Wat is ICILS?
De International Computer and Information Literacy Study (ICILS) is een internationaal vergelijkend onderzoek naar leerlingenprestaties in informatiegeletterdheid en digitale vaardigheden. De International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) coördineert het onderzoek.
ICILS wordt afgenomen in het tweede jaar van het secundair onderwijs. Een representatieve steekproef van leerlingen krijgt een test waarin de computer- en informatievaardigheden worden getoetst, inclusief onderzoekende, creërende, participerende en communicatieve vaardigheden. Daarnaast wordt er via vragenlijsten voor leerlingen, leerkrachten, directies en ICT-coördinatoren gepeild naar de context waarin computer- en informatiegeletterdheid bij leerlingen wordt ontwikkeld. Aan de hand van verklarende analyses, onder meer op basis van leerlingenkenmerken en de thuis- en schoolcontext, geeft de studie een beeld op hoe goed leerlingen worden voorbereid op studeren, werken en leven in een digitale wereld.
Vlaanderen zal in 2023 voor het eerst deelnemen aan ICILS. ICILS werd eerder al afgenomen in 2013 en 2018. Lees meer over ICILS 2013 en 2018.
ICILS 2023
Een onderzoeksteam van de KU Leuven en de UGent kreeg de opdracht om ICILS 2023 uit te voeren in Vlaanderen. Promotor-coördinator van dit onderzoek is prof. dr. Koen Aesaert.
Lees meer over het internationaal onderzoek, ICILS in Vlaanderen, deelname van scholen, het onderzoeksteam op de website over ICILS, computer-, informatievaardigheden en computationeel denken bij leerlingen.
Vragen?
Contacteer Kasper Ossenblok via:
- kasper.ossenblok@ond.vlaanderen.be
- 02 553 01 77
Extra informatie
Verwante pagina's
Website
ICILS, computer-, informatievaardigheden en computationeel denken bij leerlingen