Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Engagement voor genderbewust en holebivriendelijk onderwijs , persbericht kabinet 23.10.2012 
Nieuws- en persberichten

Archieven

Engagement voor genderbewust en holebivriendelijk onderwijs

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
Dinsdag 23 oktober 2012

De schoolomgeving is een cruciale leer- en socialisatiecontext voor kinderen en jongeren. Het is dan ook een evidentie voor minister van Onderwijs en Gelijke Kansen Pascal Smet om er een actief beleid uit te bouwen rond genderstereotypen, heteronormativiteit en homofobie. Het onderwijsveld deelt die overtuiging en heeft dat vandaag bevestigd met de gezamenlijke verklaring over een structurele aanpak omtrent gender en seksuele geaardheid in het onderwijs.
 
De ondertekenaars verbinden zich formeel om alle leerlingen, studenten of personeelsleden respectvol en evenwaardig te behandelen, ongeacht hun seksuele geaardheid of gender-identiteit. De verklaring stelt dat discriminatie bestreden en verworpen wordt en dat niemand nog door genderverwachtingen beperkt wordt in studie- of andere keuzes. Weerstanden tegen holebi’s en transgenders moeten verdwijnen, zo staat het in de verklaring.
 
In de lessen en leraarskamers zal de thematiek bespreekbaar gemaakt worden met genuanceerde informatie. Scholen zullen een handje geholpen worden door de aanstelling van een gedetacheerde leerkracht. Die zal netwerken opzetten, mensen sensibiliseren en informeren, en allerhande goede praktijken of lesmateriaal verzamelen en ontsluiten zodat  scholen kunnen verder bouwen op bestaande expertise. Het resultaat wordt eind mei 2013 gedeeld op een studiedag. Dat er al goede voorbeelden bestaan bewijzen de leerlingen van het KA Hiel vandaag met een interactieve les over genderstereotypen.
 
Minister van Onderwijs Pascal Smet: “Als mensen zich bewust worden van de stereotypen, verwachtingen en mechanismen over vrouwelijkheid en mannelijkheid of over seksuele geaardheid, dan maken ze automatisch de klik om ongelijkheden en discriminatie weg te werken. Dat deze verklaring zo unaniem ondersteund wordt, betekent veel voor veel mensen. Want homo zijn is geen keuze, het is wat je bent. En dat moet kunnen zonder discriminatie of beperking.”
 
Voor Mieke Van Hecke ligt de verklaring in lijn met haar vormingsproject: “De katholieke school stelt zich actief open voor al wie in onze maatschappij, op welke manier ook, kansarm is. Zij helpt de jongeren in hun groei naar verantwoordelijkheid en weerbaarheid. Verdraagzaamheid, openheid, evenwaardigheid en respect zijn stuk voor stuk significante begrippen.  We willen deze boodschap niet alleen uitdragen, maar ook  verankeren in het beleid van de katholieke scholen.” 
 
“Kunnen omgaan met verschillen, verschillen aanvaarden en diversiteit als een positieve factor binnen de school en de maatschappij zien, zijn onderdeel van het pedagogisch project van het GO!,” zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. “Gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en actief respect voor ieders eigenheid ongeacht zijn of haar geaardheid zijn voor ons dan ook belangrijke basiswaarden.”
 
“Holebi-jongeren en transgenders willen niet doodgezwegen worden of als abnormaal beschouwd worden. Toch zijn pesterijen, depressieve gedachten en zelfmoordpogingen een realiteit bij deze jongeren. Opvoeding en juiste informatie kunnen de angst en vooroordelen uit de weg ruimen. Met deze engagementsverklaring zetten verschillende onderwijspartners alvast een belangrijke stap”, aldus de voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel Elio De Bolle. 
 
In het kader van zijn bevoegdheid Gelijke Kansen neemt Pascal Smet onder de noemer genderklik nog een heleboel andere initiatieven voor een genderbewust en holebivriendelijk klimaat. Hij gaf eveneens de opdracht voor wetenschappelijke onderzoek naar homofoob en ‘gender-based’ geweld.

Meer info

Gemeenschappelijke verklaring [PDF, 2 p.]

Alle ondertekenaars en hun visie over de verklaring [PDF, 4 p.]