Logo Vlaamse overheid. Nieuws Onderwijs en Vorming. Nieuwsberichten, persberichten, nieuwe sites,...
U bent hier: Onderwijs en Vorming > Nieuws > Aanvraag verlenging masteropleidingen niet goedgekeurd , persbericht kabinet 8.06.2012 
Nieuws- en persberichten

Archieven

Aanvraag verlenging masteropleidingen niet goedgekeurd

Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel
Vrijdag 8 juni 2012

Vandaag heeft de Vlaamse regering zich gebogen over de aanvragen voor verlengingen van masteropleidingen die door 11 instellingen van het hoger onderwijs werden ingediend. De Erkenningscommissie formuleerde belangrijke bezwaren op macroniveau. Op basis van deze opmerkingen heeft de regering besloten de aanvragen niet goed te keuren. Dit wordt volgende week geformaliseerd. Samen met de universiteiten en hogescholen tekent Vlaams minister voor Onderwijs Pascal Smet een kader uit om nieuwe aanvragen voor de eventuele studieduurverlenging van te bepalen opleidingen in het hoger onderwijs beter af te toetsen.
 
De Vlaamse masteropleidingen hebben vandaag een studieduur van 60 punten. Internationaal varieert deze studieduur tussen de 60 en 120 studiepunten, afhankelijk van het onderwijssysteem van het land,  de aard en doelstelling van een opleiding. Terwijl in Vlaanderen  de academische bachelors gericht zijn op een doorstroming naar de master, zijn die in de meeste landen vaak gericht op een uitstroom naar de arbeidsmarkt. Ook het verschil tussen onderzoeksmasters, beroepsgerichte masters, of onderwijsmasters brengt een verschillende studieduurtijd, net als de studierichting.
 
Volgens de bepalingen van het decreet van 2003 over de herstructurering van het hoger onderwijs dienden 6 hogescholen en 5 universiteiten eind 2011 een aanvraagdossier in om de studieduur van 61 masteropleidingen uit te breiden. Eind januari 2012 verstrekte de erkenningscommissie positieve adviezen voor 54 individuele dossiers, maar formuleerde fundamentele opmerkingen en bedenkingen op macroniveau.
 
Door de flexibilisering zijn opleidingen in de praktijk zeer sterk met elkaar vervlochten, waardoor de verschillende studielooptijden een aantal ongewenste effecten zouden kunnen brengen. Er dient nagedacht te worden hoe de instellingen een complementair aanbod kunnen bieden dat op elkaar en ook op de maatschappelijke noden afgestemd wordt. Aansluitend verdient de mogelijke differentiatie tussen masteropleidingen met een onderzoeksfinaliteit en opleidingen met een educatieve of beroepsgerichte finaliteit de nodige aandacht. 
Uitbreiding van de studieduur brengt ook financiële gevolgen met zich mee. Voor de  instellingen zal het onmogelijk zijn uit te breiden zonder investeringen in personeelsomkadering, infrastructuur en logistiek.  De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS)  waarschuwde reeds meerdere malen voor de sociale impact: een extra jaar studeren kost veel aan bijvoorbeeld huisvesting, studiemateriaal en vervoer. En de inzetbaarheid naar de arbeidsmarkt toe wordt met een jaar uitgesteld. Voor de overheid heeft de verhoging van het aantal studiepunten een impact op het kliksysteem van het financieringsmodel, mogelijks voelbaar vanaf 2018. Bijkomende punten zijn sociale voorzieningen en studietoelagen.
 
Om tegemoet te komen aan deze fundamentele bemerkingen wil Vlaams minister voor Onderwijs Pascal Smet samen met de universiteiten en de hogescholen een kader uittekenen waaraan de verlenging van de studieduur van te bepalen opleidingen zal worden afgetoetst  alvorens desgevallend verlengingsaanvragen te honoreren. “ De behandeling van de dossiers toont aan dat een globaal kader nodig is.  Dit zal beter zijn voor de studenten, de flexibilisering en de kwaliteit van het hoger onderwijs.”
 
Er wordt gestreefd om het kader tegen december van dit jaar voor te leggen. Nieuwe aanvraagdossiers binnen het nog te ontwerpen kader zouden dan eventueel kunnen ingediend worden tegen juni 2013, en eventueel goedgekeurd worden tegen december 2013.