Naar meer ondersteuning en samenwerking in het volwassenenonderwijs
Persmededeling Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en
Vorming
21 januari 2008
De centra voor basiseducatie en volwassenenonderwijs kunnen sinds vandaag op meer ondersteuning rekenen voor het ontwikkelen van lesmateriaal en nieuwe lesmethodes. Hiervoor kunnen ze terecht bij het pas opgerichte Vlaams Ondersteuningscentrum voor het Volwassenonderwijs (VOCVO). Ook het helpen opmaken van beleidsplannen en het uitwerken van een nascholingsbeleid behoren tot de kerntaken van het VOCVO. Bovendien zal het VOCVO structureel gaan samenwerken met de pedagogische begeleidingsdiensten. Deze bundeling van krachten moet leiden tot een beter ondersteund en dus sterker volwassenenonderwijs.
Het VOCVO vervangt het vroegere Vlaams Ondersteuningscentrum voor de Basiseducatie (VOCB). Deze omvorming was voorzien in het decreet volwassenenonderwijs. Het VOCVO richt zich niet alleen tot de centra voor basiseducatie (zoals het VOCB deed) maar ook de “koepelloze” centra voor volwassenenonderwijs kunnen er terecht.
Wat haar ondersteuningsopdracht betreft, zal het VOCVO werk maken van het
ontwikkelen van lesmaterialen en nieuwe theoretische concepten. Maar de centra
kunnen ook een beroep doen op het VOCVO voor organisatorische ondersteuning,
zoals het opmaken van een beleidsplanning op centrumniveau.
Verder is de uitbouw van kwaliteitszorgsystemen een belangrijk aandachtspunt.
Dit vraagt immers specifieke deskundigheid die niet altijd in de centra
voorhanden is. Binnen de centra worden op initiatief van leraren of teams vaak
nieuwe didactieken of leermiddelen ontwikkeld. Het VOCVO kan daarin meer gericht
ondersteunen, maar ook het kanaal zijn waarlangs bestaand materiaal ontsloten
wordt.
Tenslotte behoort ook de uitbouw van een nascholingsbeleid, waarbij leerkrachten
competenties ontwikkelen om les te geven aan de specifieke doelgroepen van het
volwassenenonderwijs, tot de kerntaken van het centrum .
Nieuw is het feit dat VOCVO en de pedagogische begeleidingsdiensten hun krachten zullen bundelen op het vlak van ontwikkeling van expertise, expertise-uitwisseling en ondersteuning. Het VOCVO en de vier pedagogische begeleidingsdiensten zullen 20% van hun middelen samen leggen om een aantal belangrijke opdrachten uit te voeren. Enkele voorbeelden:
Een actueel aanbod dat afgestemd is op de noden van het beroepsveld en de
samenleving en rekening houdt met de behoeften van de volwassen cursist, is een
sterke troef voor het volwassenenonderwijs. Om dit te realiseren, moeten
opleidingsprofielen voortdurend geëvalueerd worden en waar nodig bijgestuurd.
Dit is een opdracht voor het hele volwassenenonderwijs, maar het
samenwerkingsverband kan hier een coördinerende rol opnemen.
Ook elders verworven competenties zijn een actueel item. Hoewel het centrum zélf
verantwoordelijk is voor de manier waarop het vrijstellingenbeleid georganiseerd
wordt, is het in het belang van de cursist en de centra dat er eenvormigheid is
over de centra heen. Dit biedt meer rechtszekerheid voor de cursist. De centra
kunnen hierdoor het zogenaamde “shoppinggedrag” van de cursist bij verschillende
centra met hetzelfde aanbod wat afremmen. Het samenwerkingsverband kan een
belangrijke rol spelen bij het zoeken naar afstemming op het vlak van
procedures, instrumenten en beoordeling.
In de uitbouw van expertise rond afstandsleren, e-leren en vooral gecombineerd
leren ligt ook een hele uitdaging. Veel centra willen hierin investeren maar
missen de nodige instrumenten of modellen. Ten slotte blijft de verdere
deskundigheidsontwikkeling inzake de problematiek en de aanpak van het
geletterdheidsprobleem in Vlaanderen een aandachtspunt.
Lees ook de toespraak van de minister: "Naar een volwassenenonderwijs eerste klasse"