Aanvraag verlenging masteropleidingen niet goedgekeurd
Persbericht Kabinet Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd,
Gelijke Kansen en Brussel
Vrijdag 8 juni 2012
Vandaag heeft de Vlaamse regering zich gebogen over de aanvragen voor
verlengingen van masteropleidingen die door 11 instellingen van het hoger
onderwijs werden ingediend. De Erkenningscommissie formuleerde belangrijke
bezwaren op macroniveau. Op basis van deze opmerkingen heeft de regering
besloten de aanvragen niet goed te keuren. Dit wordt volgende week
geformaliseerd. Samen met de universiteiten en hogescholen tekent Vlaams
minister voor Onderwijs Pascal Smet een kader uit om nieuwe aanvragen voor
de eventuele studieduurverlenging van te bepalen opleidingen in het hoger
onderwijs beter af te toetsen.
De Vlaamse masteropleidingen hebben
vandaag een studieduur van 60 punten. Internationaal varieert deze
studieduur tussen de 60 en 120 studiepunten, afhankelijk van het
onderwijssysteem van het land, de aard en doelstelling van een
opleiding. Terwijl in Vlaanderen de academische bachelors gericht zijn
op een doorstroming naar de master, zijn die in de meeste landen vaak
gericht op een uitstroom naar de arbeidsmarkt. Ook het verschil tussen
onderzoeksmasters, beroepsgerichte masters, of onderwijsmasters brengt een
verschillende studieduurtijd, net als de studierichting.
Volgens de
bepalingen van het decreet van 2003 over de herstructurering van het hoger
onderwijs dienden 6 hogescholen en 5 universiteiten eind 2011 een
aanvraagdossier in om de studieduur van 61 masteropleidingen uit te breiden.
Eind januari 2012 verstrekte de erkenningscommissie positieve adviezen voor
54 individuele dossiers, maar formuleerde fundamentele opmerkingen en
bedenkingen op macroniveau.
Door de flexibilisering zijn
opleidingen in de praktijk zeer sterk met elkaar vervlochten, waardoor de
verschillende studielooptijden een aantal ongewenste effecten zouden kunnen
brengen. Er dient nagedacht te worden hoe de instellingen een complementair
aanbod kunnen bieden dat op elkaar en ook op de maatschappelijke noden
afgestemd wordt. Aansluitend verdient de mogelijke differentiatie tussen
masteropleidingen met een onderzoeksfinaliteit en opleidingen met een
educatieve of beroepsgerichte finaliteit de nodige aandacht.
Uitbreiding van de studieduur brengt ook financiële gevolgen met zich mee.
Voor de instellingen zal het onmogelijk zijn uit te breiden zonder
investeringen in personeelsomkadering, infrastructuur en logistiek. De
Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) waarschuwde reeds meerdere
malen voor de sociale impact: een extra jaar studeren kost veel aan
bijvoorbeeld huisvesting, studiemateriaal en vervoer. En de inzetbaarheid
naar de arbeidsmarkt toe wordt met een jaar uitgesteld. Voor de overheid
heeft de verhoging van het aantal studiepunten een impact op het kliksysteem
van het financieringsmodel, mogelijks voelbaar vanaf 2018. Bijkomende punten
zijn sociale voorzieningen en studietoelagen.
Om tegemoet te komen
aan deze fundamentele bemerkingen wil Vlaams minister voor Onderwijs Pascal
Smet samen met de universiteiten en de hogescholen een kader uittekenen
waaraan de verlenging van de studieduur van te bepalen opleidingen zal
worden afgetoetst alvorens desgevallend verlengingsaanvragen te honoreren.
“ De behandeling van de dossiers toont aan dat een globaal kader nodig is.
Dit zal beter zijn voor de studenten, de flexibilisering en de kwaliteit
van het hoger onderwijs.”
Er wordt gestreefd om het kader tegen
december van dit jaar voor te leggen. Nieuwe aanvraagdossiers binnen het nog
te ontwerpen kader zouden dan eventueel kunnen ingediend worden tegen juni
2013, en eventueel goedgekeurd worden tegen december 2013.