Wat is het?
- Wat is een arbeidsongeval? Hoe geeft je personeelslid het aan en hoe verloopt de procedure?
- Welke verloven zijn er mogelijk na een arbeidsongeval?
- Voorwaarden en gevolgen, begin, duur en einde van de verloven
- Vergoedingen
- Formulieren en omzendbrief voor je personeel
Alles wat je personeelslid moet weten, vind je op de pagina voor onderwijspersoneel over arbeidsongeval.
Wat moet ik doen?
- Informeer je personeel
- De aangifte
- Verlof melden aan het ministerie
- Bij opname in het ziekenhuis
- Bij een ernstig arbeidsongeval
- Andere formaliteiten
Informeer je personeel
- Licht je personeel in over de arbeidsongevallenverzekering.
- Bezorg al je personeelsleden de nodige informatie. Zo kunnen ze bij een ongeval meteen de nodige gegevens en documenten verzamelen.
Meer informatie vind je in de omzendbrief arbeidsongeval.
De aangifte
Als een personeelslid een arbeidsongeval meldt, zet dan zo snel mogelijk de volgende stappen:
- Zorg ervoor dat je personeelslid alle gegevens heeft verzameld en deze aan je school, hogeschool of centrum bezorgt.
- Zorg ervoor dat je personeelslid alle documenten heeft verzameld en deze aan je school, hogeschool of centrum bezorgt.
- Vul het elektronisch aangifteformulier in via Mijn Onderwijs om in te dienen bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi).
AGODI laat je school, hogeschool of centrum per e-mail weten dat de aangifte werd ontvangen en stuurt deze via de RSZ-applicatie Publiatio aan het Fonds voor Arbeidsongevallen en naar het Bestuur medische expertise (Medex).
Meer informatie vind je in de omzendbrief arbeidsongeval: aangifte.
In deze instructiefilm zie je hoe je de aangifte indient.
Verlof melden aan het ministerie
Verlof voor arbeidsongeval
Verlof voor arbeidsongeval is een persoonsgebonden dienstonderbreking die geldt voor alle opdrachten van het personeelslid.
Stuur een RL-2 door met gebeurteniscode 23008.
Verlof voor verminderde prestaties na een arbeidsongeval
Verlof voor verminderde prestaties na een arbeidsongeval is een opdrachtgebonden dienstonderbreking. Je personeelslid kan het nemen voor een deel van de opdracht(en).
Stuur een RL-1 door met gebeurteniscode 23009.
Hogescholen: stuur een RL-12 door met gebeurteniscode 23009.
Lees ook:
- Omzendbrief arbeidsongeval: verplichtingen werkgever
- Omzendbrief ziekteverlof: melding arbeidsongeval (niet voor de hogescholen)
- Voor de hogescholen: Edison - Schoolautomatiseerders - Download personeel:
- Over de verschillende RL-codes: de rubriek ‘Handleidingen en basisdocumenten’
- Over de dienstonderbrekingscodes: de rubrieken ‘Basistabellen’ en ‘Historiek en toelichtingen’
- Omzendbrief statuut personeel basiseducatie (VWO/2017/01)
Bij opname in het ziekenhuis
Als je personeelslid in het ziekenhuis opgenomen was of is, zal het ziekenhuis een invulformulier naar de werkgever sturen.
Vul op dat formulier de gegevens in over de werkgever (je school, hogeschool of centrum) en de verzekering (Medex). Het polisnummer is het rijksregisternummer van het personeelslid.
Bij een ernstig arbeidsongeval
Was het ongeval dodelijk of heeft je personeelslid er een blijvend of tijdelijk letsel door opgelopen, dan zijn er nog een aantal formaliteiten:
- Zorg ervoor dat de interne preventieadviseur of de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer het ernstig arbeidsongeval onderzoekt en binnen 10 dagen een gedetailleerd verslag aan de inspectie van de Federale overheid - Toezicht op het Welzijn op het Werk bezorgt. Het verslag moet een aantal elementen bevatten, zoals de identificatie van het slachtoffer en de werkgever, een gedetailleerde beschrijving van plaats en omstandigheden ...
- Vul het verslag aan met de maatregelen die je zal nemen om een herhaling van het ongeval te voorkomen, een actieplan met termijnen en het advies van het comité voor preventie en bescherming op het werk.
Bij dodelijke ongevallen of ongevallen met een blijvend letsel: verwittig onmiddellijk de inspectie van de Federale overheid - Toezicht op het Welzijn op het Werk.
Lees ook:
- Omzendbrief arbeidsongeval: verplichtingen werkgever
- Werk.be - Ernstige ongevallen
- Omzendbrief statuut personeel basiseducatie (VWO/2017/01)
Andere formaliteiten
Arbeidsongevallensteekkaart
Voor elk arbeidsongeval met minstens 4 dagen arbeidsongeschiktheid moet je school, hogeschool of centrum een arbeidsongevallensteekkaart invullen en bijhouden.
Een kopie van het huidige E-formulier Aangifteformulier Arbeidsongeval (pdf, 18 p.) (1.42 MB) "pdf" of het formulier model A kan als arbeidsongevallensteekkaart gebruikt worden. De preventieadviseur van je school, hogeschool of centrum vult dat formulier verder aan en bezorgt een kopie van de steekkaart aan de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer.
Bij een mogelijke inspectie van de externe directie Toezicht Welzijn op het Werk moet je de steekkaarten kunnen tonen.
Globaal preventieplan, jaarverslag en jaaractieplan
De preventieadviseur maakt ook een globaal preventieplan, een jaarverslag en een jaaractieplan op, en houdt daarbij rekening met de gebeurde arbeidsongevallen.
Lees ook: omzendbrief arbeidsongeval: verplichtingen werkgever.
Regelgeving
- Omzendbrief arbeidsongevallen (13AC/IF/ONG. 28.1)
- Omzendbrief ziekteverlof: art. 7.6 (PERS/2007/07) (niet voor de hogescholen)
- Omzendbrief statuut personeel basiseducatie (VWO/2017/01)
Formulieren
- Medisch attest Medex (pdf, 1 p.) (79,1 KB)
- Ongevalsaangifte (model A) (doc, 3 p.) (120 KB): dit aangifteformulier wordt door Agodi niet meer gebruikt. Dit kan eventueel wel nog intern gebruikt worden door de school.
- Doktersattest (model B) (doc, 1 p.) (38 KB)
- Getuigenverklaring (docx, 2 p.) (887 KB)
- Medisch attest van genezing zonder blijvende arbeidsongeschiktheid (docx, 2 p.) (890 KB)
- Aanvraag vergoeding (niet-medische) verplaatsingskosten (docx, 2 p.) (903 KB)
- E-formulier Aangifteformulier Arbeidsongeval (pdf, 18 p.) (1.42 MB) "pdf" (382 KB)
- Via de pagina Medex - Arbeidsongeval: medische kosten en verplaatsingskosten:
- Aanvraag akkoord vooraf
- Verplaatsingskosten (voor medische verplaatsingen)
Verwante pagina's
Voor directies en administraties
- Ziekte en ongeval van je personeel: voor basis- en secundair onderwijs, CLB’s, internaten, dko, volwassenenonderwijs
- Ziekte en ongeval van je hogeschoolpersoneel
- EDISON - Schoolautomatiseerders - Download personeel
Voor onderwijspersoneel
Websites
- De dossierbeheerder bij het ministerie van Onderwijs vind je in de brief die je school, hogeschool of centrum en het personeelslid krijgt na de aangifte van het arbeidsongeval.
- Callcenter van Medex: 02 524 97 97 voor vragen over de medische kosten.