- Opvattingen en attitudes over diversiteit
- Samen in de klas
- Flexibele leerwegen: mogelijkheden in secundair onderwijs
- Wonderwel schakelen tussen welzijn en onderwijs: praktijkgericht onderzoek via design research
- Meertaligheid als troef voor krachtig onderwijs in de grootstad Brussel
- Samenwerken rond vluchtelingen en anderstalige nieuwkomers in Gent en Leuven
Opvattingen en attitudes over diversiteit
- DISCO – online screening van leraren hun attitude en gevoel van bekwaamheid om met diversiteit om te gaan
- Interculturele Schoolcultuur: Werken aan een schoolcultuur die diversiteit erkent en omarmt
- Diversattude
DISCO – online screening van leraren hun attitude en gevoel van bekwaamheid om met diversiteit om te gaan
DISCO – Diversiteitsscreening onderwijs is een nieuw meet- en reflectie-instrument dat de attitude en het gevoel van bekwaamheid om om te gaan met diversiteit in het onderwijs van (toekomstige) leraren in kaart brengt. Je krijgt toelichting bij de verschillende onderdelen van dit gevalideerde instrument dat momenteel wordt uitgetest in scholen in Mechelen, Antwerpen en Gent.
Sprekers
Piet Van Avermaet is directeur van het Steunpunt Diversiteit & Leren (SDL) van de Universiteit Gent, Vakgroep Taalkunde. Hij ontwikkelde samen met Sven Sierens het referentiekader inzake omgaan met diversiteit dat de basis vormt voor DISCO.
Doelgroep
Schoolteams of begeleiders van schoolteams van basisonderwijs en secundair onderwijs.
Interculturele Schoolcultuur: Werken aan een schoolcultuur die diversiteit erkent en omarmt
Wie droomt ook niet van een school waar elke leerling zich thuis voelt? Waar alle leerlingen zich maximaal kunnen ontwikkelen? Een belangrijk vertrekpunt, zo blijkt uit Vlaams onderzoek, is een interculturele schoolcultuur. School zonder Racisme ondersteunt scholen in hun transitie naar meer interculturele praktijken.
Sprekers
- Katrien Beyl: bachelor in Toerisme- en recreatiemanagement + Specifieke Lerarenopleiding. 6 jaar ervaring als educatief medewerker bij School zonder Racisme.
- Mitch Vannecke: bachelor in de Gezinswetenschappen. 15 jaar ervaring als educatief medewerker (bij School zonder Racisme, Amnesty International Vlaanderen en Pimento).
Doelgroep
Leraren, schoolleiders, begeleiders, lerarenopleiders, clb-medewerkers, …
Diversattude
Onderwijsprofessionals beïnvloeden de manier waarop kinderen omgaan met diversiteit en faciliteren de ruimte om een identiteit te vormen. In deze sessie gaan we kritisch aan de slag met jullie (school)identiteit en hoe we vanuit een diversattude kunnen toewerken naar een competent systeem dat krachtig omgaat met diversiteit.
Sprekers
- Het kenniscentrum Urban Coaching & Education focust zich op het cultuursensitief en responsief handelen van de educatieve professional. De onderzoekers werken voor de opleiding Pedagogie van het jonge kind en Kleuteronderwijs.
- Kaat Verhaeghe focust in het onderzoek op het creëren van cultureel bewustzijn bij professionals via narratieve coaching. De hoofdthema’s identiteit en discours lopen als rode draad door het onderzoek.
- Bert Wastijn werkt binnen het onderzoek vanuit sociaal-agogisch perspectief in functie van het beleids- en organisatieniveau.
- Joke Den Haese focust in het onderzoek op hoe kunst toekomstige professionals beïnvloedt. Haar expertise ligt in het veld cultuureducatie en interculturele dialoog.
Doelgroep
Alle onderwijsprofessionals en schoolleiders die kritisch aan de slag willen gaan met hun (school)identiteit om krachtig om te gaan met diversiteit
Samen in de klas
- De rolverheldering van niet-leerkrachten in het regulier onderwijs. Inclusief interdisciplinair praktijkdesign (IIPrad) en de inclusiewijzer
- Co-teaching voor inclusie
De rolverheldering van niet-leerkrachten in het regulier onderwijs. Inclusief interdisciplinair praktijkdesign (IIPrad) en de inclusiewijzer
Een inclusieve interdisciplinaire onderwijscontext vraagt veel van studenten met een heel verscheiden professionele opleiding. Er zijn zowel klasgebonden taken als klasoverstijgende taken, in co-teaching of in assistentie, gericht op de leerling, de leraar en de ouders.
Deze brede taakinvulling moet evenwichtig ingevuld zijn en verhelderd worden in de communicatie met het werkveld en de studenten, en in evaluaties.
Een website biedt studenten en mentoren hierbij de nodige tools aan.
We gaan in gesprek over de kruisbestuiving onderwijs, onderzoek en scholengemeenschappen over de rolverheldering van ondersteuners in een school. We bekijken de rol van ondersteuningsnetwerken als voedingsbodem voor een krachtige leeromgeving waarbij iedere leerling de kans krijgt zijn leerpotentieel te benutten.
Spreker
Elke Emmers doet een doctoraatsonderzoek naar inclusief hoger onderwijs. Ze gaf les in de opleiding orthopedagogie aan Odisee hogeschool. Vanaf 2017 werd ze de coördinator van diversiteitsbeleid van de Odisee Hogeschool. Momenteel is ze actief als de Onderzoeks- en dienstverleningsverantwoordelijke Inclusie en Participatie aan de UC Leuven Limburg.
Doelgroep
Alle stakeholders - studenten, docenten en betrokkenen in het werkveld zoals leraren, zorgcoördinatoren en kernteams
Co-teaching voor inclusie
In deze sessie leggen we het publiek enkele stellingen over diversiteit en inclusie voor. Vertrekkende daarvan presenteren we aspecten van ons onderzoek over diversiteit en inclusie in het lager onderwijs.
Sprekers
Elke Van Nieuwenhuyze en Liesbet Decroos zijn docenten/onderzoekers in de lerarenopleiding lager onderwijs van Odisee hogeschool, campus Sint-Niklaas.
Doelgroep
Alle onderwijsbetrokkenen in het lager onderwijs
Flexibele leerwegen: mogelijkheden in het secundair onderwijs
Door flexibele leerwegen in te richten, proberen verschillende Vlaamse scholen vandaag een antwoord te bieden op de groeiende diversiteit. Hun bedoeling is zo de kansen van elke leerling op een succesvolle leerloopbaan hoog te houden. Tijdens deze keuzesessie maak je kennis met bepaalde pijnpunten in het huidige Vlaamse onderwijs en hoe flexibele leerwegen daarop een antwoord kunnen bieden.
Spreker
Machteld Vandecandelaere werkt als FWO-onderzoeker aan het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -Evaluatie aan de KU Leuven. Ze voert onderzoek naar schoolloopbanen en is auteur van het boek ‘Flexibele leerwegen: Inspiratiegids voor basisonderwijs en secundair onderwijs’.
Doelgroep
Professionals uit het secundair onderwijs
Wonderwel schakelen tussen welzijn en onderwijs: praktijkgericht onderzoek via design research
Om het zorgtraject optimaal te laten verlopen, is een goede verwijzing en samenwerking tussen onderwijs en welzijn cruciaal.
Het onderzoeksproject Wonderwel schakelen tussen welzijn en onderwijs betrekt leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers, leerlingen- en oudervertegenwoordigers om via design research de samenwerking tussen onderwijs en welzijn te verbeteren.
Bijzondere aandacht gaat hierbij naar het geven van de regie aan de opvoedingsverantwoordelijken en de jongeren. De leerlingbegeleider is hierbij vanuit de school de schakel tussen onderwijs, thuiscontext en CLB.
Naast de voorstelling van het project gaan we dieper in op de invulling van praktijkgericht onderzoek via design research. We lichten concrete praktijkvoorbeelden en onderzoeksmethodieken toe.
Sprekers
- Eef Thoen, Wendy Eerdekens en Jente Hugaert zijn verbonden aan de Arteveldehogeschool Gent. Binnen dit onderzoeksproject aan de Arteveldehogeschool zijn er verschillende onderzoek- en dienstverleningscentra (ODC) betrokken:
- Onderzoek- en dienstverleningscentrum Gezinskracht: werkt via onderzoek en projecten aan een toegankelijke en inclusieve samenleving.
- Onderzoek- en dienstverleningscentrum Leer+: wil de leerkansen van kinderen en jongeren met specifieke onderwijsbehoeften verhogen.
- Onderzoek- en dienstverleningscentrum Quest: zet in op het initiëren en bevorderen van de individuele onderzoekende houding van kinderen, jongeren en volwassenen.
Doelgroep
Iedereen
Meertaligheid als troef voor krachtig onderwijs in de grootstad Brussel: een praktijkvoorbeeld van twee Nederlandstalige basisscholen uit Brussel
Hoe vinden wetenschappelijke inzichten over het integreren van thuistalen in het onderwijs hun weg naar de concrete klaspraktijk?
In deze interactieve sessie delen we de resultaten en ervaringen van het praktijkgericht onderzoek van de lerarenopleiding Lager Onderwijs (Erasmushogeschool Brussel) in samenwerking met twee Nederlandstalige basisscholen uit Brussel.
Sprekers
- Anouk Vanherf is docent Nederlands in de lerarenopleiding Lager Onderwijs aan de Erasmushogeschool Brussel. Zij werkt ook als onderzoeker aan het project over het valoriseren van thuistalen in het onderwijs.
- Nathalie Breels is directeur van GBS De Vijvers (Anderlecht).
- Anne-Marie De Roose is directeur van GBS Goede Lucht (Anderlecht).
Beide basisscholen nemen deel aan het onderzoeksproject over het integreren van thuistalen.
Doelgroep
Leraren, zorgleerkrachten en schoolleiders uit het kleuter- en lager onderwijs
Van experimenteren naar samen beleid maken: samenwerken rond vluchtelingen en anderstalige nieuwkomers in Gent en Leuven - twee praktijkvoorbeelden
Hoe kunnen leraren versterkt worden in het werken met anderstalige nieuwkomers en vluchtelingen, zodat die alle kansen krijgen? Om daarop een antwoord te vinden, zetten zowel Stad Gent als Stad Leuven met scholen en andere partners experimenten op, om via proeftuinen en labo’s goede praktijken in kaart te brengen en uit te bouwen.
In deze sessie stellen we het Leuvense onderwijsnetwerk SOM en de Gentse ‘OKANS’-proeftuinen voor. We laten zien hoe lokale samenwerkingen met scholen, ondersteuningscentra, expertisepartners, kennisinstellingen en andere partners het onderwijsbeleid op lokaal niveau kunnen voeden en relevante inzichten kunnen opleveren voor het Vlaamse onderwijsbeleid.
Sprekers
- Steven Delarue werkt bij Onderwijscentrum Gent rond meertaligheid, anderstalige nieuwkomers, vluchtelingen en diversiteit.
- Lore Baeyens is medewerker van UCLL en coördinator van het onderwijsnetwerk Samen Onderwijs Maken Leuven.
Doelgroep
Leraren, zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers, onderzoekers, schoolleiders, beleidsmakers, onderwijsprofessionals, …