1991)
- Omzendbrief functiebeschrijving en evaluatie (PERS/2007/09)