Engagement voor genderbewust en holebivriendelijk onderwijs
Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd,
Gelijke Kansen en Brussel
Dinsdag 23 oktober 2012
De schoolomgeving is een cruciale leer- en socialisatiecontext voor
kinderen en jongeren. Het is dan ook een evidentie voor minister van
Onderwijs en Gelijke Kansen Pascal Smet om er een actief beleid uit te
bouwen rond genderstereotypen, heteronormativiteit en homofobie. Het
onderwijsveld deelt die overtuiging en heeft dat vandaag bevestigd met de
gezamenlijke verklaring over een structurele aanpak omtrent gender en
seksuele geaardheid in het onderwijs.
De ondertekenaars verbinden
zich formeel om alle leerlingen, studenten of personeelsleden respectvol en
evenwaardig te behandelen, ongeacht hun seksuele geaardheid of
gender-identiteit. De verklaring stelt dat discriminatie bestreden en
verworpen wordt en dat niemand nog door genderverwachtingen beperkt wordt in
studie- of andere keuzes. Weerstanden tegen holebi’s en transgenders moeten
verdwijnen, zo staat het in de verklaring.
In de lessen en
leraarskamers zal de thematiek bespreekbaar gemaakt worden met genuanceerde
informatie. Scholen zullen een handje geholpen worden door de aanstelling
van een gedetacheerde leerkracht. Die zal netwerken opzetten, mensen
sensibiliseren en informeren, en allerhande goede praktijken of lesmateriaal
verzamelen en ontsluiten zodat scholen kunnen verder bouwen op
bestaande expertise. Het resultaat wordt eind mei 2013 gedeeld op een
studiedag. Dat er al goede voorbeelden bestaan bewijzen de leerlingen van
het KA Hiel vandaag met een interactieve les over genderstereotypen.
Minister van Onderwijs Pascal Smet: “Als mensen zich bewust worden van de
stereotypen, verwachtingen en mechanismen over vrouwelijkheid en
mannelijkheid of over seksuele geaardheid, dan maken ze automatisch de
klik om ongelijkheden en discriminatie weg te werken. Dat deze
verklaring zo unaniem ondersteund wordt, betekent veel voor veel mensen.
Want homo zijn is geen keuze, het is wat je bent. En dat moet kunnen zonder
discriminatie of beperking.”
Voor Mieke Van Hecke ligt de verklaring
in lijn met haar vormingsproject: “De katholieke school stelt zich actief
open voor al wie in onze maatschappij, op welke manier ook, kansarm is. Zij
helpt de jongeren in hun groei naar verantwoordelijkheid en weerbaarheid.
Verdraagzaamheid, openheid, evenwaardigheid en respect zijn stuk voor stuk
significante begrippen. We willen deze boodschap niet alleen
uitdragen, maar ook verankeren in het beleid van de katholieke
scholen.”
“Kunnen omgaan met verschillen, verschillen
aanvaarden en diversiteit als een positieve factor binnen de school en de
maatschappij zien, zijn onderdeel van het pedagogisch project van het GO!,”
zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. “Gelijkwaardigheid tussen man
en vrouw en actief respect voor ieders eigenheid ongeacht zijn of haar
geaardheid zijn voor ons dan ook belangrijke basiswaarden.”
“Holebi-jongeren en transgenders willen niet doodgezwegen worden of als
abnormaal beschouwd worden. Toch zijn pesterijen, depressieve gedachten en
zelfmoordpogingen een realiteit bij deze jongeren. Opvoeding en juiste
informatie kunnen de angst en vooroordelen uit de weg ruimen. Met deze
engagementsverklaring zetten verschillende onderwijspartners alvast een
belangrijke stap”, aldus de voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel Elio
De Bolle.
In het kader van zijn bevoegdheid Gelijke Kansen neemt
Pascal Smet onder de noemer genderklik
nog een heleboel andere initiatieven voor een genderbewust en
holebivriendelijk klimaat. Hij gaf eveneens de opdracht voor
wetenschappelijke onderzoek naar homofoob en ‘gender-based’ geweld.
Meer info
Gemeenschappelijke verklaring [PDF, 2 p.]
Alle ondertekenaars en hun visie over de verklaring [PDF, 4 p.]