De 10 jongerenteams met de meest vernieuwende ideeën en de winnaar van een uitzonderlijke prijs van de jury zijn bekend. Tijdens een coaching-tweedaagse werken de finalisten hun ideeën verder uit, zodat ze als ambassadeurs van de school van de toekomst aan alle betrokkenen - van minister tot leerkracht - de weg kunnen wijzen.
Online Schooling: My_track
Loïs Martens, Amber Boldens, Jesse Callaert, Tiemen Bormans, Margarita Avtenyeva, Wolf Hoeyberghs, Karlijn Dedroog, Silke Kühmayer, Anaïs De Caster, Cara Verschraegen
Enkele leerlingen van de Koninklijke Balletschool in Antwerpen, die tijdens het schooljaar ook in het buitenland verblijven voor wedstrijden, uitwisselingen en voorstellingen, gaan voor een combinatie van online leren en lessen op school. De leerling stuurt zijn eigen leerproces. Via een tijdsbalk kan je zien waar je zit ten opzichte van het gemiddelde in de groep en wat je nog moet doen om mee te zijn. De leerlingen kunnen altijd zelfstandig werken, zodat ze in hun eigen tempo kunnen werken. De lessen op school zijn optioneel en gemiste lessen kunnen ze later inhalen.
Tijd om te leren
Marie-Lauren Moureau, Lucy Debaer, Joyce Claes, Eva Neven
Tijd en ruimte, dat vragen deze leerlingen. Comfortabele klaslokalen die uitnodigen tot zelfstandig leren maar ook tot samen leren aan een zelfgekozen vak, en stille ruimtes waar leerlingen kunnen werken voor, tijdens en na de lesuren. Ze willen in hun eigen tempo leren, zonder opgejaagd te worden door toetsen. Ze willen tijd om uit te zoeken waar ze goed in zijn. De eerste 2 jaren van het middelbaar kunnen de leerlingen verschillende gebieden praktijkgericht leren kennen en zijn er nog geen examens. Dat helpt hen om in het 3de middelbaar een richting te kiezen die hen interesseert.
Leercapsules in het groen
Britt en Kimberley Possemiers
De school van de toekomst is een verlengde van thuis: een campus in het groen, een ontmoetingsplaats met ruimte voor spel en sport. De school heeft gespecialiseerde leercapsules voor taal, wetenschappen, economie, en leerplaatsen voor onderzoek, ontwikkeling, een grote bibliotheek en een experimentenlaboratorium. Er is veel praktijkgericht onderwijs, ook voor vaardigheden die leerlingen nu in het aso niet leren, gegeven door leerkrachten die deels lesgeven en deels in het bedrijfsleven werken.
Volg school in 4D en maak alles in het echt mee
Thibaud Paredis, Sven Mertens, Toon Schraepen
Voor deze leerlingen is de school van de toekomst een school in 4D, waarbij je niet leert uit boeken, maar door te beleven, te ervaren, te voelen en te proeven. Lessen kan je volgen in een lokaal op school maar ook thuis, via een 360fly-sportcamera. Daarmee maak je verschillende realiteiten op verschillende plaatsen mee. Zo krijg je de theorie onder de knie.
Leerlingen zorgplek-leren dromen over hun toekomst
Audrey Vermoortele, Jolien de Rycke, Tessa Clarysse, Tessa Bruneel, Neeraj Neeraj
Deze leerlingen Verzorging leren op dit moment 3 dagen per week hun vak in een kinderdagverblijf of woonzorgcentrum. Ze willen dat ervaringsgericht leren nog doordrijven door de school onder te brengen in een comfortabel en goed uitgerust huis, waar peuters worden opgevangen en ouderen verzorgd worden. Leren gebeurt dan samen met de mensen voor wie ze later zullen zorgen, die hen ook zullen evalueren: leren van 7 tot 77 jaar!
De flexischool
Nikki Somers, Thalissa Felix
De school van de toekomst heeft geen vaste schooluren meer. Ook de lange zomervakantie wordt ingeruild voor glijdende vakantieperiodes, aangepast aan de leerbehoefte van de leerling en aan de planning van de ouders. Leren kan thuis of op school, waar leerlingen nog terechtkunnen als ze ondersteuning nodig hebben. Er zijn alleen vakoverschrijdende en praktijkgerichte projecten, die leerlingen een brede kijk geven op het geheel.
Een tweede thuis
Ann-Sophie Maes, Wouter Wathion
De ideale school is een veilige, warme en stimulerende plek, die veel weg heeft van een 2de thuis. Er is veel licht, ruimte en groen, een tuin waar leerlingen leren tuinieren en dieren verzorgen, een stille ruimte waar leerlingen tot rust kunnen komen, een ‘chillzone’ met wifi. De school heeft een laagdrempelige leerlingenbegeleiding en knusse lokalen met duoteams van leerkrachten waar leerlingen hun individueel traject afwerken.
Business World
Nelle Jegers, Nicki Francequin, Bo Vanonckelen, Camille Keteleer
Deze leerlingen bedachten ‘Business World’, een school waarbij leerlingen alleen in de voormiddag op de klassieke manier les krijgen. In de namiddag beheren ze hun eigen bedrijf. Elke klas beheert 1 bedrijf, waarbij aso, tso en bso in een kleine school samenzitten. Door hun leerdoelstellingen te halen verdienen de leerlingen ‘tipcoins’. In ruil daarvoor krijgen ze tips van hun leerkrachten om hun bedrijf nog beter te maken.
De bib, het hart van de school
Jordy Gerits, Sarah Pattyn, Ilyas Jaspers, Dante Derks, David Rama
Hoewel deze leerlingen ervoor pleiten om alle leerstof beschikbaar te maken in de cloud en toegankelijk te maken via tablet of laptop, moet een moderne bibliotheek het hart van de school zijn. De bibliotheek is een plek waar alle bronnen digitaal maar ook schriftelijk raadpleegbaar zijn. Leerlingen kunnen er leren van en met elkaar, en debatteren. Ze pleiten voor een dynamisch leerproces door permanente evaluatie en optionele examens. De resultaten van de examens zijn alleen voor de leerling zelf, om hem of haar te begeleiden bij het maken van keuzes (onder andere bij de overgang van secundair onderwijs naar hogere studies).
Het Grote Levensspel
Aron Decuyper
Het opvallendste voorstel kwam van deze student. Hij werkte de schoolcarrière uit als een game, ‘Het Grote Levensspel’, om leerlingen meer te motiveren. Leerjaren worden levels, die je bereikt door capaciteiten te verwerven. Hij zet daarbij zwaar in op naaste ontwikkeling, het leren van vaardigheden als fietsen of veters strikken, zodat de school een echte ‘school of life’ wordt. Leren is een zaak van netwerken, van mensen die andere mensen helpen leren, in een structuur die vertrekt vanuit de leerling, op zijn maat en in zijn tempo. Hoe hoger het level hoe uitdagender het wordt, met extra opties die je kunt verdienen, zoals taalreizen en praktijklessen door professionals.
Uitzonderlijke prijs van de jury: ‘ontwerpcoach voor scholen van morgen’
School zonder hokjes
Stefia en Pavitra Vandenhoven, Emma Goethals, Marie Baeten
Scholen moeten inclusief zijn! Dat begint bij goede toegankelijkheid die vandaag nog niet gegarandeerd is. Toegankelijke toiletten, gangen en lokalen op school zijn een noodzaak voor leerlingen in een rolstoel. Daarnaast moeten leerlingen leren hoe ze iemand in een rolstoel kunnen helpen. Er moet een mix zijn van leerlingen uit het aso, tso en bso, want alle mensen kunnen van elkaar leren. Dat kan door gezamenlijke uitstappen en richtingoverschrijdende vakken, zodat leerlingen uit hun sociale hokjes breken. Meer diversiteit is een troef. Schooldagen en lessen moeten een andere indeling krijgen, zodat leerlingen ze toffer gaan vinden.