Werk je in 1 of 2B en zoek je inspiratie voor je wiskundelessen?
Op 28 april 2021 organiseerden het Departement Onderwijs en Vorming en het Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) een inspiratiedag over wiskunde in de 1ste graad secundair onderwijs B-stroom.
- De presentaties en opnames van de inspiratiedag
- Andere nuttige info over de peiling
Plenaire lezing
Workshops
- Lesson Study: verschillen tussen leerlingen samen aanpakken
- Hoe via schoolfeedback je wiskundeonderwijs een boost geven? Praktijkvoorbeeld van een begeleidingstraject
- Basisgeletterdheid wiskunde in de B-stroom: een doeltreffende aanpak zonder planlast
- Wiskundelessen in de B-stroom: een inkijk in de klaspraktijk
- ‘Je kan ook de lift nemen, maar dan daag je jezelf niet uit.’ Via photovoices met leerlingen in gesprek gaan over hun school
- Flextra, gepersonaliseerd samen leren vanuit brede basiszorg
Extra informatie
Plenaire lezing
Welkomstwoord en inleiding
- Verwelkoming door Jeroen Backs (DOV) & minister Weyts
- Toelichting actieplan wiskunde 1ste graad secundair onderwijs door Jeroen Backs (Departement Onderwijs en Vorming)
- Lezing ‘kansrijke didactische principes voor wiskundeonderwijs’ door Tim Surma
Presentatie kansrijke didactische principes voor wiskundeonderwijs (pdf, 57 p.)(7,1 MB)
Spreker:
- Tim Surma, onderzoeksmanager ExpertiseCentrum voor Effectief Leren, Thomas More hogeschool
Nog nooit was het zo belangrijk als vandaag om kinderen vaardigheid in wiskunde bij te brengen. Wiskundige kennis en vaardigheden verruimen de kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Ze maken het mogelijk om beter om te gaan met de werkelijkheid, die steeds meer door getallen doordrenkt is. Verschillende wetenschappelijke domeinen bieden interessante invalshoeken om onze wiskundedidactiek te optimaliseren.
Je krijgt een antwoord op de volgende vragen:
- Welke (vroege) interventies blijken te werken voor wiskundedidactiek?
- Welke cognitieve principes liggen aan de basis van effectief (wiskunde) leren?
- Welke didactische aanpakken kunnen werken voor leerlingen met moeilijkheden?
Workshops
Lesson Study: verschillen tussen leerlingen samen aanpakken
- Presentatie (pdf, 31 p.)(1,6 MB)
- Zonder opname
Sprekers:
- Barbier Katelijne, doctoraatsstudent, Universiteit Antwerpen
- Kathleen Bodvin, procesbegeleider Lesson Study, universiteit Antwerpen, en stafmedewerker onderwijs VCOV
In deze sessie leer je wat een Lesson Study is. Je doorloopt de verschillende fasen in een Lesson Study aan de hand van praktijkvoorbeelden. Via reflectievragen word je getriggered om na te denken over de mogelijke meerwaarde van Lesson Study voor je schoolwerking.
Hoe via schoolfeedback je wiskundeonderwijs een boost geven? Praktijkvoorbeeld van een begeleidingstraject
Sprekers:
- Sabine Dierick, coördinator valorisatie, Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP)
- Isabel Laenen, schoolfeedback en paralleltoetsen, Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP)
- Youri Vande Sande, pedagogisch begeleider, Provinciaal Onderwijs Vlaanderen (POV)
- Soetkin Werbrouck, pedagogisch begeleider , Provinciaal Onderwijs Vlaanderen (POV)
Om een kwaliteitsvol beleid uit te zetten, is het nodig dat scholen aan kwaliteitszorg doen. Resultaten op peilings- en paralleltoetsen zijn interessante data om te gebruiken in dit proces, omdat ze een indicatie geven van de kwaliteit van het onderwijs dat je school verstrekt voor een bepaald leerdomein.
Een secundaire school getuigt hoe ze met schoolfeedback uit de peiling wiskunde secundair onderwijs, 1ste graad B-stroom, (digitaal) aan de slag is gegaan. Hoe kan je de gekregen schoolfeedback analyseren en interpreteren binnen de eigen klas- en schoolcontext? Doorloop mee de verschillende stappen die het team gezet heeft.
Aan de hand van een aangereikt stappenplan krijgt het analyse- en reflectieproces vorm. De school heeft aan de hand van dit analyse- en reflectieproces een concreet actieplan uitgewerkt om de kwaliteit van het wiskundeonderwijs verder te optimaliseren en zo meer leerwinst te creëren.
Basisgeletterdheid wiskunde in de B-stroom: een doeltreffende aanpak zonder planlast
Spreker:
- Filip Moons, onderzoeker didactiek wiskunde UAntwerpen – Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars
De invoering van eindtermen basisgeletterdheid wiskunde is 1 van de grote vernieuwingen in de onderwijshervorming van de 1ste graad.
Het opzet is prachtig: een aantal wiskundige basisvaardigheden zijn zo cruciaal voor het functioneren in de maatschappij, dat elke leerling ze op het einde van de 1ste graad moet bereiken. Toch durft de uitvoering ervan weleens te verzanden in een eindeloze boekhouding van welke leerling welk doel al dan niet bereikt heeft.
Hoe kan dat zinvoller? Vind inspiratie om, aan de hand van de eindtermen basisgeletterdheid, leerwinst te maximaliseren voor de wiskundig minder sterke leerlingen, ver weg van planlast en tijdverlies.
Wiskundelessen in de B-stroom: een inkijk in de klaspraktijk
Spreker:
- Sofie Van den Broeck, leerkracht wiskunde 1ste graad B-stroom, BenedictusPoort Campus Ledeberg
Ontdek hoe Sofie Van de Broeck haar wiskundelessen steunt op een regenboog van pijlers: samenwerking, coöperatieve leerstrategieën, ziezokaarten, structuur, stappenplannen, hulpmiddelen, zelfredzaamheid.
‘Je kan ook de lift nemen, maar dan daag je jezelf niet uit.’ Via photovoices met leerlingen in gesprek gaan over hun school
Sprekers:
- Anne Decelle en Ruth Wouters, onderzoekers expertisecentrum Education & Development UC Leuven-Limburg
Maak kennis met een onderzoeksproject dat in kaart brengt welke processen, praktijken, artefacten en voorwerpen een 1stegraadsschool succesvol maken. De studie gaat over 5 pilootscholen die elk op een andere manier ingezet hebben op een innovatieve 1ste graad.
De gehanteerde methode om die succesfactoren in kaart te brengen, is de photovoice-methode. Bij photovoice krijgen de leerlingen een vraag voorgelegd, waar ze niet met woorden een antwoord op moeten bieden, maar via een beeld, een foto. Daarna ga je in gesprek met leerlingen over hun beelden. Foto’s geven op een niet-talige manier een fascinerende inkijk in de ervaringen en ideeën van leerlingen.
Scholen kunnen de methode inzetten voor hun kwaliteitsbeleid of leraren kunnen zo op een andere manier te weten komen hoe leerlingen (niet) leren.
Flextra, gepersonaliseerd samen leren vanuit brede basiszorg
Spreker:
- Wesley Wouters, directeur Talentenschool Turnhout
Iedere leerling leert op een andere manier. De Talentenschool gaat in het begin van het schooljaar samen met de leercoaches op zoek naar de beste leerstrategie voor elke leerling. Afhankelijk van de leerdoelen en leerstrategie gaan de leerlingen met weekplanningen aan de slag. Klassikale instructie en activerende werkvormen komen afwisselend aan bod. Zo stimuleert de school zelfstandigheid en het leren werken in groep, en zet ze ook maximaal in op differentiatie vanuit brede basiszorg. Op regelmatige basis krijgen leerlingen feedback op hun leerproces.
Is een leerling sterk in natuurwetenschappen, dan biedt de school uitdagende wetenschappelijke projecten aan. Hebben leerlingen meer tijd nodig voor de leerdoelen wiskunde? Het kan, zolang de leerdoelen maar worden bereikt!
Extra informatie
Resultaten van de peiling
Lees de resultaten van de peiling wiskunde.
Actieplan
Naar aanleiding van de resultaten van de peiling, hebben verschillende onderwijspartners een actieplan opgesteld. In die verklaring beschrijven ze doelstellingen waaraan ze vanaf 2021 gezamenlijk zullen werken.
Lees het Actieplan wiskunde (pdf, 4 p.) (85 kB) (84.72 KB) "pdf"