Drie Vlaamse scholen vallen in de prijzen met eTwinning-project
Persmededeling Kabinet Vlaams minister van Onderwijs en
Vorming
18 maart 2008
fgelopen weekend vielen in Boekarest drie Vlaamse scholen in de prijzen tijdens de jaarlijkse eTwinning conferentie. eTwinning wil scholen helpen om ICT en de Europese dimensie te integreren in het dagelijkse klasgebeuren. Het thema van de conferentie van dit jaar was: ‘De interculturele dialoog bevorderen’. De jury koos acht laureaten in vier categorieën uit meer dan 400 inzendingen vanuit heel Europa. Het Sint-Janscollege uit Poperinge kaapte de eerste prijs weg in de categorie 15 tot 19 jaar. De Vrije Basisschool uit Meulebeke en Sint-Ursula-Instituut uit Onze-Lieve-Vrouw-Waver gingen met de tweede prijs in de categorie 6 tot 12 jaar en 12 tot 14 jaar aan de haal.
Via eTwinning leren jongeren uit verschillende Europese landen elkaar kennen en samenwerken. De leerkrachten leren van elkaar en nemen hun eigen professionalisering in handen. Innovatie op het gebied van wetenschap, wiskunde en techniek wordt aangemoedigd. eTwinning bereidt de leerlingen voor op de Europese kenniseconomie die flexibele en mobiele arbeidskrachten met een goede talenkennis vraagt. Ook Europees burgerschap krijgt dankzij eTwinning een stevige plaats en levensechte inhoud in het onderwijs.
“eTwinning leert jongeren dat culturele verscheidenheid een verrijking is. Door het praktische gebruik van ICT wordt bovendien het zelfstandig levenslang leren en de kritische omgang met media gestimuleerd. eTwinning zorgt ook voor vernieuwing in het onderwijs dankzij de samenwerking tussen Europese scholen op alle niveaus.”, aldus minister Vandenbroucke
‘Planète@dos’ van het Sint-Janscollege in Poperinge kaapte de eerste prijs
weg in de leeftijdscategorie 15-19 jaar. Samen met de partnerschool Liceo
Scientifico ‘F. Cecioni’ in Italië leren de leerlingen Frans. Via een
internetforum kunnen de jongeren hun mening geven over verschillende
onderwerpen. Het voordeel is dat leerlingen hun mening niet alleen leren
opschrijven maar door het gebruik van Skype ook hun mondelinge vaardigheid
verbeteren. De pedagogische vernieuwing bestaat erin dat er niet ‘naast’ elkaar
gewerkt werd maar ‘met’ elkaar. Omdat alles online staat, is het mogelijk om op
elk moment te zien en/of te horen wat de andere deelnemers gedaan hadden.
De jury vond dit een heel rijk project, waarin de jongeren niet alleen een
heleboel van elkaar geleerd hebben, maar ook creatief hun mening hebben
uitgedrukt met een hele reeks aan media, waaronder strips, bloggen en podcasts.
De leerlingen en leerkrachten van dit winnende project mogen in mei deelnemen
aan een Vierdaags eTwinning Kamp.
‘Kids h@nd in h@nd’ van de Vrije Basisschool in Meulebeke ging aan de haal
met de tweede prijs in de leeftijdscategorie 6-10 jaar. Dit project leerde
kinderen vaardigheden aan in communicatie en samenwerken. Met een zelf
ontwikkeld schetsprogramma en een kindvriendelijk tekenprogramma leerden
kinderen uit Vlaanderen, Slovenië, Estland, Slovakije, Spanje en Hongarije
creatief zijn en hun verbeelding te gebruiken. Het uiteindelijke resultaat was
een kaartspel waarin emoties werden uitgedrukt door handafdrukken.
De jury vond dat dit project laat zien hoe heel jonge leerlingen zichzelf en hun
emoties kunnen uitdrukken op een knappe eenvoudige visuele manier zonder taal.
‘Aspects of religion in Europe’ van de het Sint-Ursula- Instituut uit
Onze-Lieve-Vrouw-Waver won de tweede prijs in de leeftijdscategorie 11-14 jaar.
In dit project werkten scholen uit Vlaanderen, Denemarken en Griekenland samen
om elkaars religie beter te begrijpen.
Via een blog en een wiki konden leerlingen informatie aanmaken en uitwisselen
over onderwerpen zoals tempels en religieuze waarden. Zo leerden ze respect
krijgen voor andere geloofsovertuigingen.
De jury vond dit project heel dapper in zijn poging naar een onderwerp te kijken
dat vaak de basis is van vooroordelen. Het biedt een variëteit aan manieren om
leerlingen aan te moedigen om op een niet-oordelende manier iets te leren over
het geloof vanuit verschillende standpunten.