Inspectie geeft onderwijs een goed rapport
Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd,
Gelijke Kansen en Brussel
Woensdag 25 april 2012
Vanmiddag stelde de Vlaamse Onderwijsinspectie haar jaarrapport voor, de Onderwijsspiegel 2012. De eindconclusie van deze doorlichting is duidelijk positief, het Vlaams Onderwijs kreeg een goed rapport. De belangrijkste conclusies in een notendop:
- 2 op 3 scholen is in staat om op een systematische wijze de eigen kwaliteit op te volgen én te verbeteren. Vooral de goede score van ons lager onderwijs in vakken als Nederlands en wiskunde stemt tot tevredenheid. Het zijn hoe dan ook kernvakken die de doorstroom naar het secundair onderwijs faciliteren.
- Opvallend in het rapport is de positieve evaluatie van de centra voor basiseducatie (CBE). Daaruit leren we dat differentiatie (maatwerk) een belangrijke hefboom is tot kwaliteitsvol onderwijs.
- De onderwijsinspectie hechtte in haar rapport veel belang aan een ‘toetsbeleid in lijn met het gekozen onderwijsbeleid’ in functie van kwaliteitsvol – dus congruent - onderwijs. Het rapport wijst op de noodzaak om hier zeer doordacht mee om te gaan, zo niet riskeert men op een niet-transparantie wijze te attesteren.
- Positief is (opnieuw) de bevestiging dat scholen die gekenmerkt worden door een duidelijk beleidsvoerend vermogen en zelfreflectie (dat laatste getuigt van een praktijkgericht onderzoeksvermogen, noodzakelijke voorwaarde voor een systematisch kwaliteitsvol handelen) zeer goed scoren. Dat beleidsvoerend vermogen komt vooral uit tot uiting bij scholen die er in slagen erin om ‘geïntegreerd’ aan gelijke onderwijskansen (GOK) te werken. Kenmerkend is dat die scholen vertrekken vanuit een goede analyse van de beginsituatie en een goed zicht hebben op de diversiteit van de leerlingeninstroom.
- Een laatste belangrijke conclusie uit het rapport is dat heel wat scholen in de vernieuwde vakoverschrijdende eindtermen (VOET) een stimulans ervaren om aan de totale ontwikkeling van leerlingen te werken, hen voor te bereiden op hun latere leven in Europese context – kortom hen voor te bereiden op een levenslang leren. Het deed hen ook over het muurtje kijken waarbij ze aan kennisdeling deden met andere scholen. Zo manifesteren de vernieuwde VOET zich als een motor voor innovatie, kennisdeling via samenwerking en werken in doorgaande lijn van 1ste graad tot in de 3de graad.
Vlaams Minister van Onderwijs Pascal Smet reageert positief op het
jaarrapport waaruit blijkt dat over het algemeen de geleverde kwaliteit door
onze scholen goed is. Hij leest in het rapport ook een bevestiging van de
meerwaarde van een goed GOK-beleid. De jarenlange inspanningen en de
geïnvesteerde middelen werpen hun vruchten af en er is een wezenlijke stap
gezet in een meer performant gelijke onderwijskansen beleid.
Toch
ziet de Minister ook een aantal punten waar we in ons onderwijs extra
aandacht moeten aan besteden om tot verbetering te komen. Allereerst ziet
hij werkpunten voor het evaluatiebeleid in onze scholen en in het bijzonder
de afstemming tussen evaluatie en de leerplandoelen en het onderbouwen van
de uitgereikte attesten. Een tweede peiler is de nood aan een consistent
talenbeleid. Ongeveer 40% van de scholen bleek in het afgelopen jaar
onvoldoende werk te hebben gemaakt van een eigen taalbeleid, ondanks het
feit dat algemeen erkend is dat leerlingen met taalproblemen onvoldoende
kans maken op schoolsucces.
Om hieraan tegemoet te komen liggen er
vandaag 2 belangrijke beleidsprojecten op tafel. Allereerst is er de
hervorming van het secundair onderwijs, waar attesteringsbeleid en evaluatie
aangepakt zullen worden. Vorig jaar legde de Minister voor deze hervorming
al een oriëntatienota neer. De input en reacties die hij daarop kreeg
verwerkt hij in een conceptnota die nog dit voorjaar zal uitkomen. Bedoeling
is om voor het einde van de legislatuur een breed akkoord te hebben over een
decreet die de hervorming omvat.
Voor wat betreft talenbeleid verwijst de
Minister naar de conceptnota talenbeleid die de Vlaamse Regering in juli
vorig jaar goedkeurde. Momenteel worden de doelstellingen uit die nota
omgezet in concrete maatregelen en beleidsinitiatieven om zowel op macro-
als op microniveau een talenbeleid uit te bouwen, over de verschillende
onderwijsniveaus heen.
In september 2011 bezocht de
onderwijsinspectie voor de eerste keer De Grubbe in Everberg, De Kempen in
Mol en De Zande in Beernem en Ruislede. Tijdens hun inspectiebezoek peilden
ze naar de kwaliteit van het aangeboden onderwijs. Het antwoord op deze
vragen bleek genuanceerd positief. Voor de onderwijsinspectie spannen de
drie gemeenschapinstellingen zich in ieder geval duidelijk in om het
onderwijs zo te organiseren en aan te beiden dat zoveel mogelijk leerlingen
meer kennis en vaardigheden verwerven tijdens hun verblijf. Samen met
collega Vandeurzen bekijkt Minister Smet hoe we uitvoering kan worden
gegeven aan de aanbevelingen van de onderwijsinspectie in functie van het
optimaal garanderen van het recht op leren van alle jongeren die er
verblijven. De onlangs afgesloten engagementsverklaring hieromtrent geeft
hiervoor de richting aan.
Ook de onderwijskundige doorlichting van
de topsportscholen resulteerde in een genuanceerd positief bilan. In
samenwerking met collega Muyters werkt Minister Smet momentaal aan een nieuw
topsportkader dat voor topsportscholen maar ook voor topsporters in gewone
scholen een duidelijk pad vooropstelt.