- Adviezen: mogen of moeten? Studieoriëntering: kwaliteit en opvolging advies klassenraad
- Comparatief beoordelen: werkt dat of hoe werkt dat?
- Evalueren: enkel optellen of ook vertellen?
- Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
- Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden
- Formatief evalueren in talenonderwijs
Adviezen: mogen of moeten? Studie-oriëntering: kwaliteit en opvolging van het advies van de klassenraad
Bij keuzes in de schoolloopbaan speelt het advies van de klassenraad vaak een bepalende rol. Maar wat is dat advies waard? Wanneer kan je spreken van een goed klassenraadadvies? Wat zijn criteria waaraan je dit kan afmeten? En welke (kwalitatieve) gegevens neem je zo misschien niet mee in je onderzoek.
Sprekers
- Franky Hungenaert is directeur katholiek secundair onderwijs Mosa-RT Maaseik-Kinrooi.
- Pieter Kenis is leraar Nederlands, stafmedewerker studiedienst en schoolloopbaanbegeleiding in SG Mosa-RT
Doelgroep
Onderwijsprofessionals uit het secundair onderwijs
Comparatief beoordelen: werkt dat of hoe werkt dat?
Inzichten uit het vierjarig D-PAC project (Digitaal Platform voor het Assessment van Competenties)
In deze sessie verhelderen we het concept ‘comparatief beoordelen’ en plaatsen we de methode in perspectief tot andere, meer gekende beoordelingsvormen. De bevindingen van 4 jaar wetenschappelijk onderzoek worden ondersteund met praktijkverhalen.
Spreker
Roos Van Gasse werkt als postdoctoraal onderzoeksmedewerker aan de Universiteit Antwerpen en is medeoprichter van de D-PAC spin-off.
Doelgroep
Iedereen die professioneel met beoordelen bezig is of het gevoel heeft dat bepaalde competenties moeilijk te meten zijn.
Evalueren: enkel optellen of ook vertellen? Portretterend evalueren in de basisschool
Binnen portretterend evalueren zien we evaluatie als een bewust en transparant samengesteld programma dat verschillende evaluatiemomenten tot één doordacht geheel combineert. Het is gericht op het ondersteunen van het leerproces van kinderen. Holistisch en waarderend kijken (vanuit de growth mindset) en combineren van verschillende betrokken partijen zijn hierbij centrale uitgangspunten.
Sprekers
- Sarah Jácome-Alvarez is praktijklector in de lerarenopleiding lager onderwijs en beleidsmedewerker in de basisschool Picpussen Tongeren.
- Hilde Wuytens is lector pedagogische wetenschappen in de lerarenopleiding lager onderwijs.
- Lotte Wilms is lector pedagogische wetenschappen in de lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs.
Iedereen is verbonden aan de UCLL.
Doelgroep
Onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen vliegen je om de oren als we zaken veranderen. Gelukkig maar, want evalueren doe je best doordacht en behoedzaam. In deze sessie reiken we handvaten aan om scholen te ondersteunen in het ontwikkelen, installeren en het voortzetten van een evaluatiebeleid op schoolniveau.
Sprekers
- Koen Mattheeuws is verbonden aan Steunpunt Diversiteit & Leren sinds 2013. Hij focust op het begeleiden van scholen rond diverse thema’s waaronder evaluatie.
- Joke Ysenbaert is verbonden aan Steunpunt Diversiteit & Leren. Hij doet momenteel onderzoek naar het evaluatiebeleid van scholen en de evaluatiepraktijken van leraren in het Vlaamse onderwijs.
Doelgroep
Alle onderwijsprofessionals uit het basis- en secundair onderwijs
Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden
Met deze sessie willen we samen met deelnemers een antwoord geven/zoeken op de volgende vragen:
- Waarom gedifferentieerd lesgeven en evalueren?
- Hoe kunnen we gedifferentieerd lesgeven en evalueren?
- Welke ervaringen, zorgen, uitdagingen en randvoorwaarden zijn er inzake gedifferentieerd lesgeven en evalueren?
Sprekers
- Els Castelein is stafmedewerker van de Dienst Onderwijs en studenten van UC Leuven-Limburg en projectcoördinator van het lopende onderzoeksproject ‘Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden’.
- An Dumoulin, Sylvia Mommaerts en Kim Willems zijn onderzoekers en lerarenopleiders in de Lerarenopleiding Bachelor Secundair Onderwijs van UC Leuven-Limburg en ondersteunen secundaire scholen in het concreet inzetten van gedifferentieerd lesgeven en evalueren.
Doelgroep
Onderwijsprofessionals uit het secundair onderwijs
Formatief evalueren in het talenonderwijs: ontwikkeling van een toolbox aan de hand van een participatief actieonderzoek
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader van formatieve evaluatie werd uitgevoerd. Ze ontdekken hoe een toolbox ‘formatieve evaluatie’ werd opgebouwd en in welke mate de toolbox leraren ondersteunt om formatief te evalueren. In het tweede deel van de sessie krijgen de deelnemers de ruimte om na te denken hoe zij zelf gebruik kunnen maken van de toolbox.
Sprekers
Debbie De Neve en An Leroy zijn beiden werkzaam als onderzoeker in het expertisecentrum ‘Groeikracht in onderwijs’ aan de Karel de Grote Hogeschool. Zij voeren onderzoek uit binnen de pijler ‘competenties van leraren’. Meer bepaald focussen zij zich op de onderzoeksthema’s formatieve evaluatie en binnenklasdifferentiatie in het secundair onderwijs. Daarnaast geven Debbie en An les in de lerarenopleiding secundair onderwijs. Ze zijn betrokken bij de pedagogisch-didactische lijn van de opleiding
Doelgroep
Alle onderwijsprofessionals uit het basis- en secundair onderwijs