Leerloopbaanbegeleiding vorm geven
Joris Hoerée, pedagogisch begeleider GO! inspireert directeurs en leraren dko om de leerlingenoriëntatie en -begeleiding in de academie waar te maken.
Piano, drum of saxofoon? Hoe help je kiezen?
Academie Art’Iz uit Izegem neemt verschillende initiatieven om kinderen te laten proeven van alle instrumenten zodat ze een doordachte keuze kunnen maken.
De academie in een meertalige context
De Sint-Lukasacademie in Schaarbeek werkt in een bijzondere context: kosmopolitisch en met een dermate meertalig publiek dat het Nederlands weer het bindmiddel wordt.
Inclusie in het Deeltijds Kunstonderwijs? Het kan. Vraag maar aan Ayco (17) en haar zangleraar Joris, van Kunstacademie August De Boeck.
Hedendaags of klassiek. Meer keuze biedt een dansacademie doorgaans niet. Niet zo in die van Harelbeke. Daar volg je nu ook hiphoples. Zo spelen ze in op de leervraag van de jongeren en maken ze komaf met het clichébeeld van de elitaire opleiding.
In de Gemeentelijke academie in Kontich dompelt een groep 14- tot 18-jarigen zich elke vrijdagavond onder in de street art-cultuur.
Een traject rond kinderrechten uitwerken in het deeltijds kunstonderwijs? In Merksem bewijzen ze dat het kan: daar vind je de eerste Kinderrechtenacademie van België.
“Differentiatie betekent elke leerling zo veel mogelijk laten groeien”
Het nieuwe decreet geeft volop kansen tot differentiëren. Maar hoe doe je dat in het dko? Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt erover met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB).