- Bloomlezing: met de herziene taxonomie van Bloom aan de slag
- Wegwijzers naar zelfgestuurd leren in een krachtige leeromgeving
- Creative Engine: stimuleren van innovatie en creativiteit in technische opleidingen
- COSMO: Veilig assemblagetaken trainen, ook tijdens COVID-19
- Tools voor een krachtigere samenwerking tussen leraren en buitenschoolse logopedisten
- Praktijk en onderzoek naar werkplekleren in de lerarenopleidingen
- Flexibiliseringsnoden van instroomprofielen in het hoger onderwijs
- STEM@school, een geïntegreerde STEM-didactiek voor de 2de graad secundair onderwijs
- (Samen) evalueren van iSTEM lessen: kansen van comparatief beoordelen
- De effectiviteit van geïntegreerde STEM-lessen
- Angst voor de schoolpoort? Schoolweigering komt vaker voor dan je denkt
- Teacher design teams binnen de onderzoeksgeïnformeerde (vreemde)talenklas
- Motiveren in het arbeidsmarktgerichte secundair onderwijs: het SODA-attest werkt
- Smart Education@Schools: innovatieprojecten voor en door leraren
- Sketchnoting introduceren in de eerste graad van het secundair onderwijs
- De DISCO screeningstool: een spiegel en kompas voor elk team dat haar diversiteitsbeleid wil aansturen
- Leraar zijn: te gek? Morele stress bij leraren secundair onderwijs
- Onderzoekend vermogen van lerarenteams bevordert kwaliteitsvolle schoolontwikkeling
- Fonemi
Bloomlezing: met de herziene taxonomie van Bloom aan de slag
De leraren staan voor een grote uitdaging om de onderwijshervorming te implementeren. Ingrid Molein, Eef Rombaut en Tine Van Severen willen leraren inspireren de eindtermen en leerplandoelen doelgericht in te zetten in hun lesontwerpen. In hun boek ‘De herziene taxonomie van Bloom voor de klas’ zochten ze naar werkvormen en methodieken om praktisch aan de slag te gaan en leraren te ondersteunen.
Deze probleemstelling staat centraal: “Hoe kan je als leerkracht je lessen zo ontwerpen dat je de eindtermen/leerplandoelen doordacht en kwaliteitsvol realiseert op de klasvloer, rekening houdend met de noden van alle leerlingen?” De herziene taxonomie van Bloom focust daarbij op leervraag, instructievraag, evaluatievraag en afstemmingsvraag.
Spreker
Ingrid Molein - co-auteur van het boek ‘Herziene taxonimie van Bloom in de klas’ - Pelckmans Uitgevers.
Thema
Didactiek
Doelgroep
Leraren van alle onderwijsniveaus waar de eindtermen van toepassing zijn.
Vorm
Een praktijkvoorbeeld
Wegwijzers naar zelfgestuurd leren in een krachtige leeromgeving
Vandaag is het meer dan ooit belangrijk dat leerlingen zelfgestuurd kunnen leren in een krachtige leeromgeving. Maar wat is dat nu, zelfgestuurd leren? Hoe pak je dat aan? Moet de leerling alles op eigen houtje verwerken? Is dit hetzelfde als zelfstandig werk? Staat de leraar aan de zijlijn?
Benieuwd naar de antwoorden? Dit kom je te weten tijdens de korte voorstelling.
Er wordt tegen het najaar van 2021 een online tool ontwikkeld voor leraren die stap voor stap uitlegt hoe je leerlingen kan ondersteunen in het zelfgestuurd leren. Leraren van verschillende scholen kunnen er praktijkvoorbeelden uitwisselen met elkaar.
Sprekers
Janne Carbonez, Tine Debruyne, Klara Theys en Jana De Geyter - Arteveldehogeschool en/of Scholengroep 20 en/of Scholengroep Adite
Thema
Didactiek
Doelgroep
Leraren en directies, geïnteresseerd in zelfgestuurd leren.
Vorm
Een voorstelling van het onderzoek
Creative Engine: stimuleren van innovatie en creativiteit in technische opleidingen
Hoe zorg je ervoor dat afgestudeerden in technische opleidingen de nodige vaardigheden hebben om innovatief en creatief in het bedrijfsleven te stappen?
Met die vraag in het achterhoofd, hield Thomas More een bevraging bij 250 bedrijven in Europa.
Op basis van de resultaten, ontwierpen ze 6 online lesmodules die studenten zelfstandig kunnen volgen via een Moodle cursus. Aansluitend bij die lesmodules maakten ze een nascholing voor leraren. Die wordt proefgedraaid in het voorjaar van 2021.
Sprekers
Simon Ardui, An Conings en Stefan Haesen - Thomas More, campus Vorselaar
Thema
Didactiek
Doelgroep
Leraren technisch secundair onderwijs en docenten technische graduaats- en bacheloropleidingen
Vorm
Een voorstelling van het onderzoek
COSMO: Veilig assemblagetaken trainen, ook tijdens COVID-19
COSMO helpt scholen Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) te implementeren en veilig te gebruiken, ook tijdens COVID-19. Itec biedt veelzijdige informatie aan die vanaf de 1ste graad tot en met secundair na secundair (Se-n-Se) nuttig is.
Ze zetten Virtual Reality (VR) in om leerlingen (en operatoren) te trainen voor ze aan het echte werk beginnen. Ze gebruiken Augmented Reality (AR) om leerlingen met een beperking te ondersteunen tijdens hun taken.
Hun onderzoek focust op het maken van een gepersonaliseerde training, zowel in VR als in AR. Tot slot willen ze ook de ontwikkeling van AR/VR-content vereenvoudigen.
Spreker
Kim Dekeyser – Itec, KU Leuven - IMEC
Thema
Didactiek, STEM, omgaan met diversiteit, welbevinden
Doelgroep
Leraren tso/bso en leraren buitengewoon onderwijs (leerlingen met een cognitieve beperking)
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Tools voor een krachtigere samenwerking tussen leraren en buitenschoolse logopedisten
In het kader van een lopend impulsproject ontwikkelde UCLL op basis van literatuuronderzoek en focusgesprekken tools om de samenwerking tussen leraren en buitenschoolse logopedisten (bij leerlingen met leerproblemen) te verbeteren.
Mieke Goos en Nele Decoster, allebei verbonden aan de lerarenopleiding van UCLL, willen in deze sessie de tools graag delen.
Sprekers
Mieke Goos en Nele Decoster – lerarenopleiding, UC Leuven-Limburg
Thema
Leerlingbegeleiding (schooluitval)
Doelgroep
Zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers en logopedisten betrokken bij de begeleiding van leerlingen met leerproblemen.
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Praktijk en onderzoek naar werkplekleren in de lerarenopleidingen
Deze posterpresentatie geeft weer hoe het werkplektraject aan de hogeschool als pilootproject vorm kreeg en evolueerde tot het standaardtraject van de opleiding. Aan de basis van deze ontwikkelingen lag een praktijkwetenschappelijk onderzoeksproject, genaamd WORK@OT, waarin randvoorwaarden en de meerwaarde van werkplekleren onderzocht worden.
Sprekers
Elena Van den Broeck en Sabrina Govaerts - AP Hogeschool Antwerpen
Thema
Werkplekleren
Doelgroep
Studenten, lerarenopleiders, onderzoekers en scholen
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Flexibiliseringsnoden van instroomprofielen in het hoger onderwijs
Ellen De Bruyne en Elena Van den Broeck, verbonden aan AP Hogeschool Antwerpen, presenteren aan de hand van een infographic de opzet en de voorlopige resultaten van een praktijkgericht onderzoeksproject over flexibiliseringsnoden van instroomprofielen in het hoger onderwijs.
Sprekers
Ellen De Bruyne en Elena Van den Broeck - AP Hogeschool Antwerpen
Thema
Omgaan met diversiteit
Doelgroep
Iedereen met interesse in de flexibilisering van het (hoger) onderwijs.
Vorm
Een voorstelling van het onderzoek
STEM@school, een geïntegreerde STEM-didactiek voor de 2de graad secundair onderwijs
Deze digitale beursstand legt de aanpak, de werking en de inzichten van het onderzoeksproject STEM@school (2014 – 2018) uit.
Stijn Ceuppens gaat dieper in op de resultaten, de ervaringen en de geleerde lessen uit STEM@school. Met STEM@school werd er samen met lerarenteams leermateriaal ontwikkeld voor de 2de en 3de graad Wetenschappen-Wiskunde (aso) en Industriële Wetenschappen (tso).
De iSTEM-didactiek wordt geïllustreerd aan de hand van een voorbeeld van uitgewerkt didactisch materiaal. Geïnteresseerden worden geïnformeerd over de gratis digitale toegang tot al het materiaal en over hoe ze hier het best mee aan de slag gaan in hun eigen onderwijspraktijk. De inzichten van STEM@school vormen onder andere een sterke basis voor de cel ‘iSTEM inkleuren’ (2018 – 2021). Daarin is de doelgroep verder uitgebreid naar 1de graad, alsook tso en bso.
Spreker
Stijn Ceuppens - iSTEM cel inkleuren, KU Leuven, UA, UCLL, Arteveldehogeschool, VUB, AUHL, UGent
Thema
Didactiek, STEM
Doelgroep
Sterk wetenschappelijke richtingen in de 2de en 3de graad aso en tso, zoals Wetenschappen-Wiskunde en Industriële Wetenschappen.
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
(Samen) evalueren van iSTEM lessen: kansen van comparatief beoordelen
Deze posterpresentatie gaat in op de moeilijkheden die je ervaart bij het beoordelen van geïntegreerde STEM-producten (toepassing van vaardigheden).
Je gaat samen in discussie over:
- Een projectplan voor de constructie van een vaardigheidsschaal met behulp van comparatief beoordelen
- Het praktische gebruik van ankertaken uit de vaardigheidsschaal voor STEM-evaluaties in de klas
Sprekers
Roos Van Gasse, Peter Van Petegem, Sven De Maeyer, Marije Lesterhuis en Maarten Goossens - iSTEM cel
Thema
STEM en evaluatie
Doelgroep
STEM-leraren: basis, secundair, hoger onderwijs
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
De effectiviteit van geïntegreerde STEM-lessen
Ontdek de effectiviteit van geïntegreerde STEM-lessen en maak kennis met het onderzoeksdesign van de effectiviteitsmeting over de verschillende projectjaren van de iSTEM cel heen.
Praat mee over (de moeilijkheden bij) het meten van cognitieve uitkomsten.
Sprekers
Roos Van Gasse en Peter Van Petegem - iSTEM cel, Universiteit Antwerpen
Thema
STEM en evaluatie
Doelgroep
STEM-geïnteresseerden, basis, secundair, hoger onderwijs
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Angst voor de schoolpoort? Schoolweigering komt vaker voor dan je denkt
Schoolweigering, ook wel gekend als schoolfobie, is een vorm van schoolafwezigheid waar angst of onrust een belangrijke (onderliggend) gegeven is.
De resultaten van het onderzoek ‘angst voor de schoolpoort’ van HOGENT bieden inspiratie voor scholen bij de aanpak van schoolweigering aan de hand van een:
- Animatiefilmpje, gemaakt om het fenomeen ‘schoolweigering’ beter te begrijpen
- Tool voor scholen met inspiratie voor elke fase van het zorgcontinuüm: hoe ga je aan de slag met het team, de jongere en het gezin?
Spreker
Griet De Nys - departement lerarenopleiding HOGENT
Thema
Leerlingbegeleiding en welbevinden
Doelgroep
Secundair onderwijs, leerlingbegeleiders, opvoeders, directie, secretariaatsmedewerkers, CLB-medewerkers, leraren lager onderwijs en zorgleraren
Vorm
Een voorstelling van het onderzoek
Teacher design teams binnen de onderzoeksgeïnformeerde (vreemde)talenklas
Maak kennis met het project ‘Framework voor de taalmindset: motor voor een onderzoeksgeïnformeerd en effectief (vreemde)taalonderwijs (2019-2022)’.
- Hoe zet je het framework in voor een op groei gerichte mindset en leercultuur bij leerlingen en leraren taal (Frans, Engels en Nederlands)?
- Welke belemmerende en bevorderende factoren halen leraren aan om onderzoeksgeïnformeerd te werken binnen de teacher design teams?
Om dit te onderzoeken zetten de onderzoekers in op een intensief professionaliseringstraject van leraren secundair onderwijs die zich verenigen in teacher design teams.
Kom alles te weten over dit professionaliseringstraject en de eerste voorlopige onderzoeksresultaten.
Sprekers
Karen De Jonghe, Katrien Dewaele en Tinne Van Camp - UCLL
Thema
Onderzoekende lerarenteams
Doelgroep
Leraren secundair onderwijs en lerarenopleiders (vreemde) talen
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Motiveren in het arbeidsmarktgerichte secundair onderwijs: het SODA-attest werkt
Door het watervalsysteem kampen sommige leerlingen met motivatieproblemen en een negatief imago.
- Ontdek hoe het SODA-attest kan helpen bij het motiveren, stimuleren en belonen van leerlingen met de juiste attitude.
- Maak kennis met de wetenschappelijke achtergrond, visie en werking van het SODA-attest via interactie, discussie en reflectie.
Sprekers
Simon Mensaert en Mona De Smul - Vzw SODA+
Thema
Gelijke onderwijskansen en evaluatie
Doelgroep
Leraren, directeurs, lerarenopleiders en onderzoekers
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Smart Education@Schools: innovatieprojecten voor en door leraren
Smart Education@Schools is een innovatieprogramma voor leraren in het kleuter-, lager, secundair onderwijs en in het volwassenenonderwijs die de uitdagingen van hun onderwijspraktijk willen aanpakken met slimme educatieve technologie.
Ontdek Smart Education@Schools aan de hand van:
- Beeldmateriaal van inspirerende praktijkvoorbeelden
- Praktijkvoorbeelden over hoe je slimme technologie inzet bij het aanpakken van praktijknoden
Spreker
Juliet Desmet - Itec en imec research group, KU Leuven
Thema
Omgaan met diversiteit, leerlingbegeleiding, kleuters, onderzoekende lerarenteams
Doelgroep
Leraren (basisonderwijs, secundair onderwijs, volwasseneneducatie), ICT-coördinatoren en directeurs
Vorm
Een praktijkvoorbeeld
Sketchnoting introduceren in de eerste graad van het secundair onderwijs
Met sketchnotes geef je de kern van een verhaal weer in een combinatie van woord en beeld. Ontdek tijdens de sessie:
- Hoe zet je sketchnotes in in jouw klaspraktijk?
- Kom te weten wat het belang van noteren tijdens het leerproces en de kracht van de noteerstrategie sketchnoting is.
- Maak kennis met inspirerende voorbeelden uit de praktijk, die leerlingen triggeren om te sketchnoten.
- Probeer de techniek zelf uit.
Sprekers
Katrien Denaeyer en Delphine Cuelenaere - Arteveldehogeschool
Thema
Didactiek
Doelgroep
Leraren eerste graad secundair onderwijs
Vorm
Een voorstelling van het onderzoek
De DISCO screeningstool: een spiegel en kompas voor elk team dat haar diversiteitsbeleid wil aansturen
DISCO – Diversiteitsscreening onderwijs is een meet- en reflectie-instrument dat de houding en competentiegevoel van (toekomstige) leraren ten aanzien van omgaan met diversiteit in het onderwijs in kaart brengt. De houding en competentiegevoel zijn bepalende factoren voor het kwalitatief omgaan met diversiteit in onderwijs.
Ontdek de bevindingen van het Steunpunt Diversiteit en Leren tijdens het werken met DISCO.
Spreker
Koen Mattheeuws - Steunpunt Diversiteit en Leren (SDL).
Thema
Omgaan met diversiteit, gelijke onderwijskansen
Doelgroep
Elk onderwijsniveau kan DISCO inzetten. Ook voor intermediairen.
Vorm
Een voorstelling van het onderzoek
Leraar zijn: te gek? Morele stress bij leraren secundair onderwijs
Morele stress is het wrange gevoel dat leraren ervaren wanneer zij hun visie en waarden op goed onderwijs niet in de praktijk kunnen brengen.
- Welke bronnen en hulpbronnen van morele stress geven leraren secundair onderwijs aan?
- Hoe (h)erken je morele stress bij leraren in hun dagelijks werk?
- Hoe onderscheidt morele stress zich van andere vormen van stress?
Ontdek het tijdens de sessie. De onderzoekers stellen ook instrumenten voor om met dit thema in de praktijk aan de slag te gaan met het oog op kwaliteitsvolle retentie.
Spreker
Evelyne Depoorter - Howest
Thema
Morele stress bij leraren secundair onderwijs
Doelgroep
Leraren, directies, beleidsondersteuners en preventieadviseurs
Vorm
Een voorstelling van het praktijkwetenschappelijk onderzoek
Onderzoekend vermogen van lerarenteams bevordert kwaliteitsvolle schoolontwikkeling
Studenten van de bachelor-na-bacheloropleiding Schoolontwikkeling van de hogeschool Odisee voeren een praktijkonderzoek uit ter verbetering van hun onderwijspraktijk.
De net afgestudeerde schoolontwikkelaars stellen hun proces en bevindingen voor aan de hand van een poster. Zo brengen ze een verhaal van kwaliteitszorg en innovatie dat onderbouwd is door praktijkonderzoek. In deze sessie lichten de sprekers hun proces en enkele praktijkvoorbeelden toe.
Sprekers
- Ria De Sadeleer, opleidingshoofd BanaBa Schoolontwikkeling - Odisee Brussel
- Marica Judels, leraar - Atheneum Vijverbeek Asse
Thema
Onderzoekende lerarenteams
Doelgroep
Directies, beleidsondersteuners en leraren van alle onderwijsniveaus.
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk
Fonemi
Het fonemisch of klankbewustzijn is een cruciale bouwsteen voor het leren lezen en schrijven. In realiteit schieten leraren vaak handen tekort om individuele ondersteuning te bieden aan al hun leerlingen. FONEMI is een adaptieve webapplicatie voor de 3e kleuterklas die hieraan tegemoet wil komen.
Met FONEMI kunnen kleuters op een speelse en gepersonaliseerde manier aan de slag om hun fonemisch bewustzijn te ontwikkelen.
De leraar krijgt via de app zicht op de voortgang van elke kleuter waardoor het makkelijker wordt om de kleuters individueel te monitoren.
FONEMI heeft zo als doel elk kind kansen te bieden om een optimale leesstart te maken.
Sprekers
Eva Monstrey, Céline Goekint, Marleen Ost en Linsey Hardyns - Vives hogeschool
Thema
Kleuters, onderzoekende lerarenteams
Doelgroep
3de kleuterklas, zorgleraren, logopedisten, 1ste leerjaar
Vorm
Een samenwerking tussen onderzoek en praktijk