Zo denkt een computer. Programmeren en computationeel denken in het onderwijs

De snelle technologische evoluties, in alle maatschappelijke sectoren, maken dat een grondige kennis van de onderliggende werkingsprincipes van de digitale technologie nodig is. De technologie is geëvolueerd op manieren die niet te voorzien waren, en zal in de toekomst snel en onvoorspelbaar blijven evolueren.

Jongeren alleen opleiden tot pure gebruikers van informatietechnologie, bereidt hen onvoldoende voor op die evoluties. Alleen een grondige basiskennis van de onderliggende werkingsprincipes van de technologie kan onze jongeren op een permanent veranderende toekomst voorbereiden.

 Het boek 'Zo denkt een computer' biedt lagere en secundaire scholen informatie, praktijkvoorbeelden en instrumenten om leerlingen wegwijs te maken in de digitale wereld.

Drie hoofdstukken

  • De verschillende componenten van computationeel denken en wat er op dat vlak van scholen verwacht mag worden.
  • Uitgewerkte praktijkvoorbeelden, ontwikkeld door de scholen uit het Lerend Netwerk Programmeren.
  • Extra literatuur en organisaties met ondersteuning, materiaal en nascholing.

pdf bestandZo denkt een computer. Programmeren en computationeel denken in het onderwijs (pdf, 120 p.) (1.7 MB)

Uitgave in het kader van het Codefestival 2017.
Ben Bastiaensen en Jan De Craemer (red.)
Vlaamse overheid - Onderwijs en Vorming
Vormgeving en druk: Politeia NV

 

" "