- Welke gegevens moet je bezorgen ?
- Hoe bezorg je de documenten en formulieren?
- Wanneer bezorg je de gegevens?
- Regelgeving en extra informatie
Welke gegevens moet je bezorgen?
Basisdocumenten
Bezorg je werkstation voor een nieuw personeelslid in het onderwijs de volgende documenten:
- Studiebewijzen en diplomasupplementen
- Uittreksel uit het strafregister dat niet ouder is dan 1 maand (model art.596.2SV, het vroegere model 2)
- Eventueel:
- Een conformiteits- of gelijkwaardigheidsattest voor buitenlandse studiebewijzen
- Attesten nuttige ervaring
- Een getuigschrift van een taalopleiding of taalexamen
- Een attest van vorige diensten buiten het onderwijs
Voor een nieuw personeelslid dat al eerder in het onderwijs werkte moet je geen documenten naar je werkstation versturen, tenzij (eventueel):
- Bijkomende studiebewijzen
- Bijkomende attesten van nuttige ervaring
- Bijkomende attesten van diensten buiten het onderwijs
Als werkgever blijf je verplicht om altijd een recent uittreksel uit het strafregister te vragen aan een personeelslid dat je aanstelt. De regelgeving legt die verplichting op vanwege je verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de leerlingen. Als je echter een personeelslid in de loop van eenzelfde schooljaar meerdere keren aanstelt (bv. voor meerder vervangingen) en het personeelslid bij de eerste tijdelijke aanstelling al een geldig uittreksel uit het strafregister voorlegde, moet je bij de nieuwe tijdelijke aanstelling geen nieuw uittreksel vragen.
Persoons- en opdrachtgebonden gegevens
Bezorg naast de documenten ook de volgende persoons- en opdrachtgebonden gegevens via WebEdison aan het werkstation:
- Aanvraag stamnummer voor een nieuw personeelslid in het onderwijs dat nog geen stamboeknummer bezit (RL-9)
- Melding rekeningnummer of wijziging rekeningnummer (RL-14)
- Melding woonplaats of wijziging woonplaats (RL-5)
- Eventueel melding verblijfplaats of wijziging verblijfplaats (RL-6)
- Melding burgerlijke staat of wijziging burgerlijke staat (RL-7)
- Melding opdracht (opdrachtenpakket RL-1)
Communiceert je instelling nog niet via WebEdison? Meld de persoons- en opdrachtgegevens dan met de volgende formulieren:
- Aanvraag immatriculatie
- Melding persoonsgegevens
- Melding opdracht
Hoe bezorg je de documenten en formulieren?
Scan de documenten en formulieren bij voorkeur in en mail die in pdf-formaat naar documenten.onderwijspersoneel@ond.vlaanderen.be. Je kan ook een gewone kopie per post naar je werkstation versturen. Vermeld altijd het stamnummer van je personeelslid.
Wanneer bezorg je de gegevens?
Het ministerie van Onderwijs betaalt het salaris in principe op de laatste werkdag van de maand van indiensttreding. Het ministerie garandeert die betaling als de indiensttreding uiterlijk 2 werkdagen vóór de uiterste verwerkingsdatum volledig en correct is gemeld. De uiterste verwerkingsdatum van elke maand vind je in de jaarkalender.
Het ministerie neemt in jouw plaats als werkgever een aantal essentiële taken op zich voor de sociale zekerheid van je personeelsleden. Meld daarom een indiensttreding of opdrachtwijziging zo snel mogelijk, zodat je werkstation die kan verwerken voor de eerstvolgende betaling van het salaris.
Omzendbrief indiensttreding van een tijdelijk personeelslid (PERS/2005/09)